Nekromanti Stalaktiter

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hjälp mig pöjkar. Jag håller på och skriver på ett äventyr som skall utspela sig delvis i en grotta (lugn, det är mer orginellt än ni tror). Problemet är att min hjärna tycks ha lossnat från fästena och ligger och skvalpar i huvudet. Vad är motsatsen till stalaktiter, och vilken av typerna är det som är vilken?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stalaktiter hänger från taket.
Stalagmiter sticker upp ur golvet.

(eller så var det tvärtom, men jag är säker till 99%)

/tobias

Krille

Super Moderator
"Stalaktiter hänger från taket.
Stalagmiter sticker upp ur golvet."

Jupp. Så är det.

Minnesregel: stalaktit har k som i tak. Stalagmit har g som i golv.

Troberg

Sinister eater
Vad är motsatsen till stalaktiter
Jag antar att du syftar på stalagmiter, men egentligen är väl motsatsen till en spetsig pigg som hänger från taket en rund grup i golvet?

magoo

Hero
Re: Stalaktiter (OT)

Eller:

Stalak tit en tittar ner från taket medan stalag mit en sitter mitt under stalaktiten.

Jag älskar mina minnestrick även om de är helt obegripliga för andra.

Tex 9075 (portkod): 90 spänn för en 75:a, det var billigt!

eller 5564195 (mitt förrförra telefonnummer): 2 5:or, 6+4/2=5, 1+9/2=5 och en 5:a på slutet. Lätt va! :gremsmile:

Tyvärr lär jag aldrig glömma såna här menlösa grejor, den gamla portkoden är säkert det jag sitter och rabblar på hemmet när allt annat försvunnit ur min senila hjärna.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det var så de hette ja. Tack tack, jag tror att du har rätt.

Troberg

Sinister eater

Tyvärr lär jag aldrig glömma såna här menlösa grejor, den gamla portkoden är säkert det jag sitter och rabblar på hemmet när allt annat försvunnit ur min senila hjärna.
Jag vet hur det är. Jag kommer ihåg systemminnesadresser i min första dator som jag skaffade för 20 år sedan, men kan inte komma ihåg vilket postnummer jag har eller regnumret på min vinterbil...

Morgoth

Swashbuckler
Motsatsteorik [OT]

men egentligen är väl motsatsen till en spetsig pigg som hänger från taket en rund grup i golvet?

Mja.

en spetsig pigg som hänger från taket = flera trubbiga gropar som skjuts upp från golvet ^_^

Morgoth

Swashbuckler
När jag pluggade nians mattetabell... (fett oote)

...använde jag mig av Magic-creaturekort som kostade (F)4 för resultaten. Man tog bara 9*X, och tog X-1 så hade man den första siffran i resultaten. Andra siffran fick helt enkelt följa Magic-koden ^_^ (9*5 = 45 -4/5-). Jepp. Hehe.

Troberg

Sinister eater
Självklart, tänkte inte på det [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Sodivra

Champion
w00t!

Trodde att det bara var jag som använde en så urknäpp regel som att "stalaktiter tittar ner.." :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: w00t!

Trodde att det bara var jag som använde en så urknäpp regel som att "stalaktiter tittar ner.."
Värre än så. Jag lärde mig den från en fem-bok av Enid Blyton!

/tobias

Feuflux

omjonasson.se

Stalak tit en tittar ner från taket medan stalag mit en sitter mitt under stalaktiten.

Hur ska man veta att det inte är så att stalaktiten tittar upp från golvet? Ledsen med jag tyckte att det fanns bättre minnesregler än din.... :gremsmile:

magoo

Hero

Aaaaargh!
Förstör inte min minnesregel!!!!
Du kanske tom vill säga att stalagmiten kan sitta mitt ovanför stalaktiten också??? Hur skulle det se ut? :gremlaugh:

The_Gorger

Hero
Re: När jag pluggade nians mattetabell... (fett oote)

När jag lärde mig nian tabell brukade jag titta på fingrarna. Om man ska ha tex 7*9 så tar man ner det sjunde fingret och vips!På ena sidan 6 fingrar = 60, och på andra sidan 3. Detta blir 63. Vilket faktiskt stämmer! :gremsmile:
Ett annat och galnare (???) sätt är att ta en siffra mindre än det man skall multiplicera med nio dvs i sjufallet sex för att få tiotalet och sedan ta nio minus det tal man fått för att få entalet. Och ännu en gång blir svaret 63!