Nekromanti stadsäventyr

.113

Swashbuckler
Ja, jag har tänkt starta ett stadsäventyr. Något jag aldrig gjort förut. Eller har så klart kört i städer men inte en hel setting som startar i en stad och slutar i samma stad. Det går säkert bra men eftersom det finns så många personer här med bra idéer så tänkte jag att man kan ju fråga: vad tänker ni är viktigt i stadsäventyr? Vad bör finnas i staden, vad är det roligaste som kan hända (inte mest komiska utan roligaste att spela) . Och en fråga jag tänkte nästan ställa i eon forumet, men vad bör egentligen finnas i en större stad?
Det är iaf en hamnstad. Skriver på telefonen som är lite knäpp så får räcka med detaljer nu, kan skriva imorgon vad jag redan har men tänkte man kan ju fråga så ser vi vad vi kommer fram till :)

.113

Swashbuckler
Inte för att det spelar så stor roll kanske men de två spelarna jag ska starta med har ganska annorlunda roller. Den ena tänker köra en rogue med lite magi, den andre har inte bestämt klass än men siktar på att testa något helt nytt. Seriemördare. Så det ska oxå bli en ny upplevelse, han får sköta sig bra oxå annars åker han dit.

Edit: de kommer inte spela tillsammans, utan enskilt i samma stad.

Bezant

Veteran
.113;n94268 said:
Ja, jag har tänkt starta ett stadsäventyr. Något jag aldrig gjort förut. Eller har så klart kört i städer men inte en hel setting som startar i en stad och slutar i samma stad. Det går säkert bra men eftersom det finns så många personer här med bra idéer så tänkte jag att man kan ju fråga: vad tänker ni är viktigt i stadsäventyr? Vad bör finnas i staden, vad är det roligaste som kan hända (inte mest komiska utan roligaste att spela) . Och en fråga jag tänkte nästan ställa i eon forumet, men vad bör egentligen finnas i en större stad?
Det är iaf en hamnstad. Skriver på telefonen som är lite knäpp så får räcka med detaljer nu, kan skriva imorgon vad jag redan har men tänkte man kan ju fråga så ser vi vad vi kommer fram till :)
Det mesta som inte finns i vildmarken. Urbana rovdjur som kriminella och andra läskiga typer är nog det största hotet, för att inte säga sjukdomar som grasserar i områden med högkoncentrerad befolkning. Hur stor och välutvecklad är staden? Badhus är en favorit. Med badolja, massage, heta bassänger, motsvarigheter till ångbastu och vanliga bastu, massage osv. Import och export av det mesta. Och alla vi som har spelat Assassin's Creed vet att alla städer har massvis med lönngångar och hela underjordiska ruinstäder som bara väntar på att utforskas(och som tur är rasar aldrig någonting in :)).

.113

Swashbuckler
God45;n94284 said:

Ja, han tänkte pröva på att spela en mer ond karaktär som kommer bli någon sorts seriemördare tydligen. Vi får väl se hur det går

Eksem

Champion
Några saker jag gillar med städer som spelplats:

Ordningsmakt
Det finns antagligen minst en, och förhoppningsvis flera, ordningsmakter att ta i beaktande. Detta innebär att konflikter måste skötas inom ordningsmaktens ramar, att ordningsmakten måste mutas, att man måste göra saker i lönndom eller annat som kräver intressant planering. Kanske behöver man starta ett upplopp, plantera eller lära känna en insider, bygga upp en alternativ ordningsmakt eller vara mycket listig med falska ledtrådar eller något annat skojigt; för att komma undan med saker.

Intressegrupper
Man kan utgå från att en stad är full av olika intressegrupper såsom religiösa institutioner, yrkesgillen, politiska faktioner, kriminella organisationer och mycket mer. Det här kan man använda som grund för såväl uppdragsgivare, som lojalitet och intressen för rollpersonerna, samt en utmärkt grogrund för konflikt. Man kan ha mycket roligt med att spela ut intressegrupper mot varandra och skapa och bryta allianser, eller varför inte starta en egen intressegrupp, som en egen kult eller starta en populistisk politisk organisation?

Varor och tjänster
I en stad lär det finnas många intressanta butiker, krogar, nöjesetablissemang och yrkeskunniga som har allt från själavård till mer fysisk sådan. Givetvis finns minst en stor och spännande marknad där spännande fynd kan göras. Vad hittar man t.ex. i butiken som säljer de här mystiska ockulta föremålen? Vilka är det här märkliga sällskapet som dyker upp på marknaden en dag med exotiska varor från fjärran platser? Vad är det egentligen som händer med människorna som varit på den här nya pjäsuppsättningen och beter sig helt annorlunda efteråt? Och vad är det egentligen i den populära drinken som serveras på överklassens favoritkrog?

Fiffel, båg och gatliv
Där det finns många människor finns också gott om charlataner, ficktjuvar, tiggare, folk som håller tal på gatan, gatukonst, klotter, demonstrationer, gatugäng och mycket annat. Gatorna är fulla av människor med egna stora och små agendor som hamnar i rollpersonernas väg och sätter färg på tillvaron.

.113

Swashbuckler
God45: Det såg kanske ut som jag menade en ny klass: Seriemördare, men så var det alltså inte. Enbart som koncept.

Iaf: Jag tänkte testa att vara ovanligt "duktig" med förberedelser den här gången, istället för att hitta på allt på plats. Kanske till och med behöver en karta. Urk. Men blir nog en skiss iaf. Men jag tänker mig att om man utgår från hamnen så borde det finnas någon sorts marknadsområde ovanför den, eftersom man då snabbt kan börja sälja färska varor. Sen i grova drag så en hög, medel och låg klass. Alla har egna marknader, med vissa varor exklusivt för högklass/adel och så klart en hel del "behind the counter" föremål, stulna saker, försvunna saker osv som sker mer i vissa områden.

Det kommer finnas en stadsvakt, som är uppdelade i olika delar där de som vaktar längre in i staden samt viktigare områden är betydligt bättre än somliga. Stadsvakterna är utplacerade här och där, eller patrullerar men har också en Sergeant som är ledare för ett område.

Det kommer även finnas en lite mer agent aktig organisation som tillhör staden, håller koll på främst folk utifrån men även de som drar till sig uppmärksamhet. Hur många som är med vet man inte officiellt och de använder sig mycket av informatörer.

Sen flertalet olika tjuvgäng/organisationer också.

Tanken är att varje spelare ska få ett litet kontaktnät vid start också så de har något att gå på. Den tjuvaktiga personen kommer mest troligt vara inbrottstjuv, inspirerad av Thief spelen så det ska också bli spännande.