Nekromanti Stadsvakt

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Jag tror att jag har läst någonstans att en ordinär stadsvakt har 12 i fv svärd. Detta betyder att om han har tänkt att göra 3 hugg i rundan (vilket inte är särdeles svårt, testa själv. Jag misstänker att jag har 6 i fv svärd.) så får han Ob5T6 mot svärd 3 gånger. Jag chansar på att fummelrisken är 1 på 4 eller så. Detta betyder att denna lilla stadsvakt kastar sitt lilla svärd vart 40:nde hugg. Han ramlar även till marken lika ofta. Och fastnar med vapnet. Och...

Vad jag vill komma fram till är att det är lite för lätt att fumla om man inte gör högst ett hugg i rundan. Det är ganska klent, tycker jag. Men jag vet inte, jag kanske har missuppfattat allt eller???

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Om man nu tycker att fummel förekommer för ofta kan man ju säga att det misslyckade slaget måste ha en -effekt som är större än eller lika med halva färdighetsvärdet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rundans längd

"Jag tror att jag har läst någonstans att en ordinär stadsvakt har 12 i fv svärd. Detta betyder att om han har tänkt att göra 3 hugg i rundan (vilket inte är särdeles svårt, testa själv. Jag misstänker att jag har 6 i fv svärd.)"

Du glömmer en sak: allt annat du gör i rundan.

Att hugga tre gånger på fyra sekunder är inga problem. Trots detta kommer jag upp i ca tio hugg eller pareringar på 30 sekunder totalt. Det brukar gå till så här:

Jag och motståndaren bugar sig för varandra, för konungen och för våra respektive. Vi gör oss redo, stirrar på varandra, flyttar oss i sidled, försöker cirkla förbi den där ämlans skölden, fintar höger och BAMBAMBAM! Tre snabba slag! Vi slår oss mer eller mindre bort från varandra genom att knuffa med skölden, och just då är jag öppen. BAMBAM! Ett slag från motståndaren som tar i skölden och jag kontrar med en smäll i hans skölds överkant. Tillbaka igen, vi cirklar runt varandra och letar blotta, jag rycker lite framåt, han rycker lite bakåt, samma visa igen, och så BAMBAM! BAMBAMBAM! Fem snabba slag mot sköldarna, tre från mig, två från honom, ekar över fältet, han studsar bakåt och försöker knuffa bort mig, men jag är för tung och har för stort moment så han kommer inte bort från mig och jag tvålar till allt vad jag kan i hans vänstra axel och en gång i bröstkorgen. Motståndaren faller baklänges, besegrad.

Själv flåsar jag som ett djur och inser att hela fajten var över på 32 sekunder, dvs motsvarande åtta rundor. Under den här tiden har jag hunnit med åtta hugg, det vill säga ett per runda.

Lösningen är enkel: se inte en runda som fyra sekunder. Se en runda som den tid det tar att genomföra alla handlingar i den. I medel blir detta ca 4 sekunder per runda, men det kan vara mer och det kan vara mindre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Rundans längd

Lösningen är enkel: se inte en runda som fyra sekunder. Se en runda som den tid det tar att genomföra alla handlingar i den. I medel blir detta ca 4 sekunder per runda, men det kan vara mer och det kan vara mindre.

Jag gillar playelfs definition på runda...

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Rundans längd

Okej, jag ekänner mig besegrad. Det är inte bara att piska på, lite taktik och runtcirklande hör ju till. Men: Jag, och många med mig tycker att det är lite förargligt att fummelrisken är så hög.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
En bra krigare ska ha 20 i svärd minst för att kunna vara säker på att inte se ut som en nybörjare som missar vart tredje hugg. Hur mycket har du i svärd tror du Krille? 15, 16? Det du beskrev var något en krigare med det färdighetsvärdet kunde göra. Jag har nog 6 i svärd jag med, jag och en kompis tog var sitt träsvärd och träsköld, sen brakade vi lös på varandra, nästan alla slagen skulle missat om vi gått efter eon regler, istället var det en svår strid som varade i över 1 minut, där vi gick lös på varandra hejvilt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Krilles FC i Svärd

"Hur mycket har du i svärd tror du Krille? 15, 16? Det du beskrev var något en krigare med det färdighetsvärdet kunde göra."

Jag skulle väl tro att jag låg på sju eller åtta en gång i tiden, men nu är jag nog tillbaka på fem.

"Jag har nog 6 i svärd jag med, jag och en kompis tog var sitt träsvärd och träsköld, sen brakade vi lös på varandra, nästan alla slagen skulle missat om vi gått efter eon regler, istället var det en svår strid som varade i över 1 minut, där vi gick lös på varandra hejvilt."

Vilket skulle bevisas - striden hade varat i kanske tolv sekunder om ni hade träffat. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Rundans längd

Jag gillar playelfs definition på runda...
Den bästa definitionen på runda hittar man i gamla Marvel Super Heroes (inte det nya kortbaserade... fast de kanske använder samma). Där är en runda ungefär en serieruta lång.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Kenjutsu är härligt

Ni menar förstås erat FC i verkligheten.
Är det inte lite svårt att jämföra med verkligheten?
Jag provade av avväpna min polare när vi slogs med innebandyklubbor, och det gick ju inge vidare.
Annars är mina Bushido-blade manövrar oövervinnerliga om man jämför med mina polare.
*funderar på att gå med i ett lajv och lära folk ett och annat om svärdshantering*

Undrar om Go Rin No Sho(Japansk 1600-talsbok om fäktning) finns på svenska?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kenjutsu är härligt

"Är det inte lite svårt att jämföra med verkligheten?"

Näärå! Bedöm bara vad man har för grundchans och lägg på så mycket som ens träningstid motsvarar.

"Undrar om Go Rin No Sho(Japansk 1600-talsbok om fäktning) finns på svenska?"

Jadå. Jag har beställt en.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
# bushido blade

är ett coolt spel, men imho är det föga realistiskt. Titta t.ex på hur långsamt det är att göra en stötattack med Naginata... eller på de mystiska och opraktiska utgångställningarna som är mer hollywood-inspirerade än baserade på den verkliga stridskonsten.
 
Top