Vad är prioriteten för att ha en fungerande stad? Det första är så klart mat och vatten. Vatten är till stor del beroende av omgivningen, men du behöver i alla fall ha brunnar. Blir vattenbehovet stort kan det krävas akvedukter från omkringliggande höglänta områden, vilket är en enorm arkitektonisk prestation. Mat är knivigare, eftersom staden inte kan producera tillnärmelsevis tillräckligt mycket för alla boende på egen hand, även om stadsborna antagligen kommer att hålla sig med vissa djur. Räkna med att staden är beroende av en näst intill konstant ström av mattransporter, antingen via stadsportarna eller hamnen (om det nu är en hamnstad).
Detta för oss in på nästa område, nämligen handel, hantverk och infrastruktur. Staden utgör en plats där råmaterial från omgivningen köps upp av hantverkare som omvandlar det till exklusiva varor som kan säljas dyrare. Handel och hantverk är stadens livsblod, och infrastrukturen måste befrämja detta. Som jag tidigare nämnde krävs ständiga mattransporter, men för att handeln ska rulla på krävs att dessa inte är i vägen för annat. Alltså krävs det bra införselvägar och torg i närheten av dessa där handel kan bedrivas. Tänk på att vissa näringar mår bra av att ligga nära varandra -- slaktare och garvare finns gärna nära kreatursmarknaden, juvelerare, klensmeder och exklusiva skräddare drar åt sig samma klientel, etc.
Även försvar är viktigt. Som synes är staden en läcker och lukrativ erövring, något som ofelbart drar åt sig giriga grannars blickar. Dessutom finns ett behov av inre försvar mot upplopp, laglöshet och framför allt bränder. Lämpligt är att förankra denna form av inre ordningshållande i stadsbornas organisationer -- ålägg hantverkarskrån eller boende i vissa kvarter att upprätta nattvaktsorganisationer. De flesta tycker det är viktigt att hålla ordning i sina egna områden, så låt dem göra det. En tränad milis kan också användas som försvar i en belägringssituation.
Ett garde som skyddar stadens styrande (och idkar inre repression i händelse av upplopp) är också en god idé. Dessa behöver dock avlönas, och får inte bli för kraftfulla -- beväpnade personer i maktens närhet som inte har mycket att göra får lätt idéer. I krig kommer du antagligen behöva köpa in legoknektar, men dessa är som bekant opålitliga. Machiavelli har en hel del att säga om detta, om du vill bättra på din renässanspolitik.
Men mycket skulle bli lättare om du förklarar lite kring vad staden har att förhålla sig till. Vilken miljö ligger den i? Vilka naturresurser finns i närheten? Har den mäktiga grannar? Vad är syftet med att grunda den?