För länge sedan var jag lite av en trekkie. Visserligen var min uppskattning av Star Trek ganska begränsad, men jag tyckte ändå om serien. Serien i det här fallet var naturligtvis originalet -- det med Kirk och Spock och gänget. Jag hade sett pilotavsnittet av Star Trek: TNG på TV4 och konstaterat att det var helt menlöst. När jag sedan såg att TOS gick på kanal 5 bestämde jag mig för att se ett avsnitt och skratta åt hur töntigt och förutsägbart det var. Problemet var att avsnittet var "Charlie X" och det må vara rätt töntigt, men absolut inte förutsägbart. I alla fall inte om man förutsäger att det kommer att ha ett lyckligt slut. Eftersom jag blev så överraskad fastnade jag för serien. Jag erkänner villigt att de flesta avsnitten är rätt tristna, men ett fåtal är riktigt bra, till exempel "City on the Edge of Forever". TNG fastnade jag aldrig för, eftersom det innehöll de vidrigaste science fiction-klichéerna: smarta barn och lustiga robotar. Serien blev betydligt bättre under senare säsonger när de dumpade det smarta barnet, men jag fastnade aldrig. DS9 verkar bra, men medan jag var intresserad av det gick det aldrig på någon kanal jag kunde se. Star Trek: Voyager var nästan helt ointressant (mest för att den enda passageraren på skeppet som hade en antydan till en personlighet var ett dataprogram), och Star Trek: Enterprise har jag aldrig lyckats se mer än fem minuter av sammanhängande -- för att jag blivit totalt uttråkad. Nu är det över fem år sedan jag såg ett helt avsnitt av någon Star Trek-serie.
Men jag hade hört bra saker om den nya filmen och gillade trailern, så jag gick och såg den. Att säga att jag är glad för det är en underdrift. Allting var snudd på perfekt: skådespelarna var tillräckligt lika originalen för att fungera, det roliga var roligt, det spännande var spännande, det dramatiska var dramatiskt och det djärva greppet att i princip boota om hela serien, och att ha en (inom genren) trovärdig förklaring till varför man gör det, är helt lysande. Det som imponerade mest på mig var ändå att hela filmen på något vis kändes som ett avsnitt av originalserien, fast med ett bättre manus, lite bättre skådisar, en tre-fyra nollor extra i budgetkolumnen och 40 år modernare specialeffekter. Det är riktigt svårt att lyckas med.
Uppföljare eller tv-serie? Ja, tack!
/tobias