Det är jättesnygga bilder (jag gillar de här avlånga bilderna med tvåpunktsperspektiv jättemycket, öht så läste jag att det här med tvåpunktsperspektiv var något som man försökte använda så mycket som möjligt i Monkey Island-spelen, just för att det ger mer levande bilder än de tunnelaktiga enpunktsperspektivbilderna (som mestadels används i små hus och liknande i MI-spelen, har jag för mig).
Problemet med att ha dem som kartor är väl att de fungerar uselt för att ge en god överblick över ställena man lever i. Isometrisk vy (såsom i The Sims, gamla Populus, Civ3 och Syndicate-spelen) kan däremot vara bra för både överskådlighetens och närvarons skull, åtminstone så länge som det inte kommer för mycket höghus som skymmer områdena bakom sig.
Jag tycker nog personligen att tydliga och tråkiga kartor i samband med inlevelsefulla stämningsbilder är en rätt bra kombination, faktiskt, även om det förstås går tvärs emot vad du vill ha sagt iom den här tråden.
Men du kan bita mig, vetja.
Eller så kan jag väl gå med på att stämningsfulla och lite smått oanvändbara kartor kan vara bra också i de spel där tydlighet inte är så viktigt. Chronopiakartan är exempelvis rätt meningslös, men där är också hela tanken på en tydlig karta rätt meningslös. Ett par usiktsbilder från något högt torn i staden hade kunnat fungera jättebra, det med. Liksom, ungefär som om någon hade stått högst upp på NK-huset och bara "här är Sergels Torg, där är gamla sta'n och där borta ligger slussen och söder."