Re: Inte så uppenbar ändå
"Nu är ju Star Wars i mångt och mycket en sago/fantasi värld och där brukar det ju inte vara mycket bevänt med utveckling och så. Lägg därtill att Star Treks utvecklingshistoria är extremt optimistisk (iaf IMHO)."
Så du menar att 62.5 ggr så lång tid (minst - vi har ju bara antalet generationer som Jedi har skyddat lag och ordning i Republiken som mått på Republikens ålder, och det sägs inte ett jota om hur länge man har varit rymdfarande eller hur länge Republiken varade innan Jedi kom in i den, så en faktor 100 på tiden är inte orimligt) inte skulle märkas?
Personligen tycker jag att det märks ypperligt om man jämför Voyager med Phantom Menace. Darth Maul, mes eller inte, gör en lika lång resa (en halv galaxdiameter från Coruscant i mitten till Tatooine i kanten) på mellan sex timmar och två dagar som Janeway skulle ha tagit sjuttio år på sig att genomföra, vilket ger mellan 12 000 och 100 000 ggr så snabba skepp. Det om något tyder på en tämligen mycket mer avancerad kultur i Star Wars.
"Vad jag har sett så har inte jag uppfatat det som att SWs prylar är riktigt på denna nivå. (Men jag kan ha fel.)"
Det finns ett ställe i Star Wars där man faktiskt har något konkret att leka med, och det är i asteroidbältet i Empire Strikes Back. I samtliga andra fall har vi en massa okända faktorer som skrovstyrka, vapenstyrka, sköldstyrka, mekanik bakom skrov, sköldar och vapen etc. I asteroidbältet förångas ett antal asteroider (inte skjuts sönder i småbitar - det blir inget splitter eller skrot kvar, utan bara ett moln). Räknar man på den energi som krävs för att lösa upp en asteroid i den storleken så får man omkring 4x10<sup>11</sup> J per skott, under omkring en tiondels sekund = 4x10<sup>12</sup> W. Detta ska jämföras med att Enterprise-Ds sköldar uttryckligen i dialogen sägs kunna tåla 4x10<sup>11</sup> W, och på en skärmreadout i Generations står siffran 290 GW. Jag litar i alla fall faen så mycket mer på vad som sägs i dialogen och står på skärmen än vad som står i en apokryf techmanual (som iofs är rätt kul att läsa).
Så jämför man kanoniskt material (avsnitten och filmerna från Star Trek) med annat kanoniskt material (Star Wars-filmerna) så ser i alla fall jag i alla fall en faktor tio mellan vad kanonerna i Star Wars kan leverera och vad sköldarna i Star Trek kan tåla - till Star Wars fördel.
"Själv anser jag STs bessättningar generellt vara profesionella, briljanta och karaktärsfasta."
/images/icons/wink.gif Hur många gånger har Kirk och Picard brutit mot det första direktivet? Det är liksom nästan en regel i Star Trek: antingen bryter Kirk eller Picard mot första direktivet, eller också dabbar sig Kirk eller Wesley bortom all mänsklig fattningsförmåga (eller så blir Troi gravid med en utomjording, eller så blir Riker förförd av en utomjording, eller så... well, you get the point...).
"Poängen är ju att i Star Fleet så är ju att vara "Captain of a starship" det absolut högsta opperativa befäl du kan få. Amiraler i ST är ju stabsnissar som befinner sig 1000tals ljusår ifrån "the action" och är mer eller mindre att betrakta som en reträttpost."
Flaggbefäl (dvs befäl över en flottgrupp större än ett skepp) innehas av personer med flaggrader (dvs konteramiral plus) även i Star Trek (ett antal avsnitt i TNG och DS9 har flottbefäl ute på fältet), så enbart skrivbordsamiraler verkar det inte finnas.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>