Nekromanti Stadsplanering

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Jag ska till ett spel planera en stor stad (som ska ligga i bergen, för övrigt). Teknologinivån i världen är tidig italiensk renässans men skaparen var möjligen lite mer proggresiv än så. Problemet är att jag kan typ noll och intet om ämnet så jag skulle behöva hjälp med att svara på två frågor någolunda:

Vad exakt behöver finnas? 'Allt' är ett dåligt svar.
Vad bör man tänka på när man lägger upp staden?

Übereil
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hm, knepigt. Du kanske bör hitta en förebild att basera din stad på. Italienska Aulla kanske.

Alla städer måste ha vattenförsörjning, så staden bör ligga vid en flod eller sjö. Dessutom måste städer stora importera mängder mat och trä (bränsle, timmer etc.) och i ett förindustriellt samhälle är landtransporter väldigt dyra.

Så om du vill ha hög realism måste staden vara ganska liten om den inte kan ta in varor vattenvägen. Några forsar kan man rimligtvis passera, genom slussar, byte av skepp eller genom att dra skeppet förbi, men för många får det inte bli. Riktigt långt upp i bergen finns inga städer alltså. Timmer kanske man kan flotta uppströms ifrån, dock.

Vanliga fallgropar när man designar städer är villfarelsen att det finns en av varje. Torg och kyrkor framförallt. Medeltida Visby, en i sammanhanget ganska liten stad, hade minst 16 kyrkor och åtminstone några torg.

En annan intressant faktoid som inte förekommer så mycket i uppdiktade städer är att det i många städer fanns gott om åker- och betesmark mellan stadsmuren och bebyggelsen, åtminstone ett tag efter att muren byggts (sen växte ju staden ifatt). Detta var fallet i Kalmar, exempelvis.

Riktigt viktig kan vara att komma ihåg att Rom inte byggdes på en dag. Städer förändras och utvecklas. Tänk på det om du vill skapa en intressant stad. Rådshuset kanske ligger i en ganska ny stadsdel vid ett nytt, stort torg. Det gamla rådshuset tjänar nu som lagerlokal känd som ett notoriskt tjuvnäste och det tidigare så stolta handelstorget där är degraderat till grönsakstorg för vanligt folk.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Vad är prioriteten för att ha en fungerande stad? Det första är så klart mat och vatten. Vatten är till stor del beroende av omgivningen, men du behöver i alla fall ha brunnar. Blir vattenbehovet stort kan det krävas akvedukter från omkringliggande höglänta områden, vilket är en enorm arkitektonisk prestation. Mat är knivigare, eftersom staden inte kan producera tillnärmelsevis tillräckligt mycket för alla boende på egen hand, även om stadsborna antagligen kommer att hålla sig med vissa djur. Räkna med att staden är beroende av en näst intill konstant ström av mattransporter, antingen via stadsportarna eller hamnen (om det nu är en hamnstad).

Detta för oss in på nästa område, nämligen handel, hantverk och infrastruktur. Staden utgör en plats där råmaterial från omgivningen köps upp av hantverkare som omvandlar det till exklusiva varor som kan säljas dyrare. Handel och hantverk är stadens livsblod, och infrastrukturen måste befrämja detta. Som jag tidigare nämnde krävs ständiga mattransporter, men för att handeln ska rulla på krävs att dessa inte är i vägen för annat. Alltså krävs det bra införselvägar och torg i närheten av dessa där handel kan bedrivas. Tänk på att vissa näringar mår bra av att ligga nära varandra -- slaktare och garvare finns gärna nära kreatursmarknaden, juvelerare, klensmeder och exklusiva skräddare drar åt sig samma klientel, etc.

Även försvar är viktigt. Som synes är staden en läcker och lukrativ erövring, något som ofelbart drar åt sig giriga grannars blickar. Dessutom finns ett behov av inre försvar mot upplopp, laglöshet och framför allt bränder. Lämpligt är att förankra denna form av inre ordningshållande i stadsbornas organisationer -- ålägg hantverkarskrån eller boende i vissa kvarter att upprätta nattvaktsorganisationer. De flesta tycker det är viktigt att hålla ordning i sina egna områden, så låt dem göra det. En tränad milis kan också användas som försvar i en belägringssituation.

Ett garde som skyddar stadens styrande (och idkar inre repression i händelse av upplopp) är också en god idé. Dessa behöver dock avlönas, och får inte bli för kraftfulla -- beväpnade personer i maktens närhet som inte har mycket att göra får lätt idéer. I krig kommer du antagligen behöva köpa in legoknektar, men dessa är som bekant opålitliga. Machiavelli har en hel del att säga om detta, om du vill bättra på din renässanspolitik.

Men mycket skulle bli lättare om du förklarar lite kring vad staden har att förhålla sig till. Vilken miljö ligger den i? Vilka naturresurser finns i närheten? Har den mäktiga grannar? Vad är syftet med att grunda den?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Den medeltida staden är, precis som Faraonen skriver, ett centrum för hantverk och handel. Det är det som staden lever på, varför den finns. Men det är inte nödvändigtvis därför den grundades.

Många, kanske de flesta, städer växer fram rätt naturligt på viktiga leder och mötesplatser. Vid en återkommande marknad, viktig för bygden, byggs bodar att sova i under marknadsdagarna, sen flyttar hantverkarna in året om och sen har du en stad. Skara är en sådan. Kanske ligger din stad på en led upp till passet över bergen.

Men städer skapas på fler sätt. Det kan också vara
en maktdemonstration och fredsuppgörelse mellan två rivaliserande riken, så blev Sigtuna troligtvis till. Militära syften skapar också städer. Månget temporärt rommar-fort blev först ett permanent försvar och sen en stad för att försörja hären vid fronten. Även Stockholm tycks ju ha ett militärt ursprung som ett försvar mot attacker in i Mälaren.

Det kan vara bra att fundera på varför staden grundades och dess historia, det lär påverka dess utseende (ett väldigt handfast exempel där är ju gat-rutnätet i ett tidigare fort).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Som många andra påpekat så behövs tillgång till mat och vatten. Du behöver förråd att lagra maten i. Du lär behöva i eller omkring staden en plats där de begraver de döda, samt något sätt att ta hand om avfall. Du behöver hantverkare som gör skor och kläder, härbärgen för resande, bostäder för de som bor i staden, krogar/värdshus.

Varför staden grundades påverkar också mycket hur den ser ut. Som andra redan nämnde så lär ju en handelsstad se annorlunda ut än en som började som en befästning, som ser annorlunda ut mot en som började som en religiös vallfartsort etc... Så syftet påverkar mycket vad som finns. Är det en gruvstad, tja då behöver du massa saker som hör med gruvdriften att göra, är det en hamnstad så behöver du skeppsvarv och hamnar etc

Dessutom så är ju en stad medvetet anlagd av en härskare ofta annorlunda än en som växt fram för att där var en bra plats att bo på. I det första fallet så kan det finns brist på mat, rent vatten eller marken är olämplig att bygga på (flera städer som anlagts mitt i träsk och sumphål). I det andra sa startade staden för att alla förutsättningar fanns att leva där.

Och när staden funnit där ett bra tag, så lär det ju locka till sig massa folk utifrån som tror de skall kunna skaffa sig ett bra liv med mer eller mindre lagliga metoder. När dessa element blir för många så kommer det komma någon form av stadsvakt som kan ta hand om bråkstakar och dylikt, och då behöver man någon form av domstol för att utdöma straff etc.

Tänk på att vissa typer av verksamhet vill man ha samlat på ett ställe utanför staden av olika orsaker. Exempelvis att det stinker för djävligt från garverier eller att de är farliga, som exempelvis smedjor och andra saker med öppen eld och/eller kemikalier och du inte vill utsätta resten av staden för fara.

/Ulfgeir
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag rekomenderar Matera som förlaga. Jag tycker den ser skitball och bergig ut.

Vad gäller transporter så bör du komma i håg alla golems (it's fantasy, there are golems), det kan mycket väl ha varit deras huvudsakliga syssla.

Jag gillade annars verkligen tanken på att fundera över stadens ursprung. Börja med att rita upp berget. Sen gör du den där första bosättnignen. Sen funderar du på hur många steg du han bygga ut den i och gör varje steg för sig.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Tony.M.Meijer said:
Du kanske vill titta på den här stad/by beräknaren.
Coolt, men det är något knepigt med den där uträkningen vilka yrkesgrupper som förekommer i olika stora städer. "Clergy" överrepresenteras något extremt, och inte ens i små byar existerar jordbrukare.

Men i övrigt verkar det vara ett bra hjälpmedel.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Hej Ubereil!

Jag rekommenderar att du kollar in Stari Bar (alias Old Bar, Antivarium), Montenegro. Jag var där igår under min semester och tyckte det var väldigt intressant, inte minst ur rollspelssynpunkt. Staden hade ringmur, citadell, akvedukt, många kyrkor och torg. Staden måste ha varit mer eller mindre ett fort. Några kilometer nedanför ligger medelhavet, där det troligen låg både hamn och fiskeläge medan staden fungerade som fort mot Ottomanernas, Venetianernas med fleras härjningar.

Kan på begäran lägga upp lite bilder från ruinerna. Annars finns nog en del om du bildgooglear. Se även den den fina isometriska gamla kartan!

Sen tycker jag ni ska fråga er om det räcker med att staden är stämningsfull eller också måste vara realistisk. Realistisk stad kräver mer ansträngning från dig/er men kan ju vara roligt om man gillar sånt. Minas Tirith t.ex. är inte realistisk, som någon påpekade då de knappast kunde försörja staden med mat genom en enda stadsport, men stämningsfull. Och i Tolkiens Midgård räcker det kanske med stämning.
 
Top