Nekromanti Stadsvakter

Feuflux

omjonasson.se
Har en fråga om stadsvakter, i ett av de äventyr jag till och från skissar lite på tvingas RP:na utför dirtywork åt stadsvakten för att slippa sitt straff. Mitt problem är graderna på stadsvakter. Som det är nu leder en vaktkapten alltihopa, han har ett par underlydande vaktkorpraler och sedan kommer alla vanliga stadsvakter.

1. Är kapten en högre grad än korpral?
2. Borde korpralerna i mitt fall ha eget ansvar över en viss del av staden?
3. I mitt fall befinner vi oss i en huvudstad (Tyros, Felicien, Ereb Altor... som jag inte kan nåt om och därför hittar på allt själv) med kung och allt. Vem lyder vaktkaptenen under? Bör kungen ha en personlig vakt vars befäl även kan leda stadsvakten vid behov? Om RP:na vill gnälla på vaktkaptenen, vart ska de gå då?

Krille

Super Moderator
"1. Är kapten en högre grad än korpral?
2. Borde korpralerna i mitt fall ha eget ansvar över en viss del av staden?
3. I mitt fall befinner vi oss i en huvudstad (Tyros, Felicien, Ereb Altor... som jag inte kan nåt om och därför hittar på allt själv) med kung och allt. Vem lyder vaktkaptenen under? Bör kungen ha en personlig vakt vars befäl även kan leda stadsvakten vid behov? Om RP:na vill gnälla på vaktkaptenen, vart ska de gå då?"

Det beror helt på vad du frågar om. Frågar du om historiska stadsvakter så kan de ha en kapten (motsvarande), under vilket man har en kasse vakter. Dessas jobb är att samla in skatt vid porten, öppna och stänga stadens portar, samt vandra runt på natten och spana efter eldar. Brottsutredning och brottsprevention är inte deras grej - det faller under fogden, länsherren eller den som brottet begås mot.

I fjantasy så är det en helt annan sak. Där brukar "stadsvakt" vara en omskrivning av "ordnings- och kriminalpolis", och de gör ungefär samma sak, fast i skitigare kläder och med sämre utrustning. Normalt sett brukar de rusa in på värdshuset ungefär vid kapitel 3 och anfalla rollpersonerna, för att därpå bli slaktade.

Nå, nu till dina frågor.

1: I en modern militär organisation så är korpral en underofficer som är snäppet över menig. En kapten är en officersgrad. Så ja, kapten är högre än korpral. Skalan ser ungefär ut så här:

Generalsgrader:
General/amiral
Generallöjtnant/viceamiral
Generalmajor/konteramiral
Brigadgeneral/Kommendör av första graden

Officersgrader:
Överste/Kommendör
Överstelöjtnant/Kommendörkapten
Major/Örlogskapten
Kapten
Löjtnant
Fänrik

Underbefäl och meniga:
Furir
Sergeant
Korpral
Menig

De flesta av dessa grader finns över huvud taget i ett medeltida samhälle och innan de stora folkhärarna. Beroende på när man tittar så finns faktiskt bara generaler, kaptener, löjtnanter och sergeanter. Resten är senare uppfinningar för att få ordning på en stor och omfattande krigsorganisation.

2: Förmodligen inte. En korpral har förmodligen ansvar för ett lag istället. Laget kan sedan ha en viss uppgift, till exempel patrullera en bit av staden eller samla in skatt.

3: Vaktkaptenen lyder i allmänhet under stadens herre (borgarråd, markis, motsv), eller under länets herre (baron, greve, hertig etc). Kungen har i allmänhet en egen livvakt som inte har något som helst inflytande över vaktkaptenens arbete (eller vice versa). Ska man gnälla på vaktkaptenen så ska man gå till dennes chef om det är vanligt gnäll (se ovan vem det kan vara) eller till fogden om det är brottsligt gnäll.

Feuflux

omjonasson.se
Det beror helt på vad du frågar om. ....... I fjantasy så är det en helt annan sak. Där brukar "stadsvakt" vara en omskrivning av "ordnings- och kriminalpolis", och de gör ungefär samma sak, fast i skitigare kläder och med sämre utrustning. Normalt sett brukar de rusa in på värdshuset ungefär vid kapitel 3 och anfalla rollpersonerna, för att därpå bli slaktade.

Ja du, antar att jag faller under fjantasykategorin här, även om jag undviker att använda stadsvakter som bli-slaktade-patruller. :gremsmile:

Det är alltså stadsvakten som utreder brotten hos mig. Vaktkaptenen styr alltså över hela stadens brottsutredning i mitt fall och han utnyttjar alltså RP:na som billig arbetskraft genom utpressning: avrättning eller gör som jag säger. Men nu har jag ett hum om vilka/vem de ska klaga hos om de inte gillar att bli utpressade...

Tack för dina svar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag älskar att gnälla på småsaker så om det är det svenska systemet du har beskrivit så borde du byta plats på sergeant och furir. Dessutom har du glömt bort överste av första graden.
Flottiljamiral motsvarar Armen, Flygvapnet och Amfibiekårens Brigadgeneraler, inte kommendör av första graden.

Krille

Super Moderator
"Dessutom har du glömt bort överste av första graden."

Överste 1 har tämligen nyligen utgått och ersatts av brigadgeneral. Det finns några få Överste 1or som inte har "uppgraderats" till brigadgeneraler, men rangen är samma. Överste 1 tillkom ju för att det fanns lite för många generaler i Sverige för att ryssarna skulle känna sig säkra på femtiotalet, så en drös brigadgeneraler blev plötsligt överste 1or. Nu på sista tiden ändrades det tillbaka igen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Där ser man, då vet du mer än mig. Men det har du ju rätt i när jag tänker efter, min chef blev nyligen Brig.gen utan att ha varit Öv 1. Kanske dags att påpeka det för FM´s hemsida.

Cybot

Mest spelbar
Nja, så tidigt som 1594 så installerades Stockholms stadsvakt(på 32 man) vars huvuduppgift var att uppehålla lag och ordning nattetid.

Tidigare än det så var det borgarnas uppgift, den sk "Burvakten" vars uppgift var att

1. Bemanna stadens "poliskår" nattetid för att stävja nattbuller och svara för ordningen under dygnets mörka timmar.
2. Bemanna stadens brandvakt vilket innebar patrullering av alla gator, gränder och torg under varje natt till försvar mot eldsvådor
3. Att i krigstid bilda ett värn till försvar av staden

Dock så har det hela tiden på dagtid varit Bysvennarnas(som var anställa av staden som tjänstemän) uppgift att upprätthålla ordingen dagtid.