Nekromanti Stadier i livet

antorax

Swordsman
Hej. För mitt system så vill jag ha ett karaktärsskapande som bygger på att man går igenom olika faser/stadier i livet och ger några regelmässiga detaljer till varje (färdigheter, egenskaper, relationer och liknande).
Tycker du att man ska ha specifika stadier såsom Ungdom och Yrkesliv, och för varje sådant stadium så får man X poäng att sätta ut i olika kategorier (färdigheter, egenskaper osv), eller tycker du att man istället själv ska bestämma egna perioder då alla kanske inte hade ett intressant Uppväxt stadie, eller snarare att karaktären fortfarande är i Uppväxten, och har behovet av att dela in den allt mer detaljerat? Det senare alternativet tänker jag mig då att spelledaren bestämmer hur många stadier man ska ha, och att man får dela ut X poäng per stadie - lite som Burning Wheel där man bestämmer hur många life-paths (typ karriärer i Neotech eller Warhammer RPG), och det bestämmer hur duktig man är i början av spelet.

(Frågan skulle kunna summeras till hur tycker ni att ett karriärssystem för karaktärsskapande bör fungera?)

Tack på förhand.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har funderat på ett karriärssystem till mitt eget RYMD. Där hade jag tänkt ha dynamiska tidsenheter kombinerat med valfri slump inom varje yrke.

Alltså, typ: Oavsett vilket yrke du väljer att köra en period i så får du sammanlagt fem poäng att spendera på saker. Vilket yrke du väljer avgör vad du har att välja på - piloter får t.ex välja på andra färdigheter än en mekaniker. 1-2 av poängen brukar vara fria. Om man vill kan man slumpa ut poängen.

Sen går man upp i rang inom vissa yrken; från värnpliktig till yrkessoldat eller whatever. Olika ranger ger samma antal poäng men gör att man får tillgång till olika färdigheter. Vissa färdigheter etc kanske rentav bara finns inom ett visst yrke.

En period innebär alltså alltid fem poäng, och sedan får man också två bakgrundshändelser, som man antingen slumpar eller väljer från en lista.

En periods längd bestämmer man dock själv. Man kan ha en period på en vecka där man lär sig massor, eller sitta och tröka i 20 år på samma yrke. 20 år kan vara en period, två perioder inom samma yrke, femton perioder...

Poängen med detta är att man får möjligheten att balansera sin rollperson mot andra rollpersoner. Alla rollpersoenr blir, poängmässigt, ungefär lika bra. SL kan säga "alla får 5 perioder". Dessa perioder delar man så upp som man vill.

(Yrken har givetvis vissa krav och så; för att bli yrkespilot kanske man måste spendera nån period på en akademi...)

Ungdomen har jag inte funderat så värst på, min tanke var att perioderna skulle börja kring 16-18årsåldern. Jag funderar dock på att ha ett antal likvärdiga "bakgrundspaket", typ vart man kommer ifrån och vilken samhällsklass. Det ska vara lätt att bygga egna paket, och inom varje paket ska det finnas utrymme för fria färdighetsval också.

Edit: Alltså, för att besvara frågan: Jag tycker att karriärssystem behöver ge möjligheten att välja slump, men att den inte ska vara obligatorisk, samt att de behöver ha ett balanssystem.

Varför tycker jag det? För att jag började spela rollspel med Mutant Chronicles, som hade tvångsslump och obalans, och jag fick därför alltid spela veka handikappade mjäkon medan mina kompisar, med mer tur, spelade våldsamma muskeberg med stjärnstopp i PSY. Och jag tyckte inte att det var så värst kul.

Sodivra

Champion
Jag tycker du ska göra det på riktigt. Ta de här stadierna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Erikson's_stages_of_psychosocial_development

De här stadierna och de begrepp som kopplats till dem används inom psykodynamiken för att förstå en hel människa. Det finns enorma möjligheter till viktiga och gripande ställningstagande när man bestämmer livshistoria/relationer till föräldrar under de här stadierna, framförallt barnstadierna då som har större fokus på personligheten. Ungdoms och vuxen-stadierna är egentligen ingen mening att dela upp stadiemässigt eftersom de handlar om ungefär samma grejer, men du kan ju segmentera dem: Man väljer två nya färdigheter för ungdomsåren, två nya för unga vuxna och under medelåldern kan du välja en ny och förbättra två, eller så.

Kolla här bara!

Spädbarn: Vad lärde dina föräldrar dig om hur andra människor är? Hur kommer du nära andra människor? I trygghet och lugn, undvikande och försiktigt, klängigt och kärlekshungrat, eller skrämt och traumatiserat?

Vad är ditt grundtemperament?

Koltbarn: Vad är din relation till regler och kontroll? Omfamnar du det eller gör du uppror mot det? Litar du på dig själv eller andra för att få saker gjort?

Förskolebarn: Lärde du dig stolthet eller kritiserades du till skam...

osv.

Ungdomen är ju Tha Bomb här, där alla tidigare stadier smälts sammans till Identiteten, att få välja väg.

Det spelet skulle jag köpt just like that

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mitt spel Starchallenge fokuserar EXAKT på det du nämner. Karaktärsskapandet kan ske slumpmässigt men det är ett alternativ. Du bygger själv karaktären med storytelling reglen som kräver att spelaren hela tiden MOTIVERAR varför denne är så stark, smart etc etc.

Samtidigt bygger man upp karaktären i olika faser i livet. Beroende på hur spelaren definierar dessa faser så träder ett poäng system i kraft som påverkar alla attribut och underattribut under skapandets gång. Detta är ett system som är enkelt men fokusrerar mycket på psykologi och hur olika situationer kan uppfattas olika och HANTERAS olika för att ge olika varianter av resultat beroende på just hur karaktären hanterat detta. Inte en enda tärning. Det är berättandet som styr (även om man kan blanda in slump i det ganska strömlinjeformade systemet).

Resultatet blir en mycket komplex karaktär vilket var det jag ville uppnå då jag skapade den här versionen. I dramaturgin (som jag läst i 2 år) säger man Character is action dvs en platt karaktär kan aldrig lyfta en story men en story kan lyftas av komplex karaktär (ungefär).

Pirog

Veteran
Jag arbetar med något liknande.
Älskar bakgrundstabeller så därför kommer större delen av grundstommen i mitt karatärsskapande vara baserat på olika tabeller där man slår fram slumpade resultat. Detta symboliserar i vissa fall en modifikation på ett attribut tack vare en händelse eller liknande, men oftare finns ingen regelteknisk konsekvens utan det finns bara där för att ge en stam till din gren att börja låta grenarna växa ur.

Jag har delat upp stadierna som följer
Stadie 1 - Innan födelsen.
Här slår man ett slag för att se vad som ledde till att karaktären föddes. Det kan vara helt simpelt, en kvinna och en man som blir kära och får ett barn. Men kan även vara hemskare resultat så som följden av en våldtäkt eller, eftersom mitt spel är ett sci-fi-spel, att man blivit framodlad på en människofarm.

Stadie 2 - Födelsen
Här slår du fram ditt kön och även hur födelsen gick. Den kan ha gått smärtfritt förbi, med eller utan ett tvillingsyskon, likväl som den kan ha varit komplicerad och gett diverse följder.
Här ges även grundstommen i de värden karaktären har i sina attribut.

Stadie 3 - Uppväxt, 0-10 år.
Här slår man fram hur familjeförhållande var, hur grundskolan gick, hur karaktärens övriga umgänge såg ut och även en särskild händelse.
Här läggs ytterligare poäng på dina attribut, för att bygga på grunden, de kan även modifieras av särskilda händelser som slås fram.

Stadie 4 - Uppväxt, 11-18 år.
Här slås liknande tabeller som i stadie 3, fast anpassade för denna åldern, bl.a. med fortsatt utbildning etc.
Grunden av attributvärden byggs på även en sista gång och ytterliga modifikationer på attribut kan komma av resultaten i tabellerna.
Här fås dessutom ett par valfria poäng, detta för att symbolisera att man i denna åldern har vuxit till sig lite och man kanske både har mognad och möjlighet att styra över sitt eget liv lite mer.
En uppväxt när man är 2år är ju sällan på ens egna villkor exempelvis, därför sker allt fram till stadie 4 helt slumpartat (rent regeltekniskt, en SL kan ju fortfarande tillåta spelare att välja och vraka givetvis).

Det finns även ett stadie 5, men det symboliserar yrkesliv och är helt frivilligt. Varje stadie är 4 år.

Man kan bli en "regular joe" med ett medelvärde i samtliga attribut, likväl som de kan skifta fram och tillbaka en del. Dessutom har man ju som nämnt i slutet av stadie 4 ett antal fria poäng också.

Jag jobbar fortfarande på det, för att få allt att klaffa. Jag vill nå fram till att alla karaktärer i slutändan av stadie 4 har exakt lika många poäng, totalt, i sina attribut etc. Men det här är grundstommen som den ser ut i skrivande stund iaf.