Nekromanti Stadskartor

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag klistrade ihop några screenshots från spelet jag lirar nu... Vore inte världen en vackrare plats att leva i om kartor till rollspel såg ut så här istället?

Från och med nu skall jag aldrig mer köpa ett rollspel som inte har kartor med det hör perspektivet!

- Vulf

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, du lär ju spara en del pengar i alla fall :gremsmile:

Händelsevis råkar jag ha en halvfärdig skiss till en karta till Staden liggande på min hårddisk (jag lär inte bli klar med den på ett tag heller, eftersom demoversionen av Painter har slutat fungera. Egentligen har den en sepiatonad bakgrund också, men det enda program jag har som kan öppna filen förstår sig tydligen inte på Painters lager-funktion...).

Vitulv

Skitsnygg!

Precis det jag efterfrågar. Om ändå kartmakarna vågade experimentera lite med perspektiven. Niklas Brandt gör det i Eldsjäl och jag önskar att fler gjorde det.

På en rollspelskarta ska man inte bara se var husen ligger, utan även hur de ser ut.

- Vulf

Mask_UBBT

Hero
Heh... Av en händelse lirade jag igenom det där spelet för bara några dagar sedan. Jag älskar de två första spelen i serien, och just andra är något ohyggligt snyggt. Och när man dessutom tänker sig vilket medie de är gjorda i!

Och, jo, sånadär kartor är asballa. Tyvärr tar de ju även sin lilla tid att göra, så man får nog antingen se till att spelarna håller sig på en och samma plats, eller så får man se till att ha mycket fritid.

För övrigt är det en skitsmart tanke att ha i bakhuvudet när man gör ett sånthär spel. "Hur skulle kartan se ut om det var ett point-and-click-dataspel?". På så vis fokuserar man ju på att få med allt viktigt, och lär sig troligen att nedprioritera de irrelevanta sakerna. Avståndet emellan repbron och snickarhyddan är ju ändå inget som man behöver veta annat än om det är strid, lixom..

Nero_UBBT

Warrior
Eller... så här!

En sorts kartor som är ypperliga för rollspel, kanske särskilt fjantasy, är ju kartor från medeltiden. Såna har alltid en liknande vy som den på Monkey Island bilden, fast lite mer fågelperspektiv. Visst är det isometriskt som det kallas.

Tänk dig att som spelare få sitta och peka ut var ni vill gå på en av de här kartorna istället för de gamla tråkiga kartorna, som ser ut som flygfoton rakt ovanifrån med symboler istället för hus.

Den bifogade kartan är min absoluta favorit (obs, relativt stor fil)

Några andra av mina kartlänkar:

Stad

Det medeltida Yarmouth

Medeltida York

Vitulv

Vi tar en till vettja

Kolla vad läckert!

- Vulf

Vitulv

Och lite musik maestro!

LucasArts är så schyssta att de låter den här killen lägga ut soundtracken från deras gamla spel:

LucasArts soundtracks

Perfekt stämningsmusik till rollspel (om än med viss risk för igenkänning).

- Darth Vulf

Rising

Vila i frid
Det är jättesnygga bilder (jag gillar de här avlånga bilderna med tvåpunktsperspektiv jättemycket, öht så läste jag att det här med tvåpunktsperspektiv var något som man försökte använda så mycket som möjligt i Monkey Island-spelen, just för att det ger mer levande bilder än de tunnelaktiga enpunktsperspektivbilderna (som mestadels används i små hus och liknande i MI-spelen, har jag för mig).

Problemet med att ha dem som kartor är väl att de fungerar uselt för att ge en god överblick över ställena man lever i. Isometrisk vy (såsom i The Sims, gamla Populus, Civ3 och Syndicate-spelen) kan däremot vara bra för både överskådlighetens och närvarons skull, åtminstone så länge som det inte kommer för mycket höghus som skymmer områdena bakom sig.

Jag tycker nog personligen att tydliga och tråkiga kartor i samband med inlevelsefulla stämningsbilder är en rätt bra kombination, faktiskt, även om det förstås går tvärs emot vad du vill ha sagt iom den här tråden.

Men du kan bita mig, vetja.

Eller så kan jag väl gå med på att stämningsfulla och lite smått oanvändbara kartor kan vara bra också i de spel där tydlighet inte är så viktigt. Chronopiakartan är exempelvis rätt meningslös, men där är också hela tanken på en tydlig karta rätt meningslös. Ett par usiktsbilder från något högt torn i staden hade kunnat fungera jättebra, det med. Liksom, ungefär som om någon hade stått högst upp på NK-huset och bara "här är Sergels Torg, där är gamla sta'n och där borta ligger slussen och söder."

Vitulv

Jag köper att den andra kartan är i tvåpunktsperspektiv, men den här? Missar jag något?

För övrigt tycker jag att den är bra rent överblicksmässigt om man är med på vad som är viktigt att överblicka. I det här fallet så är kartan/bilden perfekt eftersom den visar allt som är viktigt. Alla platser som påverkar handlingen i spelet finns med och man ser också deras förhållande till varandra. Man kan kolla på bilden, säga "dit vill jag gå, och jag vill ta den här vägen".

Samtidigt förmedlar den stämningen av platsen mycket bättre än en "tråkig" karta. En karta visar egentligen inte hur en plats verkligen ser ut. En bild däremot. Dessutom är bilden ett otroligt stöd för spelledaren (även om det är viktigt att inte bara visa bilden och vara nöjd med det). Visa och berätta liksom. Det finns en anledning till att talesättet "en bild säger mer än tusen ord" är ett talesätt :gremsmile:

En sådan här bild har en till fördel. Den visar vad rollpersonen kan se. En karta visar så mycket mer än bara det, och ger spelaren mer information än vad rollpersonen borde ha.

Hmmm... blev mycket kursivt i det här inlägget. Säg till om det är drygt att förtydliga saker som om du vore ett dagisbarn.

- Vulf, Darth, Kaiser

Rising

Vila i frid
Jag köper att den andra kartan är i tvåpunktsperspektiv, men den här?
Det är inte lika tydligt här, eftersom det inte finns så mycket räta linjer öht att gå efter, men jag är rätt säker på att vi har ett tvåpunktsperspektiv här också. Kolla på brädorna som man går på. Där dessa gångsträckor är mer eller mindre raka och parallella med horisonten så kan man se att det finns två punkter i fjärran som de pekar åt.

I det här fallet så är kartan/bilden perfekt eftersom den visar allt som är viktigt.
Jo, men i ett rollspel så väljer ju deltagarna själva vad som är viktigt. Om någon vill planera ett bakhåll från en gränd eller bakgård bakom några hus så är det ju synd om detta inte finns markerat på någon karta för att kartritaren utgått från att det viktiga är att flanera längs huvudgatorna och kolla in skyltfönster.

Just den här kartan med fartygen är rätt duglig i vilket fall som helst, eftersom hela området verkligen är långsmalt, men staden som du visade i den andra bilden är kanske inte lika lyckad i ett rollspel där man ska få utforska området på egen hand.

Samtidigt förmedlar den stämningen av platsen mycket bättre än en "tråkig" karta.
Jo, men vill man förmedla stämningar så kan rena stämningsbilder (som är -ännu- oöverskådligare än dessa bilder) vara ännu bättre.

En sådan här bild har en till fördel. Den visar vad rollpersonen kan se.
...när rollpersonen går längs de stråk som hon förväntas gå på. Inte när hon smyger sig in i staden från oväntat håll.

Jag visar inte vanliga kartor för mina spelare förrän de faktiskt sett alla ställen som ligger på kartan. Istället använder jag kartan själv som underlag för att ge beskrivningar åt spelarna om vad deras rollpersoner ser. Därför gör det inte så mycket om kartan är stämningslös; det är ju bara jag som tittar på den iaf. Däremot behöver den vara tydlig så att jag kan tolka den rätt, även om rollpersonerna skulle komma från ett annat håll än jag förberett mig på, eller om de skulle besöka konstiga delar av området.

Hmmm... blev mycket kursivt i det här inlägget. Säg till om det är drygt att förtydliga saker som om du vore ett dagisbarn.
Det är smickrande att du tror mig kunna förstå saker på den höga nivån :^)

Själv kursiverar jag ju som en galning. Jag tycker det är bra och att det gör läsförståelsen enklare.

Vitulv

Äh, jag köper ju allt du säger och så. En kombination vore ju kanske det bästa. Tänk dig ett äventyr där man kunde får riktiga SL-kartor i fågelperspektiv, spelarkartor-handouts (ruffiga, inkompletta och gammaldags), visa-och-berätta-kartor med isometrisk vy och sådana här peka-och-klicka-kartor (i fyrfärg och som utvikskarta). Och golvplaner för miniatyrer! Det vore godis det! :gremsmile:

Men sådana här peka-och-klicka-kartor vore i varje fall perfekt i ett sådant här äventyr. Men det säger ju sig självt, döh.

- Vulf

Johan K

Gammal & dryg
Vore inte världen en vackrare plats att leva i om kartor till rollspel såg ut så här istället?
För det skulle det, alla gånger !!
Skulle vara helschysst om man kunde göra kartor på detta sätt... =)
jag skulle nog åxå bli mer än lovligt lycklig om det fanns sådana kartor.

/ Johan K, som fortfarande har konventskoma..