Nekromanti Stamfokus: Black Furies

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en av Werewolf the Apocalypse stammarna. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av stammen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss stam och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Black Furies:

Det här är stammen som dödar bebisar. Blam! Nej, jag tänker inte börja någon annanstans, du kan dra åt helvetet om du tycker att jag borde det. Det här är en stam av varulvar som bara vill ha en viss typ av barn och om de föder barn som inte stämmer in på de kriterierna så offrar de dem till sin monstruösa totem. Det här är full Sparta, vilket är passande eftersom det är en grekisk stam. Stammen anser sig ha en närmre koppling till Gaia än de andra stammarna på grund av kvalitén som de dödar barn utan och de känner en stark koppling till människor som delar den kvalitén med dem. Så vad är den kvalitén? Att alla Black Furies är kvinnor.

Black Furie stammen är amazonerna från grekisk myt med allt det innebär. De tillåter vissa manliga metisar att stanna med stammen men eftersom dessa är eunuck anses de inte vara riktiga män, övriga manliga barn dödas eller säljs till andra stammar. De har ett fokus på att skydda och hämnas kvinnor och stammen har växt primärt genom att kvinnliga varulvar har hoppat av från andra stammar där de behandlats dåligt på grund av deras kön.

Så stammen består av våldsamma radikalfeminister? Tja... Ja? Look, det är Werewolf, det mest 90-talsiga rollspelet någonsin skrivit. Det är inte precis subtilt. Men att de gått full Sparta och dödar manliga bebisar trots att apokalypsen är på väg och de har för lite krigare är guld för rollspelande.

Men vad är stammen mer? Stammen har en speciell koppling till The Wyrd, kraften av förändring och nyskapande i Werewolfs mytologi som ska vara positiv... Men som alltid leder till fruktansvärd bullshit som changlings och grejer. Det är oklart varför de är hårdare kopplade till the Wyrd än andra stammar men det är via kungörelse från Gaia så det har varit med ett tag. Detta ger stammen ursäkten att använda sagologik i bland vilket kan vara intressant in-game.

Ordet feminist kastas runt mycket runt den här stammen men det blir snabbt jobbigt. Det här är en stam som är essentialister, det finns inga sociala konstruktioner utan människor är antingen män eller kvinnor. Att de tolererar metis kan verkar trevligt... Men det bara förstärker iden att förmågan att föröka sig är vad som gör någon till en man eller kvinna.

Gifts: Mycket blandade med två teman, antingen är de kopplade till grekisk myt eller så är de kopplade till Wylden som stammen ju har en speciell koppling till. Det finns ett par roliga, men överlag inte de mest roliga Giftsen. Bästa giften är Blizzard of arrows som låter en blockera ut solen med pilar alldeles ensam.

Bra koncept bakom Black Furies karaktärer: Wonder Woman.

Koncept jag aldrig vill se igen: Donna Haraway, werewolf. Ärligt talat är det här ett helt fantastiskt karaktärskoncept... Men du kan inte spela det som en medlem av den här stammen. Spela en Glas walker istället.

Klädsel: Det finns inget sätt att svara på den här frågan på ett bra sätt. Inte som de gamla grekerna för det ser dumt ut i modern tid. Inte som mytologiska amazoner för det ser dummare ut. Så... Som vanligt folk?

Varför är Black Furies den bästa stammen att spela?: Du vill spela en läskig fanatiker beredd att döda bebisar. Du hatar postmodernism och modern feminism men vill ta ut blodig hämnd på de som skadar kvinnor.

Cybot

Mest spelbar
God45;n115336 said:
Bra koncept bakom Black Furies karaktärer: Wonder Woman.

Koncept jag aldrig vill se igen: Donna Haraway, werewolf. Ärligt talat är det här ett helt fantastiskt karaktärskoncept... Men du kan inte spela det som en medlem av den här stammen. Spela en Glas walker istället.]
Valerie Solanas, Werewolf-at-large?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n115345 said:
Valerie Solanas, Werewolf-at-large?
Hade fungerat helt perfekt! Hon är tillräckligt essentialistisk och bug nuts crazy för att fungera. Att hennes "filosofiska verk" egentligen är vad som händer när någon är bra på metaforer och psykiskt sjuk behöver vi ju inte nämna. Och hon sköt ju Andy Warhol på riktigt med en hemmagjord silverkula eftersom hon trodde han var en vampyr.