Ja, alla har vi ju sett hur folket och "folket" i Star Trek teleporterar sig fram och tillbaka mellan skepp, planeter och allehande andra lustiga/mindre lustiga platser och farkoster. Jag är självklart medveten om att dylik teknik för teleportation av organisk materia inte existerar men jag undrar likväl om sådan teknik skulle vara teoretiskt möjlig? Alltså... Skulle man kunna teleportera en människa i teorin utan att denne skulle avlida? Jag förstår inte hur det skulle gå till. Att bli isärplockad i molekyler tror inte jag vore en särskilt hälsosam upplevelse. Någonting borde ju sluta fungera av en sådan process... hjärtstillestånd? Klarar hjärnan en sådan behandling? Är den delen av Star Trek "realistisk"?
Ämnet kom upp efter det att min femårige lillebror undrade om teleportation gick snabbare än ljuset och jag började diskutera teleportation med min lika nördiga lillebror, 1 år yngre än mig själv (men vi enades snabbt om att det inte alls går snabbare äm ljuset)... Så vad säger de människor här som kanske är lite mer kunnigaq än mig? Eller de som är precis lika okuniga men ändå tror sig veta precis hur det skulle gå till.
/Balderk, ärkenörd
Ämnet kom upp efter det att min femårige lillebror undrade om teleportation gick snabbare än ljuset och jag började diskutera teleportation med min lika nördiga lillebror, 1 år yngre än mig själv (men vi enades snabbt om att det inte alls går snabbare äm ljuset)... Så vad säger de människor här som kanske är lite mer kunnigaq än mig? Eller de som är precis lika okuniga men ändå tror sig veta precis hur det skulle gå till.
/Balderk, ärkenörd