Nekromanti Standard utrustning för "Häxjägare"?

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Hoppas att detta är rätt forums rum!

Hej ville bolla en ide som jag har angående "Häxjägare"!
I min kommande kampanj i Drakar och Demoner EXPERT samt Fantasy.

Håller på att skapa en order som är prisjägare. Men som har specialiserat sig på just övernaturliga varelser, väsen och Demoner. Men det huvudsakliga bytet är Magiker, Trollkarlar och Häxor. Dessa hyrs av privat personer samt ordningsmakten.

Vad kan en sådan jägare ha för grundutrustning samt beväpning? Vad har ni för ideer och tankar?

Jag har tänkt på:
Olika drycker som förhöjer sinnen
Någon typ av magiska handfängsel
Bola som extra vapen eller till och med lasso?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Ämbetes uniform eller annan identifiering. Spetsiga hattar, en speciell rustning eller kanske ett emblem som de bär på sina sköldar. I andra miljöer är kanske en bricka mer passande. Men något som får alla att se att man är en häxjägare så att man kan dra ihop arga folkhoper och så att folk fruktar en.

Diskreta civila kläder för när man inte vill att alla ska se en komma.

Magiska handfängsel är en bra ide, men glöm inte att ha med en munkavel!

Tortyrinstrument. Högre rankade häxjägare har nog en dedikerad torterare med sig och medel högt rankade har nog en allmäntjänare/torterare. Men de vanliga eller nybörjarna måste nog tortera själv.

Snabbt närstridsvapen som är passande för trånga miljöer, större närstridsvapen som är mer passande för öppens strid och ett avståndsvapen (gärna ett som kan avfyras med en hand).

Finns det några amuletter eller så som är relativt lätta att få tag på och skyddar mot magi? I så fall har de dem. Är de svåra att få tag på har bara de högt rankade sådant.

ELD! Olja och tändstickor om det finns. facklor och tänd don annars. Magiska saker bränns med renande eld, det vet ju alla!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ämbetssymbol som God45 skrev, kan ju vara t.ex. en amulett. I 40k har inquisitionens tjänare en sorts I symbol i silver, det känns rätt coolt tycker jag iaf. Man kunde ha något som antyder vilka dom är, antingen som ett I för Inquisition, eller t.ex. ett varghuvud som i the Witcher osv. Amuletter går dessutom dölja om man vill vara lite undercover.

Drycker gillar jag, tycker du ska ha med mycket sånna :gremlaugh:
Gärna kanske om det går med för- och nackdelar.
Här kommer några exempel:

*En som ger mörkersyn (kanske nackdelen blir förhöjd ljuskänslighet, åtminstone för snabba ljusförändringar).
*En som skyddar psyket, för att motstå possession. (kanske korrumperar lite? bra ibland men inte bra överkonsumptera)
*En som ökar styrkan (men gör en mer vild, aggresiv. Inte bärsärk, men en allierad som smyger upp och lägger handen på din axel kan få problem).
*En som ökar snabbheten (men väldigt uttröttande när den går ur).
*En som ökar utthållighet, kanske hälsa eller liknande också? Man kan gå flera dagar utan mat och vatten, utan att bli trött osv.. bra för långa jakter. (giftig, dödar kroppen sakta, bör ej användas för ofta.. Ge lite cool hosta och sånt, hosta blod osv :p)

Typ sånt :gremsmile:

Kanske också skyddande symboler som ska skydda mot allsköns ondska (det är ju ok om man vet att det funkar, men civila som gör samma sak är häxor så klart).

Annars gillar jag också tanken på flera vapen, antingen snabbt för trånga närstridstillfällen + större med mera kraft för övriga lägen, eller t.ex. som i the witcher ett stålsvärd för vanliga fiender, och ett i silver för övernaturliga väsen.

Vässade pålar är ju bra mot vampyrer kanske? Om inte annat kan dom ge en avskräckande effekt :gremsmile:

Silverkulor, special pilar/armborstlod osv är coolt. Kastknivar i som är välsignade.

Rökbomber? Bra för att fly utifall det går åt skogen :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ballt!

Blodhundar. De kan spåra, och man kan släppa lös dem på häxor när man hittar dem. Försök lägga formler när två arga hundar bitit sig fast i dina armar! Hellre att vovvarna grillas av en eldboll än att dina mannar gör det.

Kikare.

Tänk SWAT, och var realistisk med priserna! Den här gruppen kommer vilja ha den bästa utrustningen möjlig, frågan är bara hur de prioriterar. Visst kan man göra magiska föremål av vilken besvärjelse som helst i Expert? Det kunde man i utgåvan 1991 iallafall. Ta en titt på hur avancerade olika magiska föremål är och låt gruppen få de som känns rimliga och spara ihop till de de inte har råd att anlita en magiker för än.

Till exempel, magisk detektor som ger signal i ett område där magi använts, eller pekar mot närmaste magiker/använda besvärjelse (vet att det fanns besvärjelser för detta i magikerns handbok eller magiboxen)

Magiskt skydd mot magiskt spionage

Krita och alkemisk parafernalia för att göra skyddscirklar eller brygder

En person har en stor fet sköld täckt i drakfjäll som kan stå emot magiska projektiler. Det här är snubben som täcker de andra i skydd eller framryckning.


God45 said:
Ämbetes uniform eller annan identifiering. Spetsiga hattar, en speciell rustning eller kanske ett emblem som de bär på sina sköldar. I andra miljöer är kanske en bricka mer passande. Men något som får alla att se att man är en häxjägare så att man kan dra ihop arga folkhoper och så att folk fruktar en.
Jag skulle satsa på smutsiga prisjägare snarare än officiella FBI, men det där med att dra ihop arga folkhoper är inte dumt. Så, inte något myndighetssigill, men kanske en legoknektsflagga eller liknande med en gubbe i pyjamas med ett spjut igenom. :gremlaugh: Överhuvudtaget så känns ju myndigheter som ett ganska modernt påfund. Stadsvakten är bara ett gäng jeppar man samlat ihop för att hålla vakt att det inte börjar brinna och kungen är något avlägset långt borta som den lokala greven betalar skatt till. Kanske ett brev med tillåtelse att fånga rogue mages från den lokala magikerakademin, om det finns någon sådan?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag minns inte hur det funkar i drakar och demoner riktigt, men visst finns det möjlighet att avbryta magiker genom att störa deras koncentration medans de förbereder sina besvärjelse? Satsa på det, leta upp utrustning som låter rollpersonerna komma inom räckhåll, såsom skydd och smyg-egenskaper, och snabbt bryta magikerns koncentration, såsom ljud/ljus-granater, hundar eller arga bin.

Förmodligen vill olika roller komplettera varandra för att ta ner en magiker utan att grillas, till exempel den som har skölden, den som har armborstet och den som har svärdet, osv.

Låt det komma organiskt, det optimala är om dina spelare är optande kobolder och du bara säger "Det här är er budget, gör det bästa av den för att lyckas ta ner magiker, lycka till!" och sedan slänger hårda magiker på dem och hoppas att de gjort sitt jobb. Men det beror förstås på vilken agenda ni har för spelet: Eftersom ni spelar häxjägare så gissar jag att uppsökandet och fängslandet av häxor är det viktigaste, men ni kanske är mer sugna på rollgestaltningsdimensionen av att spela ett band prisjägare som tillsammans jagar häxor, då är optandet och stridandet inte lika viktigt och då kan man bara ge spelarna färdiga prylar som mer syftar till att förtydliga att rollpersonerna är en grupp kompetenta och välutrustade, eller desperata och underutrustade om man föredrar det, häxjägare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Blodhundar. De kan spåra, och man kan släppa lös dem på häxor när man hittar dem. Försök lägga formler när två arga hundar bitit sig fast i dina armar! Hellre att vovvarna grillas av en eldboll än att dina mannar gör det.
Jag älskar den här iden :gremlaugh: jag spelade nyligen en karaktär som hade en grupp tränade pitbulls att släppa lös på folk, extremt effektivt.

Tänk SWAT
Är en bra ide i övrigt också, man har en grupp. Man planerar taktiskt. Visst, vissa magiker sitter högst upp i ett torn eller längst ner i en dungeon. Men med de som bara bor i ett hus är små grupps taktiker extremt effektiva. Att stega fram med skinande rustningar är för paladins, du är en häxjägare. Var inte rädd att använda "faga" taktiker. Se till att försöka ta dem levande bara så att de kan förhöras.

ett stålsvärd för vanliga fiender, och ett i silver för övernaturliga väsen.

Vässade pålar är ju bra mot vampyrer kanske? Om inte annat kan dom ge en avskräckande effekt smile

Silverkulor, special pilar/armborstlod osv är coolt. Kastknivar i som är välsignade.
Absolut! Tänk på det här som kofferten på bilen från Supernatural. Du har ett vapen förrådd med alla special vapnen med dig, men du bär inte runt på allt. Du har vanliga vapen och ett all round anti-övernaturligt vapen (silversvärdet är perfekt för det). Men går man in i by där bönder dykt upp tömda på blod tar man med sig pålarna, vitlöken och vigvattnet som man alltid har i sadelväskorna. Och om du vet att vampyrer faktiskt är där tar man med sig en baslista som skjuter träspjut, grekiskeld för att bränna ner byggnader som blivit vampyr nästen och man dricker stora mänger vigvatten innan ifall vampyrerna biter en.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Om du ska ha häxjägare så behöver de en stor våg. Och en anka.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yp_l5ntikaU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/yp_l5ntikaU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
De borde ha ett signaturvapen.

I Warhammer Fantasy har vampyrjägarana olika typer av specialiserade armborst tex automatarborst och pistolarmborst.

I The Witcher har Häxklaralrna två svärd, ett av silver och ett av stål (för att typ spöken inte tar skada av stål).
osv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Bell, book and candle. Funkar för exorcism också.

Enligt vissa källor så är också deras främsta vapen:

* fear;
* surprise;
* ruthless efficiency;
* a near fanatical devotion to the Pope.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,867
Location
Värnhem, Malmö
I just Drakar och Demoner finns vissa specifika svagheter man kan ta hänsyn till. I första hand gäller detta så klart magikers svaghet mot järn. Rejäla järnbojor att fästa dem i, och kanske påsar med järnfilspån att kasta på dem, för att hindra dem från att använda magi. En annan möjlighet kan vara att skaffa en bola med tunna järnkedjor i stället för rep och lära sig använda den.

Utöver detta finns, som sagt, varelser med särskilda svagheter. Silver är bra, men vissa kräver annat. Onaquier skadas enbart av jadevapen, så en jadedolk eller liknande kan vara en bra idé. Tjänare, folk som står i förbund med en demon, beskrivs i Kaosboken till Monsterboxen. Enligt denna bok har de vissa svagheter: de tar skada av helig jord och heligt vatten, de kan inte gå under en hästsko som hänger med ändarna uppåt, de tar skada av salt och vitlök som kommer i kontakt med ett sår, liksom om man slår in en järnspik i ett spår de lämnat efter sig, och man kan skydda sig mot alla deras förmågor genom att bita i ett kopparmynt. Här har man alltså en hel del billiga föremål som kan vara bra att släpa med sig.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Tanken från början var en sorts motpol till just magiker som har gått haywire eller en adelsman som vill röja en maktfaktor i det politiska spelet. Alltså Prisjägarna/häxjägarna de kallar sig Turkaniska häxjägare.
Allt är tillåtet för att fånga bytet även "foul play".
Kommer nog inte låta spelarna, spela detta yrke utan bara SLP.

Ideer hur man kan skrämma upp magi kunniga spelare för att vara rädda för dessa jägare?

Utseendet som utmärker dessa är inget hår på kroppen. En massa tatueringar av symboler som skyddar för olika typer av magi/ondska såsom t.ex. possession av demoner (typ supernatural style)

"Ämbetes uniform eller annan identifiering. Spetsiga hattar, en speciell rustning eller kanske ett emblem som de bär på sina sköldar. I andra miljöer är kanske en bricka mer passande. Men något som får alla att se att man är en häxjägare så att man kan dra ihop arga folkhoper och så att folk fruktar en."
"Ämbetssymbol som God45 skrev, kan ju vara t.ex. en amulett. I 40k har inquisitionens tjänare en sorts I symbol i silver, det känns rätt coolt tycker jag iaf. Man kunde ha något som antyder vilka dom är, antingen som ett I för Inquisition, eller t.ex. ett varghuvud som i the Witcher osv. Amuletter går dessutom dölja om man vill vara lite undercover."
Ett halsband med ett order märke med kedja typ "modern polis bricka".

Diskreta civila kläder för när man inte vill att alla ska se en komma.

"Magiska handfängsel är en bra ide, men glöm inte att ha med en munkavel!"
Magisk handfängsel med munkavel

"Tortyrinstrument. Högre rankade häxjägare har nog en dedikerad torterare med sig och medel högt rankade har nog en allmäntjänare/torterare. Men de vanliga eller nybörjarna måste nog tortera själv."
Tortyrset

Snabbt närstridsvapen som är passande för trånga miljöer, större närstridsvapen som är mer passande för öppens strid och ett avståndsvapen (gärna ett som kan avfyras med en hand).
Kastknivar, kortsvärd, dirk/dolk, bola, Lasso, lätt armborst, båge?
Pilar med olika utförande och material såsom brandpilar och spetsar med silver m.m.

Handyxa till att vässa vampyr pålar!!

Coolt med drycker!!! Drycker +hela dryck är alltid bra!!
"*En som ger mörkersyn (kanske nackdelen blir förhöjd ljuskänslighet, åtminstone för snabba ljusförändringar).
*En som skyddar psyket, för att motstå possession. (kanske korrumperar lite? bra ibland men inte bra överkonsumptera)
*En som ökar styrkan (men gör en mer vild, aggresiv. Inte bärsärk, men en allierad som smyger upp och lägger handen på din axel kan få problem).
*En som ökar snabbheten (men väldigt uttröttande när den går ur).
*En som ökar utthållighet, kanske hälsa eller liknande också? Man kan gå flera dagar utan mat och vatten, utan att bli trött osv.. bra för långa jakter. (giftig, dödar kroppen sakta, bör ej användas för ofta.. Ge lite cool hosta och sånt, hosta blod osv :p)"
Rökbomber låter som en bra ide!!

En personlig journal där man dokumenterar sina möten. (för att hjälpa andra av sin order)Verken samlas i orderns bibliotek.

ELD OCH SALT!!!

"Krita och alkemisk parafernalia för att göra skyddscirklar eller brygder"
check för krita!!!

Tycker om som nämns om hundar och den heliga supernatural kofferten.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Någon tårgas liknande granat (dvs, en bomb som utvecklar kraftig och irriterande rök) skulle nog vara smart, eller för den delen påsar med liknande som man kan kasta på motståndare.

Dels så fungerar det som en avledningsmanöver om man behöver fly (defensivt), dels så hindrar det magiker från att kasta trollformler (offensivt) och ger häxjägaren överraskningsmomentet. Kanske så långt att häxjägaren har ett par tättslutande glasögon så för att skydda sina egna ögon (så att han själv kan agera nästan obehindrat medans andra får hosta och gråta).
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Cybot said:
Någon tårgas liknande granat (dvs, en bomb som utvecklar kraftig och irriterande rök) skulle nog vara smart, eller för den delen påsar med liknande som man kan kasta på motståndare.

Dels så fungerar det som en avledningsmanöver om man behöver fly (defensivt), dels så hindrar det magiker från att kasta trollformler (offensivt) och ger häxjägaren överraskningsmomentet. Kanske så långt att häxjägaren har ett par tättslutande glasögon så för att skydda sina egna ögon (så att han själv kan agera nästan obehindrat medans andra får hosta och gråta).
A coolt rökbomber samt bomber med olika syften;

exempelvis bomber med fint järnpulver som gör så att den som inhalerar pulvret blir oförmögen att lägga magi i 1t10 minuter innan effekten avtar. (magiker i drakar kan ju inte ta i järn och samtidigt trolla)

Påse/bomb med salt och torkat blod (pulverform) från en död man, för att kastats på vampyr. Vampyren blir disorienterad i 1t6 min eller 1t6 sr....

Hmm bomb med ettt antal fotanglar för att lägga på ett område vid offensivt eller en defensiv möte...
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Cybot said:
Någon tårgas liknande granat (dvs, en bomb som utvecklar kraftig och irriterande rök) skulle nog vara smart, eller för den delen påsar med liknande som man kan kasta på motståndare.

Dels så fungerar det som en avledningsmanöver om man behöver fly (defensivt), dels så hindrar det magiker från att kasta trollformler (offensivt) och ger häxjägaren överraskningsmomentet. Kanske så långt att häxjägaren har ett par tättslutande glasögon så för att skydda sina egna ögon (så att han själv kan agera nästan obehindrat medans andra får hosta och gråta).
Kvartsskyddsglasögon check...

Haha ett munskydd som är magiskt skyddad av en symbol typ en bad ass bandanas...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Templar said:
Haha ett munskydd som är magiskt skyddad av en symbol typ en bad ass bandanas...
En bandana eller scarf doppad i vatten brukar hjälpa ganska väl. Retämnen som fungerar på ögon/lungor fungerar vanligtvis så att de reagerar med vatten (dvs svett, slemhinnor osv).
En häxjägare på hög nivå kanske har ett magiskt munskydd, men mindre exalterade individer får nöja sig med mer mundana skydd.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Cybot said:
Templar said:
Haha ett munskydd som är magiskt skyddad av en symbol typ en bad ass bandanas...
En bandana eller scarf doppad i vatten brukar hjälpa ganska väl. Retämnen som fungerar på ögon/lungor fungerar vanligtvis så att de reagerar med vatten (dvs svett, slemhinnor osv).
En häxjägare på hög nivå kanske har ett magiskt munskydd, men mindre exalterade individer får nöja sig med mer mundana skydd.
Ja det låter rimligt kanske ett par kvartsbrillor där glaset sitter i koppar ringar med läder fattning runtom huvudet. finns två sorter en för de lägre jägarna och en för experterna. Den sistnämnda har magisk syn eller nåt.

En scarf doppad i vigvatten......
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,479
Location
Uppsala
I tidigare versionerna av DoD så krävdes det väl inte någon specifik mängd järn? I så fall kan järnspån vara bra som man kan kasta över magikern. En stor järnspik som man kan spika in i en tillfångatagen magiker funkar också bra.

Någon sorts testutrustning för att se om någon är magiker. Gärna i medeltida format där oskyldiga dör eller åtminstone lider otrolig smärta medan de skyldiga senare dödas. Dvs, det ska inte gå att komma undan lätt oavsett skuld.

Munkavle har några nämnt och det är bra om man vill att magikern kan tala efteråt. Men annars så är ju inte häxjägare vidare blödiga så det är säkrare att skära ut tungan. Så en tång och en vass kniv (eller sax?) kan vara bra att ha. Att klubba sönder händerna är även bra så att de inte kan göra gester eller annars bryter man bara sönder fingrarna för hand.

Fotbojer, munkavlar, handbojor, etc bör vara utformade så att de inte bara förhindrar rörelse utan även orsakar maximal smärta, t.ex. genom hullingar.

Att kunna få till en eld är bra mot många magiska ting så något (magiskt? alkemiskt?) snabbt sätt att tillverka eld.

Brännjärn så att man kan märka mindre farliga magiker (byarnas hokus pokus lurendrejare) med ett brännmärke i pannan.

Tortyrinstrument är givetvis ett måste. En elakartad piska kan också vara najs, den skrämmer dessutom pöbeln.

(Svarta) läderhandskar. Magiker har en massa konstiga ämnen och en del av dem är farliga att handskas med så det är bäst att alltid ha handskar på sig.

Gift och droger. Gärna gifter som gör folk hjälplösa så att de kan transporteras och sedan förhöras. Sanningsdroger vore logiskt, men kanske inte så kul rollspelsmässigt.

Undersökningsutrustning, t.ex. förstoringsglas och förklädnader. Och varför inte även dyrkar för att kunna kika in i låsta utrymmen. Allt för den goda sakens skull givetvis!
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Järn järn järn!

Som andra har sagt, i drakar och demoner är järn och magnetism en magikers fiende. Hand och fotbojor av järn, järnfilsspån som läggs lite överallt osv. Överdriv. Dessutom måste de vara flera. Skall de jaga dina spelares karaktärer så låt det går rykten om dem, och låt dem attackera någon i deras närhet först
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Hade jag varit du hade jag gjorts så att Häxjägarna erbjuder en av spelarna ett jobb som häxjägare. Han kommer utrustas med all den här coola utrustningen och dessutom få en lön varje månad! Och det enda han behöver göra är att slåss mot onda varelser och magiker och eftersom de är äventyrare är det vad han redan gör! :gremsmile:

Låt folket respektera honom, fiender frukta honom och låt honom få hotellrum, mat och utrustning grattis av tacksamma medborgare.

Och låt magikerna i guppen freaka ut! :gremlaugh: Inget gör en så försiktig som att resa runt med en häxjägare. Och om någon a dem faktiskt tar till lite necromancy eller demonologi... Tja, en trollkarl skall du icke låta leva :gremwink:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
God45 said:
Hade jag varit du hade jag gjorts så att Häxjägarna erbjuder en av spelarna ett jobb som häxjägare. Han kommer utrustas med all den här coola utrustningen och dessutom få en lön varje månad! Och det enda han behöver göra är att slåss mot onda varelser och magiker och eftersom de är äventyrare är det vad han redan gör! :gremsmile:

Låt folket respektera honom, fiender frukta honom och låt honom få hotellrum, mat och utrustning grattis av tacksamma medborgare.

Och låt magikerna i guppen freaka ut! :gremlaugh: Inget gör en så försiktig som att resa runt med en häxjägare. Och om någon a dem faktiskt tar till lite necromancy eller demonologi... Tja, en trollkarl skall du icke låta leva :gremwink:
Hade han sedan varit inkvisitor (40k style) så hade han själv fuskat med demonologi och necromancy. Men då självklart i IMPERIETS TJÄNST! Något som andra inkvisitorer kanske inte alltid håller med om.
 
Top