Nekromanti Stafettspelledande

Muggas

Hero
Satt och funderade på en idé vad gäller rollspelens former. Hur skulle det fungera om man i en kampanj fördelade spelledarskapet på alla speldeltagare?

Låt säga att man kör en minikampanj bestående av 5 halvlånga äventyr, lika många som antalet speldeltagare i spelgruppen. Varje speldeltagare är insatt i varsitt deläventyr, från början till slut, samt i den övergripande "plotten". På så sätt ger man ytterligare dimensioner till spelvärlden och SLP, genom att de tolkas ur olika personer perspektiv, vilket i slutändan kanske ger en rikare och mer mångfacetterad spelupplevelse. Eftersom alla dessutom har sina egna idéer på hur kampanjen ska utvecklas kan spelarna komma att bjudas på fler spännande och oförutsägbara vändningar.

Två problem jag ser med detta:

1. Alla speldeltagare är införstådda med den övergripande plotten. En stor portion överraskningsmoment går då till spillo (dessutom är ju en av speldeltagarna inlästa på det "sista" äventyret).

2. Äventyren måste vara linjära i viss mån ("rälsade"). Dessutom är ju rollpersonernas handlande oförutsägbart. När man spelat några äventyr kanske de påföljande inte är särskilt applicerbara längre. Slutet på respektive äventyr måste kanske vara förutbestämt för att stafettpinnen ska kunna lämnas över till nästa spelledare. Hur insatta måste deltagarna egentligen vara i varandras äventyr och hur "lösa" kan äventyren vara?

Bara en tanke jag fick när jag åt lunch. Är det något intressant och användbart? Har ni testat något liknande någon annan gång och hur fungerade detta isf?

Johan K

Gammal & dryg
Är det något intressant och användbart?
Visst, det tror jag säkerligen !!
Skulle absolut vilja vara med & lira iaf ! Idéen låter sådär lite småcool faktsikt. Så man får ju hoppas folk är med.

Har ni testat något liknande någon annan gång och hur fungerade detta isf?
Ha inte just testa den här idéen, tyvärr..
Det närmaste jag har kommit är bara testa att jag har haft 2 Sl.ar samtidigt..

LeJonklev

Swordsman
Man skulle helt enkelt kunna ta bort den övergripande ploten. Istället för att ha fem förutbestämda delar så enas man om ett par rollpersoner. Sen börjar den förste spelleda en session. Därefter lämnar han över till nästa, utan att prata om vilken övergripande plot han tänkt sig. Spelledaren som står på tur får således tolka det som dennes rollperson upplevt och skriva fortsättningen utifrån detta.

På så sätt kanske den förste spelledarens vision av ploten utmynnar i något helt annat när det blir den sistes tur.

/Johan

DODswe4

Hero
1, ni behöver ju egentligen bara göra en röd tråd. och säga vem som är sista "bossen", gåtor och special monster behöver ni ju inte berätta för varandra (tycker i alla fall inte jag). Sen vet jag faktistk inte riktigt hur mycket ni berättar innan för varandra.

2, nja egentligen inte. Ni kan ju faktiskt bara låta det vara så att det inte går att misslyckas med målet. Bra saker är förnimelser av en förutbertämd framtid så att RPna klara biffen liksom. Ni kan ju alltid göra så att alla får detta är kriget här är viktiga personer sen gör ni Äventyren efterhand första görs av en, sen gör ni det andra äventyret (så brukar vi göra dock brukar dom itne hänga ihop så mycket)

Krille

Super Moderator
"Hur skulle det fungera om man i en kampanj fördelade spelledarskapet på alla speldeltagare?"

Det funkar riktigt bra. Ars Magica har det som koncept: man har en huvudspelledare som driver kampanjen som helhet framåt och i övrigt roterande spelledarskap. Ingendera av dina två problem uppstår på grund av Ars Magicas kampanjkoncept.

För det första är kampanjen stationär och centrerad kring ett samfund av magiker. Samfundet flyttar inte på sig, utan är kvar på samma ställe. Samfundet utvecklar förhållanden med grannskapet, och då i synnerhet som en del av det feodala Europa. Det gör att extraspelledarna kan syssla en hel del med det, så länge som de inte vänder upp och ner på Europa. Spelledaren kan sedan utveckla kampanjen som han vill.

För det andra så utspelar kampanjen sig över lång tid (ett par hundra år är ingen ovanlighet. Det gör att så länge som status quo upprätthålls någotsånär så kommer konstigheterna från olika äventyr ta ut varandra i längden. Linjaritet eller avsaknad därav blir således knappast ett problem.

Muggas

Hero
Det närmaste jag har kommit är bara testa att jag har haft 2 Sl.ar samtidigt..

Har faktiskt aldrig testat det, men vi har diskuterat det många gånger för länge sen. Hur delade de som var SL:s upp ansvaret mellan varandra? *intresserad*

Muggas

Hero
Lite funderingar

Man skulle helt enkelt kunna ta bort den övergripande ploten.

Du har rätt, varför ha med den egentligen? Det förstör antagligen bara den kreativa processen. Det är kanske roligare att sitta med ett slutresultat ingen kunnat vänta sig. Det största problemet jag ser med det är att det kan vara svårt att utforma äventyr som "går in" i varandra, eftersom de måste vara hyfsat detaljerade.

Ett sätt att lösa det på är att låta varje spelledare sammanfatta alla händelser efter genomspelat äventyr och sedan ge sammanfattningen, samt "spelarhemliga" anteckningar till spelledaren som ska ta vid, som grund för uppbyggnad av nästa äventyr. Nästa spelledare får sen i hemläxa att förbereda det nästföljande äventyret and so on tills allt får sin upplösning.

Utan en gemensam röd tråd så förlorar visserligen kampanjen lite av sin sammanhängande karaktär. Man får fråga sig om man ska ha förutbestämda element (eventuellt inklusive upplösning, eller begränsade alternativ till upplösningar) i äventyren och kampanjen för att få det att "hänga ihop" bättre (nu går jag visserligen in på rälsandets vara eller icke vara, något som diskuterats till leda på forumet).

Muggas

Hero
Delar som bildar en helhet

Äventyren efterhand första görs av en, sen gör ni det andra äventyret (så brukar vi göra dock brukar dom itne hänga ihop så mycket)

Precis det funderade jag på i ett annat inlägg i denna tråd. Problemet är som sagt att få det att hålla ihop så att äventyren framstår som delar av en helhet...

Muggas

Hero
Undringar [lite OT]

Men hur fungerar det? Kan huvudspelledaren vid behov manipulera de andra spelledarnas äventyr om element i dem går stick i stäv med kampanjens övergripande helhet (antar att detta inte är vanligt, men ändå)? Hur insatta i de övergripande elementen behöver övriga spelledare vara? Finns det förutbestämda element eller företeelser som håller kampanjen samman?

Har inte spelat Ars Magica, så jag antar att jag iofs borde sätta mig in i det lite innan jag börjar ställa frågor... :gremblush:

DODswe4

Hero
Re: Delar som bildar en helhet

hmm, bestäm något i stil med ett krig (eller något liknande) sen första anhalten är stad 1 andra anhalten stad 2 tredje anhalten stad 3 och så vidare. Detta går ju på en resa oxå gå ditt första sl andra sl fortsätter vägen framåt

Johan K

Gammal & dryg
Har faktiskt aldrig testat det, men vi har diskuterat det många gånger för länge sen. Hur delade de som var SL:s upp ansvaret mellan varandra?
Själva upplägget var som så att vi spelade 2 äventyrargrupper i Eon som hade fått nys om samma artefrakt... Den enda gruppen var typ en gäng med paladiner & den andra var inte fullt så mycket paladiner.... :gremgrin: Så Sl:arna hade "ansvaret" för varsin grupp.
Det hela gick ut på att vi skulle hitta den här artefakten & under resans gång så möttes grupperna vid olika tillfällen..
Hursomhellst så funkade det här skitbra, eftersom Sl.arna var bra sammkörda så det vara störtkul att lira + att det var intressant att testa en sådan här grej.

Hoppas att du blev nöjd med svaret..

Krille

Super Moderator
Re: Undringar [lite OT]

"Kan huvudspelledaren vid behov manipulera de andra spelledarnas äventyr om element i dem går stick i stäv med kampanjens övergripande helhet (antar att detta inte är vanligt, men ändå)?"

Möjligen kan han skrika "veto!!!" eller något under spelpasset och släpa in den ambulerande spelledaren i badrummet för... ummm... "enskild konversation". Annars förutsätts det att den tillfälliga spelledaren uppför sig som spelledare brukar, dvs enligt reglerna 1 och 2*. Spelgruppen kan förstås ha egna arrangemang, men för det mesta är det något i den stilen. Den som är spelledare för tillfället är spelledare, och då är huvudspelledaren en spelare i mängden som får anpassa metaplotten efter vad som händer.

"Hur insatta i de övergripande elementen behöver övriga spelledare vara?"

Inte särskilt. I princip så räcker det med att den tillfälliga spelledaren frågar huvudspelledaren saker i stil med "hörru, jag har en idé till ett äventyr som omfattar länsherre X och baron Y - går det bra?"

Svaret brukar vara något i stil med "tja, det går väl bra, så länge som du inte drar in riddar Z, och så länge som bråket mellan X och Y är kvar när äventyret är över".

"Finns det förutbestämda element eller företeelser som håller kampanjen samman?"

Ja, magikersamfundet och huvudspelledarens äventyr. Utöver det, endast om man bygger in dem.

* Dvs "do what thou wilt" respektive "kunden är gud". :gremwink:

LeJonklev

Swordsman
Re: Lite funderingar

Fast den nye spelledaren behöver ju inte nödvändigtvis sitta på alla fakta. Han kan ju helt enkelt hitta på en fortsättning utifrån sin tolkning av det som skett.

/Johan

PAX

Jordisk Äventyrare
Att veta plotten?

Ett sätt att kanske komma runt dilemmat av att siste SL vet slutplotten kan ju vara att använda sig av köpäventyr som bildar en kampanj. Eller kanske låta någon annan skriva kampanjen i delar allteftersom den spelas.

Ta exempelvis nya kampanjerna till DoD, Mutant och Eon som är i antågande.

Nu kanske man dock inte vill vänta 1-2 år på att slutföra alla äventyren. Välj en äldre kampanj och anpassa äventyren till kampanjen. Lösa äventyr eller kanske en gammal kampanj.

Hugger till med gamla hederliga Twilight 2000. GDW gav ut många äventyrsmoduler som enkelt länkades samman till en kampanj trots att varje modul var självstående. Western har sina minikampanjer. Likaså fria äventyr och kampanjer som finns tillgängliga på internet.

Eller varför inte skriva ett varsitt äventyr som utspelar sig i samma land (fantasy), stad (cuberpunk) eller galax (tänker närmast på Star Wars).

Gör en enkel indelning av vad äventyren skall förmedla. Tänker då på:

Introduktion av rollpersoner
Inledande äventyr
Organisationer & fraktioner som korsar RPnas handlande
Längre äventyr 2-3 stycken
Slutkläm där världen sprängs i bitar - eller inte...