Nekromanti Stafettskrivande på forumen...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Just nu pågår ett stafettskrivande (?) på denna tråd Huvudstaden och Rising...
Som jag har förstått det så har det ifrågasatts från moderatorhåll. Det är ju inte en regelrätt diskussion. Jag kan visserligen hålla med. Men "stafetten" ger i det här fallet många uppslag till olika rollspel och intriger. Jag vet att denna diskussion har varit uppe på tapeten förr, jag skulle gärna vilja veta var (vitulv lär ha varit inblandad) och vad det utmynnade i ur moderatorsynpunkt. Det är kanske en idee att skapa en plats för liknande?

Men det är väl bara jag som skulle vilja se fler stafetter?

Olle Linge

Snigel
Gärna, men inte där

Ja, men på ett annat forum. Det här är rätt likt att spela rollspel över forum och det görs bäst på forum avsedda för det. Jag har testat lite på min sida (snigel.nu och klicka till forumet), men har bara experimenterat lite. Intresset verkar ju finnas i alla fall :gremsmile:

Motivering? Tja, det är inte en diskussion och jag tycker att om man ska spela via ett forum så ska det göras ordentligt, för då får man ut mycket mer av det. Nu menar jag inte att det ska bort från wrnu, men det ska bort från Kulturforumet och in... ja... var då? Ett nytt forum? :gremconfused:

Eva Florén

Swashbuckler
men var

som sagt var. Jag trivs oerhört väl på Rollspel.nu. Det är skönt att ha allt samlat....

Ett nytt forum är iofs ett alternativ. Men det hänger på att Redaktionen (just nu decamerad) tycker att det är värt det...

Men att begära att folk ska spela rollspel över forum begränsar samtidigt det hela. I den aktuella tråden så verkar det råda fri anarki vad det gäller system och plats (även om många olika företeelser går att koppla till olika spel, beroende på att folk plockar från sina spel) detta ger ett bredare spel. Saker kan hända som ingen förutser riktigt. Därav kan nya saker skapas i samspelet. Fast, det står en kanske fritt att ge ramarna om man kör spel på forumstarten förståss. :gremsmile:

Hm....

Ackerfors

Alas, your rapids!
PBF

Förut var det tal om att starta PBF-forum (play-by-forum-forum, urk för namnet) som användarna skulle kunna använda för att spela rollspel på, men det ligger på is av flera anledningar vad jag vet. När det väl kommit igång bör det gå att använda...

...Om det nu kan räknas som spelande, det vi gör. Det är upp till redaktionen. Skrivande har väl egentligen ingenting här att göra (förutom möjligtvis på just rollspelarkulturforumet), då det egentligen är en novell vi skriver tillsammans.

Jag tycker det vore synd om möjligheten försvann helt, för det är roligt och omväxlande mitt i alla torra regeldiskussioner. Att skylla på att det inte är en diskussion är ju rätt tunnt, för det är väldigt mycket som inte startas som diskussioner som inte görs något åt. Ta alla tips som postas. De borde kanske hamnat bland artiklar eller liknande, men det gör de inte. Stafettskrivandet borde kanske hamna i novellerna istället, men det gör de inte.

Nåja, det är iaf upp till moderatorkåren i slutändan...

Olle Linge

Snigel
Anarki!

Ja, alltså, såhär ser jag på forumsspelande. Så länge man har en definierad grund (det behövs egentligen inte så mycket mer än Risings inlägg, men om man vill spela mer organiserat är det nog nödvändigt med lite plats och tidsangivelser så att man är överens). Det som sedan är viktigt är att saker hänger ihop. Det är betydligt lättare med platt visning än med trådvsinins, för det finns risk att man säger emot varandra och att det blir kaos av alltihop.

Nu vet jag ju inte om du tittade på exemplet jag själv gjorde, men den formen är något jag verkligen skulle vilja spela. Nu har jag inte haft mod och tid att lägga ut någon officiell förfrågan, men finns intresset är det ju klart intressant. Nu menar jag inte nödvändigtvis det jag själv spelade, utan bara spel i den formen.

G

Guest

Guest
Ännu så länge diskuteras detta bland moderatörerna. Vi har i dagsläget inte kommit fram till någonting som jag kan beskriva här och nu. Vi ser dock på olika möjligheter som att öppna ett forum eller att lägga ut det i annan form på webbplatsen. Jag ber er därför att ha lite överseende med att det här blir ett luddigt och intetsägande svar men jag hoppas på att någon av oss kan komma med ett bättre inom en snar framtid.

/Johnny - politiskt korrekt... :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Egen etikett

Just nu pågår ett stafettskrivande (?) på denna tråd Huvudstaden och Rising...
(...)
Det är kanske en idee att skapa en plats för liknande?
Jag tycker det verkar vettigt med en särskild plats för sådant. Om man är intresserad får man då lättare att hitta både aktiva och avsomnade stafettskrivelser. Om man är ointresserad slipper man bli besviken när det flaggas om nya inlägg.

Rollspel.nu signalerar på olika sätt att det är avsett just för att diskutera bordsrollspel. Dator- och andra spel lyftes bort för en tid sedan. Köp- och säljannonser liksom rena reklaminlägg är inte tillåtna. Driver diskussionerna iväg för mycket styr moderatorerna upp det.
Stafettnoveller har inte med bordsrollspel att göra, tycker jag, men jag kan se vissa kreativa beröringspunkter som kan rättfärdiga en placering på rollspelskulturforumet. Men eftersom de tar så mycket plats är jag för ett separat forum.

Olle Linge

Snigel
Reklampaus!

Vilket exempel?
Gå in på min sida, www.snigel.nu och klicka på forumet. Där har du ett exempelspel längs upp som går under rubriken "Flykt under stjärnorna" eller något i den stilen. Jag skrev den som ett exempel på hur man kunde spela rollspel över forum. Se efter och se om det är något för dig :gremlaugh:

Det står i mitt första inlägg, fast inom parentes, mitt i texten :gremgrin:

Eva Florén

Swashbuckler
Det låter strålande. Ja, det vill säga, det verkar finnas en framtid som kan ge en öppning för stafetter/forumspel... :gremsmile:

Så visst har jag överseende om svaret är något luddigt. Till slut får vi i alla fall veta om det kommer en öppning för oss eller ej och det är ett bättre svar än att ni inte ens tänkt på det. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Egen etikett

ag tycker det verkar vettigt med en särskild plats för sådant. Om man är intresserad får man då lättare att hitta både aktiva och avsomnade stafettskrivelser. Om man är ointresserad slipper man bli besviken när det flaggas om nya inlägg.
Här håller jag mycket med. Det stör andra mycket mindre på forumen om ett enskilt forum skapas. Även om det inte är min huvudanledning till skapandet av ett dylikt forum. Jag ser det som oerhört mycket lättare för mig själv som vill delta i liknande att lätt hitta rätt på var i en historia jag är.

Rollspel.nu signalerar på olika sätt att det är avsett just för att diskutera bordsrollspel.
Just nu börjar jag undra om inte Rollspel.nu signalerar mer och mer på att inte bara gå in för bordsrollspel utan även för att gå in mot konstruktörer... :gremfrown:

Kreativitet ser jag som en mycket viktig beröringspunkt. Just därför finns ju rollspelskulturforumet, där diskussioner kring filmer och liknande passar väl... :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Det finns en förklaring...

...om du tittar vidare under regler för rollspelandet. Men nu börjar det här bli lite OT kanske? Eller mja, så länge vi pratar om hur man bör spela, var och när så är det väl okej :gremlaugh: Jag vet inte om wrnu är rätt ställe dock, det känns som att det kommer komma väldigt många spel och det kommer bli jobbigt att hålla reda på och administrera.

Eva Florén

Swashbuckler
relativitetslära

Det är ju relativt enkelt. En tråd moderar sig själv rätt väl när man för bistående diskussioner via PM, mail, vrållåda, IRC eller ICQ (eller annat alternativ) Möjligen via dubbeltråd
Exempelvis (tråd 1) berättelsen (äventyret eller motsvarande)
Tråd 2 (regeldiskussioner och rättelser mm.)

Varje spelomgång/stafett inleds enligt den som vill starta med en förklaring om omgången, regler och liknande upplägg. Därefter tar omgången sin fart!

Antalet spel kommer troligen regleras av sig själv beroende på att det är svårt att hänga med i flera olika trådar av den digniteten på en gång. Men det är bara vad jag tror. Det regleras dessutom av hur många som fastnar för omgångstråden i sig.

Till att börja med kan det iofs explodera, men jag tror det lugnar sig med tiden.

Moderatorerna behöver ju bara hålla ögonen på att deltagarna håller sig till övriga forumregler.

Men det är vad jag tror alltså...

Rising

Vila i frid
Den tidigare Vitulv-tråden har du här .

Jag vet att Vitulvs tråd var kontroversiell, men den är också en av de mest älskade trådarna på forumet. Precis som rollspelsriksdagen (en annan mycket omtyckt tråd) så går den utanför forumets roll som diskussionsplats och börjar istället fylla en funktion som underhållning åt vår community här på wrnu. Precis som vrållådesnack och ölträffar. Det ökar sammanhållningen och tar udden av de meningsmotsättningar som det annars kan finnas många av mellan forumiterna.

Ser man det så, då fyller den här sortens trådar ändå en mycket viktig funktion som även färgar av sig på de rena diskussionerna. Det är viktigt att komma ihåg. Jag tycker att man bara behöver gå tillbaka ett par år i tiden för att se vilken skillnad det var i forumets atmosfär då och nu. Det har blivit mycket mer kamratligt på sistone.

Men jag tror också att min stafettskrivningstråd kan fylla fler syften. Efter Vitulvs tråd hölls flera diskussioner om vad som kan vara bra att tänka på när man ska delta i en stafettskrivning, och det utbyttes massor av tankar och funderingar. Allt det tror jag kan vara utomordentlig hjälp när/om det kommer en PBF-avdelning i framtiden.

Men mest av allt är det en rolig tråd, både att läsa och skriva i, så häng på, allihopa, vetja, och delta i dramatiken!

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle åxå gjärna se fler stafettskrivningar. Som du säger, så är det ju en kul grej att plocka ur & sedan använda som kompliment & idéer till andra rollsepl.

Foggmock

Myrmidon
Kontroversen uppstod i samband med att någon grisodlare ville dra igång en stafettskrivning och blev både åthutad och låst om jag minns rätt emedan Vitulvs tråd INTE låstes.

Har verkligen ingen ledtråd att söka på....

...förutom den uppenbara "stafett" som tio minuter senare mynnade ut i att jag hittade tråden: Tjoff!

som antagligen gav upphov till den här: Tjoff!

Rickard

Urverk speldesign
Basenanji skrev den tredje...

...fast den tråden var nog lite för nära inpå Vitulvs berättelsetråd, så det var inte lika många som hängde på.. Själv var jag för "utsliten" för att orka hänga på en till liknande tråd.. Så alla efterkommande novelltrådar har inte blivit låsta.. I efterhand tycker jag Seregs (och antagligen i gemenskap med övriga moderatorer) beslut om Renesis tråd var lite knas, med tanke på att det fortfarande inte dykt upp något PBF-forum..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tyckte eftersnacket till "Låt oss skapa en värld"-tråden var minst lika kul