Precis som jag förespråkar, men utan den klumpiga mekaniken. Mer läsning på området:
Jag vet vad du tycker i frågan. Det finns andra åsikter och erfarenheter. Olika former av action. Jag tycker exempelvis det är BRA om ett system sätter strikta begränsningar på beskrivningarna.
Så istället för: Jag vill ha system där det låter "(rull, 12), han kastar ett bord över dig. (rull, 15) Jag klyver bordet med lasersvärdet och rusar fram och greppar ta om hans hals. (rull, 5) Han tar om din handled men ditt grepp är för starkt".
Så har vi:
Säg ett litet hak där vi förhandlar med en smugglare, saker går surt och helt plötsligt drar folk vapen... så när alla sagt vad de vill göra har vi helt plötsligt:
En smugglare skjuter mot min karaktär
Jag försöker greppa vapnet och slita det ur hennes hand
Min vän försöker tackla mig ur vägen för skottet
Vad som sker beror ju på vem som agerar först. Om min vän puttar omkull mig står hon plötsligt där skottet plötsligt kommer brisera? Riskerar hon att träffas? Om smugglaren hinner skjuta först, kommer jag fortfarande greppa vapnet och slita det ut hans hand? Och kommer jag sen puttas omkull av min vän eller ej? Om han missar men min vän steppar in innan jag får chans att greppa vapnet kommer jag falla platt på marken? Om så när är nästa runda kommer är jag verkligen i skiten, för att inte tala om min vän....
Allt det här är för mig brilliant actionstoff! Ingen behöver berätta eller beskriva hur de agerar för att vi ska se det, ingen kan ens göra det mer än en inledande rörelse, hur de sammanfaller med varandra kommer sätta begränsningar för oss när vi fyller i utfallet med beskrivningar om vi känner att det behövs. För mig gör det inget att det tar lite längre tid. För mig gör det inget att det begränsar mig i min beskrivning av hur jag greppar smugglarens pistol och vrider den ur hans hand samtidigt som skottet bränner av rakt in i min bröstkorg följt av hur jag tacklas omkull av min vän, men nu, alla ligger på golvet i en ormgrop och jag har pistolen!
Som sagt, jag vet vad du tycker i frågan, för mig löser de sakerna inget utan jag vill att systemet ska begränsa och skapa dynamiska skeenden som faller samman lite utanför min kontroll. Att du inte vill det betyder inte att jag har rätt och du har fel eller tvärt om, bara att vi nog upplever action på rätt olika vis och därmed har rätt olika sätt att ta oss an det hela.