Nekromanti Staden utan namn?

Mask_UBBT

Hero
"#1: Kommer du beskriva en specifik stad med dess stadsdelar, huvudgator, slumområden, framträdande personligheter (såsom borgmästare och polischef m.m) osv fast inte skriva vad staden heter?"

Nej.

"#2: Kommer du inte beskriva något alls om staden utan låta spelledarna få bygga sina egna områden?"

Lite mer åt det hållet, men ändå nej.

Egentligen tänkte jag mej något mellanting.
Spelledarna får komponenter, riktlinjer och förslag på hur staden kan vara, samt vilka områden som borde täckas, exempelvis borde Spelledaren kunna tillgodose med en eller flera maffiafmiljer och ett och annat obundet brottsyndikat. Vad jag menar med "Komponenter" är i princip enstaka platser och personligheter, som en liten spelhåla, en bunt invånare etc. Spelledaren kan göra små skisser på återkommande platser, men även sådana ska det finnas exempel på...

Ganska mycket #2, men lite #1 åxå. Det ska finnas en riktlinjer, men inte begränsningar. Städerna ska kunna kompletteras av olika personer oberoende av varandra, eftersom staden är obegränsad...

Givetvis är detta bara ett praktiskt förslag till spelsätt, Spelledaren får alltid göra vad denne vill, det har jag upprepat ungefär 50 gånger i de 80 sidor som hittils krystats fram.

/Mask

Rising

Vila i frid
"Egentligen tänkte jag mej något mellanting.
Spelledarna får komponenter, riktlinjer och förslag på hur staden kan vara, samt vilka områden som borde täckas, exempelvis borde Spelledaren kunna tillgodose med en eller flera maffiafmiljer och ett och annat obundet brottsyndikat. Vad jag menar med "Komponenter" är i princip enstaka platser och personligheter, som en liten spelhåla, en bunt invånare etc. Spelledaren kan göra små skisser på återkommande platser, men även sådana ska det finnas exempel på..."

Det där var nog precis vad jag menade med #1. Okej, du ska inte beskriva hela staden i varenda liten detalj, men så fort du hittar på ett fåtal platser, personer och liknande så sätter du en prägel på staden. Det behövs inte mycket för att man ska få en inblick om vilken stad det kan tänkas vara man befinner sig i. Alltså har staden en identitet. Det har staden i Se7en också. Ingen tror väl att den utspelas i Miami eller Las Vegas?

Tänk på Chronopia, vad vet man egentligen om den staden? Jo, du har sju alvhus, ett slumområde, ett red light district, en marknad, en arena, ett område med en massa sekter, två ghetton för drakoniter resp. dvärgar, en park och ett palats för kejsaren, typ. Det är nästan allt. Inte mycket till definierad stad, va? Kartan i boken är mest en impressionistisk illustration så att vi ska få koll på hur en stad som Chronopia ska kännas. Såsom karta betraktad är den ju helt värdelös. Chronopia är lika öppen för spelledarpåhitt som jag antar att du vill att din stad skall vara.

Nå, eftersom du har en stad med prägel, tycker jag att du även ska sätta ett namn på den. Folk säger ju faktiskt namnet på staden de vistas i då och då i vardagligt tal:

"Såg du? Taxichaffisen körde nästan över den där lilla gumman! Äh, vad Stockholm har blivit en kall stad, va? Kan du tänka dig något sådant hända när vi var små?"
"Jag har varit nere i Indonesien i två månader. Med Ikiro. Vi hade regn -och då menar jag ordentligt djävla skyfall- i femtio dagar. Vi kom tillbaka till Stockholm först igår, så du kanske förstår att jag inte vill ha med någon djävla vattenfestival att göra?!"
"Tony, jag måste avråda dig från det här. Jag skulle inte försöka göra någon sorts affärer med den här sydamerikanen överhuvudtaget. Förstår du? Han har haft problem med Don Contello tidigare, och hans son dödades i en uppgörelse med "spats" Ricardo och dennes män. Tro mig, han gillar inte oss Stockholmare. Han litar inte på någon utav oss, oavsett om han träffat dig eller inte, så tillhör du det förhatliga Stockholm i hans ögon. Lyssna på mig, Tony. Fortsätt gör affärer med balterna. De är dyra och enfaldiga, visst, men de är pålitliga. Förstår du, Tony?"

osv, osv, osv... Haja vad stelt ditt rollspel kommer bli att spela om man har en stad som man enbart får kalla "staden" hela tiden?

Antingen har du en stad (det spelar ingen roll hur få detaljer du tar upp i regelboken. Så fort staden har en prägel så är det nämligen en specifik stad) och då kan du lika gärna hitta på ett namn.

Eller så lämnar du allt fritt.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
" Det där var nog precis vad jag menade med #1. Okej, du ska inte beskriva hela staden i varenda liten detalj, men så fort du hittar på ett fåtal platser, personer och liknande så sätter du en prägel på staden. Det behövs inte mycket för att man ska få en inblick om vilken stad det kan tänkas vara man befinner sig i. Alltså har staden en identitet. Det har staden i Se7en också. Ingen tror väl att den utspelas i Miami eller Las Vegas?"

Jo, det är klart att man sätter en prägel på staden när man gör den, men...
...tanken är ju att det inte är jag som ska göra den...
Jag glömde nog nämna detta, de olika komponenter jag(och gärna andra åxå) ska skriva ihop ska inte vara givna, de ska vara förslag. Exempelvis kräven en av spelarnas rollpersoner en barägare som även extaknäcker som maffiaboss. Då ska det inte finnas en barägare/maffiaboss som ska ta den platsen utan det ska finnas en liten uppsjö av förslag till olika SLP, så att spelledaren kan välja ut en, eller göra en egen, och på så sätt sätta sin egen prägel på staden. Jag ger den alltså ingenting annat än ett sätt att själva anpassa sin 'värld' efter sitt tycke och sina rollpersoner(om man är skicklig kan man verkligen väva ihop schyssta historier, förhållanden och komplotter om man har fria händer, exempelvis kan kanske någon vara bror till den korrupte borgmästaren?)...

"Nå, eftersom du har en stad med prägel, tycker jag att du även ska sätta ett namn på den."

Då det inte är jag som sätter prägeln på staden så skall inte heller jag sätta namnet, tycker jag...
...dessutom, om spelarna vill byta stad är det bara för SL att slänga ihop en ny, låta rollpersonerna flytta, och så startar allting om där(förutom att de förlorar fördelen att vara på hemmaplan)...

"Haja vad stelt ditt rollspel kommer bli att spela om man har en stad som man enbart får kalla "staden" hela tiden?"

Ja usch! Tur att det inte är någonting som jag är ute efter... Även om det hade varit koolt att rollspela se7en så är det kanske inte möjligt att få det lika klockrent i ett rollspel. I filmen tänker man ju inte ens på att man inte får reda på vad staden heter! Men när spelledaren och spelaren kommer överrens om vilken sorts stad de vill ha så hittar de givetvis på ett namn... Lynx kom med ett klyftigt föslag till vad han skulle kalla sin stad; Evermore!/images/icons/smile.gif

"Eller så lämnar du allt fritt."

Det är det jag ska försöka åstadkomma, men jag har försökt få det att åtminstonde låta som om hela regelboken verkligen bara är ett förslag till en beprövad lösning, och det är det jag menar att tillgodose med vad gäller staden/städerna.
Vad jag dock under alla omständigheter vill undvika är detta;
"Det här äventyret utspelar sej i Mexico City"
"Det här äventyret utspelar sej i New Yorks innerstad"
etc.
Jag vill alltså att äventyren på något sätt ska vara bundna till rollpersonernas närmljö, och vad bättre sätt att göra detta än att bygga upp äventyren på ett sätt så att de lika gärna som anndra attiraljer kan appliceras till spelgruppens egen skapelse och rollpersonernas hemmiljö, utan större problem...

/Mask - som trodde att Rising skulle gilla det här, då han själv tycker det är väldigt friform för att komma från en sådan inbiten regelfetichist..../images/icons/wink.gif

Eller så... döper man sta'n till "Staden" /images/icons/wink.gif
Eh kanske inte
En nackdel kan ju dock vara att göra äventyr som passar in åt varandra, men å andra sidan finns det ganska gott om uppfinningsrika spelare och spelledare.

Rising

Vila i frid
"de olika komponenter jag(och gärna andra åxå) ska skriva ihop ska inte vara givna, de ska vara förslag. [...] Jag ger den [=spelgruppen] alltså ingenting annat än ett sätt att själva anpassa sin 'värld' efter sitt tycke och sina rollpersoner(om man är skicklig kan man verkligen väva ihop schyssta historier, förhållanden och komplotter om man har fria händer, exempelvis kan kanske någon vara bror till den korrupte borgmästaren?)..."

Okej, men borgmästaren ska alltså alltid vara korrupt?
Det är den här sortens prägel du måste undvika att sätta på staden för att ditt lilla trick skall fungera.

Du måste erbjuda en mångfald av borgmästare om du ska skriva om dem överhuvudtaget så att spelledaren kan skapa sig sin egen variant han tycker passar. Samma sak gäller stadens utformning (parker, tunnelbanenät, industriområde m.m.), fraktioner i undre världen (du måste prata om maffiosos i generella termer och peka på hur de kan skilja sig åt från varandra men du kan inte bestämma något om stora familjer eller om vem som är överhuvud i staden.)

"Vad jag dock under alla omständigheter vill undvika är detta;
"Det här äventyret utspelar sej i Mexico City"
"Det här äventyret utspelar sej i New Yorks innerstad"
etc."

Okej, jag fattar. Vad du däremot kan bestämma definitivt är saker som dessa:

#1: Vilka lagar som gäller, vad straffen är för varje brott osv.
#2: Hur polisens modus operandi ter sig, samt när federala krafter blandar sig in och hur det går till.

- På det här viset får du god kontroll över Kabal-städernas geografiska placering. Spelarna får en mycket stark amerika-känsla och man märker direkt var någonstans på ett ungefär ens imaginära stad ligger.

#3: Vilka oskrivna lagar som gäller för de olika mafiosokulturerna. (sicilier, irländare, italienare, engelsmän, kubaner osv)

- Då vet man ungefär vad man har att vänta av de olika fraktionerna, fastän det är upp till spelledarna att själva hitta på sina egna mafiosos. Direkt märker man också ungefär var Kabalstaden ligger.

"Mask - som trodde att Rising skulle gilla det här"

Oj, förlåt att jag är så tjurig. Dels är det min fördömda feber som fortfarande spökar (visst är det synd om mig?) men framförallt är det så att det här är en bra idé som verkligen tilltalar mig, och då engagerar jag mig mer i utförandet än att bara ge slappt beröm.

Det påminner ju om det jag gillar så mycket i Kult; drömfurstarna och artefakterna och det där. Författarna lägger ner energin på att entusiasmera läsaren istället för att blott undervisa denne. Det är ju precis så rollspel ska skrivas, enligt mig.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
"Okej, men borgmästaren ska alltså alltid vara korrupt?
Det är den här sortens prägel du måste undvika att sätta på staden för att ditt lilla trick skall fungera."

Jae, borgmästaren MÅSTE inte vara korrupt, det var bara ett exempel, men till viss del måste ändå komponenterna till de olika sakerna passa in i själva spelet, eller hur? Och om "mitt lilla trick" verkligen ska fungera måste de olika städerna vara kompitabla med varandra ändå, alltså måste de ha en viss röd tråd... eller hur?

"Du måste erbjuda en mångfald av borgmästare om du ska skriva om dem överhuvudtaget så att spelledaren kan skapa sig sin egen variant han tycker passar. Samma sak gäller stadens utformning (parker, tunnelbanenät, industriområde m.m.), fraktioner i undre världen (du måste prata om maffiosos i generella termer och peka på hur de kan skilja sig åt från varandra men du kan inte bestämma något om stora familjer eller om vem som är överhuvud i staden.)"

Waaaaayyy ahead of you man/images/icons/wink.gif
Jag började skriva på olika utbredde brottsyndikat och dess uppbyggnad och sånt för någon månad sedan. Stadens utformning är nog någonting som jag personligen inte kommer röra, det lämnar jag nog till spelarna att hitta på som det går vidare.

"#1: Vilka lagar som gäller, vad straffen är för varje brott osv.
#2: Hur polisens modus operandi ter sig, samt när federala krafter blandar sig in och hur det går till.

- På det här viset får du god kontroll över Kabal-städernas geografiska placering. Spelarna får en mycket stark amerika-känsla och man märker direkt var någonstans på ett ungefär ens imaginära stad ligger."

Hmmm...*nickar medhållande*... fast jag hade ju inte bara tänkt att Kabal ska utspela sej i Amerikat, men det är nog ändå bäst att starta där, och kankse utveckla om det finns intresse för det...

"#3: Vilka oskrivna lagar som gäller för de olika mafiosokulturerna. (sicilier, irländare, italienare, engelsmän, kubaner osv)"

Noted.

"Oj, förlåt att jag är så tjurig. Dels är det min fördömda feber som fortfarande spökar (visst är det synd om mig?) men framförallt är det så att det här är en bra idé som verkligen tilltalar mig, och då engagerar jag mig mer i utförandet än att bara ge slappt beröm."

Hehe, där fick man ju lite beröm iallafall./images/icons/smile.gif
Näe, det var inte menat att jag blev besviken, bara förvånad... Jag hade väntat mej att de klassiska anti-friformarna hade börjat argumentera, så blev det du/images/icons/grin.gif

"Författarna lägger ner energin på att entusiasmera läsaren istället för att blott undervisa denne. Det är ju precis så rollspel ska skrivas, enligt mig."

Hmmm... Jag ska nog påpeka att Kabals regelsystem inte är lika lössläppt som jag låter världen vara... Kabal blev nämligen ganska ofrivilligt en test för att se om jag kunde skriva regler, och det har jag banne mej gjort! hehe!
Om man ska sammanfatta systemet; Spelarna och spelledaren får närapå total kontroll över spelvärlden, inom marginaler(inga teletubbbies, tack!), och själva spelandet görs med regler... och ganska avancerade sådana, är jag rädd...

...men du kan ju ta och bedömma själv, jag bestämde mej för att första utkastet fick vara färdigt idag, så jag ska försöka lägga upp det...

/Mask

Krille

Super Moderator
"ehurw?"

Mina direkta förebilder till Futura är huvudsakligen filmen Metropolis, serien Dr Mabuse och skivan A Secret Wish med Propaganda. Gotham City är för skitig och amerikansk, och framförallt så saknar den en massa saker: trettitalsbilar, autogyros, zeppelinare, ånglok (strömlinjeformade, dock), rörpost, radiorör, robotar, flygbilar etc.

"Neäj, men jag vill minnas att du förde en disskution på forumet förut angående någonting du kallade "yrkesparadoxen"... Jag deltog inte i disskutionen(läs 28.8 K), men så vitt jag fattade var ett av 'problemen' att yrket inte symboliserade vad rollpersonen vid tillfället höll på med, och alltså inte var ett yrke, eller något sådant...?"

Nja, huvudproblemet var att ett brett yrke känns mer inskränkande än en smal arketyp. Man måste göra en väldigt extrem rollperson för att en Krigare ska kännas nyskapande och intressant, medan man inte behöver höra särskilt mycket åt arketypen Rebellpilot ska komma ut i gränskanten och kännas intressant.

"OT; hur går magsåret?"

Jodå, jag återhämtar mig sakta men säkert.

Mask_UBBT

Hero
"Mina direkta förebilder till Futura är huvudsakligen filmen Metropolis, serien Dr Mabuse och skivan A Secret Wish med Propaganda."

Ja, du kan iallafall välja dina förebilder väl. Just Metropolis tror jag skulle passa ypperligt till att vara en odefenierad stad...

"Gotham City är för skitig och amerikansk, och framförallt så saknar den en massa saker: trettitalsbilar, autogyros, zeppelinare, ånglok (strömlinjeformade, dock), rörpost, radiorör, robotar, flygbilar etc."

Är du säker på att det där mågsåret inte stigit dej åt huvudet?/images/icons/wink.gif
Fast jag har väl ingenting att säga till om, Öriket[/url, som just nu är min tredejhandsprioritering, har ju flygande fiskar och hundmänniskor.../images/icons/smile.gif

För att försöka komma tillbaka till ämnet lite, jag har försökt sammanfatta konceptet med den anonyma storstaden i det första utkastet av Kabal, som för övrigt har ett eget inlägg. Konceptet är beskrivet på absolut sista sidan, och någon skulle kanske kunna titta till det och lämna en kommentar? Vad jag glömt, ifall man fattar dpligt, etc...
...att lämna tips på regelsystemet är inte förbjudet det heller/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif