Hej. För mitt system så vill jag ha ett karaktärsskapande som bygger på att man går igenom olika faser/stadier i livet och ger några regelmässiga detaljer till varje (färdigheter, egenskaper, relationer och liknande).
Tycker du att man ska ha specifika stadier såsom Ungdom och Yrkesliv, och för varje sådant stadium så får man X poäng att sätta ut i olika kategorier (färdigheter, egenskaper osv), eller tycker du att man istället själv ska bestämma egna perioder då alla kanske inte hade ett intressant Uppväxt stadie, eller snarare att karaktären fortfarande är i Uppväxten, och har behovet av att dela in den allt mer detaljerat? Det senare alternativet tänker jag mig då att spelledaren bestämmer hur många stadier man ska ha, och att man får dela ut X poäng per stadie - lite som Burning Wheel där man bestämmer hur många life-paths (typ karriärer i Neotech eller Warhammer RPG), och det bestämmer hur duktig man är i början av spelet.
(Frågan skulle kunna summeras till hur tycker ni att ett karriärssystem för karaktärsskapande bör fungera?)
Tack på förhand.
Tycker du att man ska ha specifika stadier såsom Ungdom och Yrkesliv, och för varje sådant stadium så får man X poäng att sätta ut i olika kategorier (färdigheter, egenskaper osv), eller tycker du att man istället själv ska bestämma egna perioder då alla kanske inte hade ett intressant Uppväxt stadie, eller snarare att karaktären fortfarande är i Uppväxten, och har behovet av att dela in den allt mer detaljerat? Det senare alternativet tänker jag mig då att spelledaren bestämmer hur många stadier man ska ha, och att man får dela ut X poäng per stadie - lite som Burning Wheel där man bestämmer hur många life-paths (typ karriärer i Neotech eller Warhammer RPG), och det bestämmer hur duktig man är i början av spelet.
(Frågan skulle kunna summeras till hur tycker ni att ett karriärssystem för karaktärsskapande bör fungera?)
Tack på förhand.