Nekromanti Star Wars är redan bortglömt

Krille

Super Moderator
Star Wars-hypen höll i omkring åtta timmar för min del.

Jag har nämligen fått hem Alpha Shade bok 1 i min låda, och den rockar fett! I paketet ingick dessutom två t-shirts (en av varje sort, en med Laura och en med Lenya).

Så ni som fortfarande funderar på era argument i "hur bra var episod 3"-tråden... ni är redan efter! Star Wars är så... igår, liksom! Alpha Shade är bäst! Enda problemet är att Alpha Shade fullkomligt skriker "gör ett rollspel av mig!", och det har jag inte tid med.

Edit: Fixade länk. Tack, Han!

Ulfgeir

Swashbuckler
hmm, men borde in Skymningshem: andra imperiet funka rätt bra för en Alpha-shade-kampanj?

*Vill också ha råd att köpa den boken...* Innehåller dne mycket bonusmaterial som inte publicerats på webben tidigare?

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator
"hmm, men borde in Skymningshem: andra imperiet funka rätt bra för en Alpha-shade-kampanj?"

Vet inte. Det känns som att initiativmodellen i Andra Imperiet är fel, och det behövs något annat för att få automateld att fungera så att folk hellre tar skydd än är coola och springer fram och har ihjäl nåt.

Sen behövs det ändå byggas en massa bakgrund ändå, så jag vet inte om man tjänar så mycket. Man kan ju i princip bara ärva regler, och de är ju inte så många.

Fast jag har ju byggt Blå himmel redan.

"Innehåller dne mycket bonusmaterial som inte publicerats på webben tidigare?"

Den innehåller en liten kort sammanfattning av läget på första sidan, en sida respektive om katter, flygbestar, skepp och flygplan, en sida om studion och en karta över Kiessil. Så det var inte så mycket extramaterial, men tillräckligt.

Storuggla

Champion
Alpha Shade? Serien som verkade vara en pseudo-WWI story men nu de senaste sidorna verkar vara om... sport? Jag vet inte, estetiskt rockade det första kapitlet, men sen har jag inte läst mer. Och så kommer sport? Ick! Det är ju atletiskt. Jag håller dock med om att det första kapitlet verkligen ber om att bli ett rollspel (det finns för få militärrollspel, och de som finns suger). Pseudo-WWI kan man aldrig få nog av. Inte av ryska massanfall heller. :gremsmile:
Men är serien bra nu då? Håller den? Och vilken size är tshirtsen?

Storuggla, skriver med katt på vänstern

Ymir

Liten kantbaron
Jag har inte riktigt fattat vad som är så bra med 'Alpha Shade'. Liksom, utöver en påtaligt anakronistisk sörja av WW1 och nutid, ett berättelsetempo långsammare än 'Blade of the Immortal', grunda karaktärer och ascheesy dramaturgi verkar den inte ha mer än en cool katt och dito tuffa jättefåglar att erbjuda. Särskilt anmärkningsvärt är att den efter 94 sidor inte lyckats intressera hälften så mycket som flummiga och träiga 'The Portent' gjort på 12 eller så. I båda serierna anar man nån slags pretantiös plott djupt där nere, men i Alpha Shade har man fortfarande inte en aning om vad den handlar om - utöver att den involverar ett sentimentalt memento i form av en klocka och och några sydamerikanska arkeologer som förhoppningsvis förklarar den bisarra teknologinivån.

Vad är det som är så gräjt?

- Ymir, oförstående

Krille

Super Moderator
"Serien som verkade vara en pseudo-WWI story men nu de senaste sidorna verkar vara om... sport?"

Jag undrar om inte de här första sidorna är en tillbakablick till långt innan första kapitlet. Det nämns lite i boken att kapitel ett slängde in läsaren rakt in i handlingen, och att kapitel 2 skulle vara lite exposition. Så om jag får gissa: kapitel 2 är en titt tillbaka i tiden (ur huvudpersonen Lauras synvinkel), då hon "bara" var en bitsk tjej som var bra på gymnastik. Upprepade gånger sägs det också i boken att Laura och hennes kumpaner kom till Alpha Shade-världen och gjorde ditten och datten, så jag gissar dessutom att kapitel 2s inledning är i världen som Laura kom ifrån, då den skiljer sig så radikalt stilmässigt från den där WWI-världen som Alpha Shade verkar vara.

Det finns dessutom ett koncepttest som verkar utspela sig långt efter kriget som utspelar sig i första kapitlet. Där är det samurajsvärd med, dessutom. Den testserien fastställer mer eller mindre det faktum att Jorden och Alpha Shade-världen är två separata existensplan och att det finns någon form av koppling mellan dem. Det är förstås den tredje pusselbiten: Laura kommer från här och nu och är en jävel på gymnastik, ramlar på ett eller annat sätt över till Alpha Shade-världen och blir krigsbefälhavare, och kommer sedan tillbaka till vår värld och tar itu med en del oavslutade saker.

Vi tar en spoiler också:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> I scenen där Laura är medvetslös och drömmer om pantrar så verkar hon ha samma gympakläder som i början på kapitel 2, så jag misstänker att övergången till Alpha Shade-världen kommer att inträffa precis när som helst. </font></td></tr></table>

Krille

Super Moderator
"Vad är det som är så gräjt?"

En "påtaligt anakronistisk sörja av WW1 och nutid" räcker ypperligt som skäl. Liksom, hur kan man undgå att charmas av biplan, flygbestar och flygkryssare? Konstig du. :gremgrin:

---

Men allvarligt talat, det som fick mig att fastna för Alpha Shade var just den anakronistiska sörjan och flygbestarna. Ibland räcker det faktiskt med att världen är häftig för att man ska fastna för en serie eller film. Att det inte är som i vår värld köper jag - det är trots allt inte i vår värld (tja, utom möjligen början på kapitel 2), och då borde det inte vara några problem att acceptera en anakronistisk sörja.

Att det är grunda karaktärer kan jag förstå - karaktärer brukar sällan vara något annat än grunda till en början om man börjar [/i]in medias res[/i] - det händer ju saker, så vem fan hinner etablera karaktärernas djup? Får vi nån djupare koll på Indy Jones under introt till Raiders of the Lost Ark?

Det enda jag egentligen retar mig på är den långsamma uppdateringstakten.