Nekromanti Star Wars D6, egengjort formulär!

Har gjort ett eget formulär till SWD6. Det gamla var ju, tja, effektivt men inte så estetiskt tilltalande (vilket jag hoppas mitt är).

Dessvärre blev det 42k för stort för att bifogas. Så jag lägger upp den på min skräpiga Geocities sida. De har en nerladdningsgräns, men några av er skall väl hinna ladda ner den. Jag skall se till att få upp det på ett bättre ställe eller sänka storleken så jag kan bifoga.

Konstruktiv kritik är inte nödvändig men tas gärna emot! :gremgrin:

Ladda ner det här!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fint, om du känner att du vill utveckla det vidare skulle det vara käckt om färdighetsnamnen stod med så man slipper skriva av dem varje gång man gör gubbe.

Mm! Jag tänkte på det jag med, men eftersom man inte har bättre än grundtärningarna i alla färdigheter så tyckte jag att detta gjorde det plottrigare. Men en tanke det är det!

Jarl

Hero
Mortally

Trevligt formulär, enkelt och praktiskt. Rätt likt originalformuläret väl, om jag minns rätt?

Tänkte bara vara lite petig och nämna att "mortally" stavas med två 'l' :gremsmile:

Re: Mortally

Jo jag utgick från det gamla, det var ju mycket funktionellt! Just det, ett "L", måste ha tänkt på "mortality" eller något.

Lindenius

Swashbuckler
Asså, att göra en D6-snubbe tar ju 5 minuter inklusive att skriva av de färdigheterna man ska ha. Dessutom tycker jag det är snyggare att låta raderna vara tomma. På det sättet ser man bara de färdigheter som gubben/gumman är bra på, vilket i mitt tycke ger tydligare karaktär

//erik. ursäkta den korrekta svenskan

Lindenius

Swashbuckler
Ser bra ut!

Men jag har några små synpunkter.

1. Fixa 1 cm marginal på hela formuläret. Många skriva klarar inte av att skriva ut utfallande.

2. Minska loggan "Star Wars The roleplaying game" en smula. Det får gärna vara lite "luft" kring den. Den tenderar att "blaffa över" allt annat på sidan.

3. Använd gärna ett annat teckensnitt till andra underrubriker (Yes/No-rutorna, control sense alter, skadenoteringarna)

4. Det känns som det är en aningen tätt mellan raderna. Kan vara lite svårt att få texten att synas när man skriver smått på grå bakgrund.

//erik. mest efter eget tycke och smak

Re: Ser bra ut!

Goda synpunkter!

1: Om man klickar in "autoshrink to fit" när man skriver ut i adobe så kan alla skrivare klara det. Jag avskyr blänkande vita marginaler, därför gick jag ända ut.

2: Detta kan jag absolut tänka på.

3: Men, men... det är ju Star Jedi fonten! Den officiella! Hehe jo jag har tänkt lite på det själc, skall se hur det kan se ut med en annan font.

4: Umhm, ok, tar till mig. Det har du nog rätt i.

Lindenius

Swashbuckler

Om man klickar in "autoshrink to fit" när man skriver ut i adobe så kan alla skrivare klara det.

Jo, jag vet. Men det är det inte alla som gör.

Jag avskyr blänkande vita marginaler, därför gick jag ända ut.

Och jag älskar dem. :gremsmile:

//erik. Mer luft till folket!

Jaha jag, jag antar att vi får avgöra detta på de anrika sättet med en "fishslapping dance"? :gremsmile:

Nej jag ser större marginaler som outnyttjad design yta kan man väl säga. Vissa gillar att ha dem för kludd eller anteckningar, men det använder jag baksidor till :gremsmile:

En annan sak med bredare marginaler som detta är ju att hålslag förstör ytan, men jag anser att folk som för pärmhål i sina formulär skall...ja åtminstånde få hålslaget kastat mot dom :gremgrin:

Men jag ser ju att du är från Umeå så vi får väl kanske ta upp denna titanernas kamp på ett Snö- eller SävCon någon gång! :tekopp:

Krille

Super Moderator
Design och vit yta

"Nej jag ser större marginaler som outnyttjad design yta kan man väl säga."

Bara för att en yta är vit så innebär det inte att den är odesignad. Tvärtom, en sidas marginaler kan vara valda med yttersta omsorg för att förbättra läsbarheten till max.

Ta till exempel en helt vanlig A4-sida med tolvpunkters text, ett helt normalt brev. Standardinställningen i Word är 2,5 cm marginal runt om. Är det en bra design?

Onej. Hur perverst det än kan tyckas i dina ögon så beror det på att marginalen är för liten, eller snarare att textkolumnen är för bred. En bra mycket bättre design är nånstans omkring 5,5 cm marginal i högerkant. Då blir texten mycket mer läsbar. En intressant bieffekt är att arket i sig ser renare och prydligare ut, "mer klassiskt" och "professionellt".

Lindenius

Swashbuckler
Erik goes Medieval

som föregående talare fast:
Ska man vara riktigt medeltida så ska marginalerna på en A4 vara cirka:

Yttermarginal: 47 mm
Innermarginal 23,5 mm
Övre marginal: 33 mm
Under marginal: 66 mm

Fast det här gällde ju förstås brödtext på böcker. Jag tror inte deras rollformulär nödvändigtvis skulle följt dessa riktlinjer. :gremsmirk:

//erik. har en liten lathund på väggen för sådana här tillfällen

Krille

Super Moderator
Krille goes funkis

"Ska man vara riktigt medeltida så ska marginalerna på en A4 vara cirka:

Yttermarginal: 47 mm
Innermarginal 23,5 mm
Övre marginal: 33 mm
Under marginal: 66 mm"

Jan Tsichold gjorde en studie av böcker genom historien, och kom fram till att de mest lättlästa böckerna (förutom att ha lagom avpassad storlek på typsnitten) bör ha två enheter i innermarginal, tre i toppmarginal, fyra i yttermarginal och fem i nedermarginal.

Det vill säga, om man bestämmer enheten till en halv tum, så blir det en tum inner, 1,5 tum topp, 2 tum ytter och 2,5 tum under. Det ger en design som känns väldigt funkis.

Fast som sagt var, det gäller mest böcker. Jag använde dock det som riktlinje när jag layoutade Lemuria och Andra Imperiet.

Re: Krille goes funkis

*Ser ut som en obildad köttbit nerkastad i en pol med designstuderande pirajor!*

Hade jag velat få det så bra som de man ser på marknaden så hade jag läst en massa designböcker och lärt mig det ni kan. Ledsen att jag låter defensiv men jag var ute efter en.. lekman och användares åsikter inte en designers.

Lindenius

Swashbuckler
Ser Umeå ut! (ot)

Men jag ser ju att du är från Umeå så vi får väl kanske ta upp denna titanernas kamp på ett Snö- eller SävCon någon gång!
Muahahaha... det går väl bra. Om du kan övertyga mina tre barn (och min fru som måste ta hand om dem) att pappa ska få vara borta i tre dygn. :gremtongue:

Annars jobbar jag ju på univeristetet så det är bara att titta in.

//erik 0% arbetsmoral

Krille

Super Moderator
Att skjuta sig själv i foten

"*Ser ut som en obildad köttbit nerkastad i en pol med designstuderande pirajor!*"

Visst är det ondskefullt av mig? Men faktum är att:

1) Jag har aldrig studerat design. Jag har bara lärt mig av att jobba med det.

2) Det vi pratar om är helt bogus. Vi pratar om bokdesign, inte formulärdesign. Det enda som vi har sagt som egentligen kan appliceras på ditt formulär är att skrivare inte skriver ut hela vägen till kanten, samt att vita ytor också är design. Av allt namedroppande och argument och marginalmått så är det dessa två saker som har någon relevans, och de är skitlätta att kontra.

Man säger nämligen bara "skaffa en bättre skrivare eller krymp utskriften, kötthövve!", "ALL yta är design, vare sig den är vit eller inte" samt "det finns inga regler i design, möjligen riktlinjer, och de är till för att brytas!". Sen är vi avväpnade.

Lindenius

Swashbuckler

*Ser ut som en obildad köttbit nerkastad i en pol med designstuderande pirajor!*

Hade jag velat få det så bra som de man ser på marknaden så hade jag läst en massa designböcker och lärt mig det ni kan. Ledsen att jag låter defensiv men jag var ute efter en.. lekman och användares åsikter inte en designers.
Designers är också användare :gremwink: Men det är okej. Jag och Krille mätte bara våra kunskapspenisar. Tror det blev oavgjort.

//erik. mäter igen för säkerhets skull

Snow

Swashbuckler

jag tycker inte att rollformulär ska följa samma typografiska regler som en vanlig boksida. Den är inte till för att läsas uppifrån och ner. Det enda mina spelare brukar få plats med i marginalen är namnen på de andra rollpersonerna. Resten skriver man på ett löst papper. Jag har också sett skräckexempel på folk som ritar små bilder på sina rollformulär (jag har själv gjort det), i marginalen alltså. Otroligt störande för spelet då alla andra måste kolla vad han ritar.

för att säga något om det du gjort så är min åsikt att de såg tilltalande ut vid en första anblick. Och det första intrycket består.

Johan K

Gammal & dryg
Har inte dirket något att klaga på faktiskt..
Ditt formulär är enkelt & stilren. Har inte så mycket tjaffs som stör.
Ett bra jobb, helt enkelt..

/ Johan K, som ska sova nu

Porta_UBBT

Veteran
Enkelt och stilrent. Precis som rollformulär skall se ut.

ps. sry om jag inte har svarat på ditt mail.