Nekromanti Star wars d6 och Gondica

Axelsson

Warrior
Re: Gondicas Ob-funktion plus fummel

Detta ger upphov till en intressant liten feature (jag skulle inte kalla det en bugg, för det känns förnuftigt): när man minskar chansen att lyckas genom att ta ifrån någon tärningar ökas chansen att fumla, men inte vid S-slag där man har större svårighet, eller T-slag där motståndaren är jävelbättre än mig.

Antar att man skärper till sig vid hårt motstånd. :gremsmile:

/Mattias

Nightowl

Champion
Re: Gondicas Ob-funktion plus fummel

Antar att man skärper till sig vid hårt motstånd.
Njae... Tänk så här: Om jag försöker skjuta på en liten måltavla (högre S), ökar chansen att jag skjuter mig i foten då? Nä. Däremot minskar chansen att jag träffar.

Om jag är aspackad (avdrag på TK), ökar chansen att jag skjuter mig i foten då? Antagligen. Samtidigt minskar chansen att jag träffar.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Feng Shui [OT]

Ja, jag tänkte mest på slutstriden i lägenheten mot killen med massor i kungfu. Jag brände en turpoäng per runda för att få slå fler tärningar men träffade ändå aldrig. Det finns en gräns för hur roligt man kan beskriva en sådan strid...

Men sedan är jag också mycket mer för spelighet än beskrivande, i allmänhet. Alltså att striderna ska vara roliga som spel betraktat (som Duellito) och inte bara tillfällen att rollgestalta.

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Feng Shui

I och för sig har jag bara spelat spelet en gång, och inte läst igenom reglerna ordentligt, men jag tycker det urartade ganska mycket i den alltför vanligt förekommande monotonin med "jag skjuter" "-jag undviker" i all oändlighet.

Indeed. However, på något sätt tycker jag ändå att Feng Shui har ganska roliga strider, det av två anledningar. Dels tvingar shot-systemet fram ett visst minimum av taktik och strategi som gör att man har något att sysselsätta hjärnan med under de tråkiga momenten av striden. Dels så blir det ju sällan just "jag skjuter" - "jag undviker" i bokstavlig mening, utan snarare "Jag springer, hoppar och glider fram längst golvet medan jag avfyrar upprepade skottsalvor mot skurken genom springan under lådorna" - "Jag kastar mig upp, griper tag i lyftkroken och svingar mig upp i säkerheten bland takbjälkarna". Att hitta på de där beskrivningarna kräver att man aktiverar fantasicentret, och hjärnan aktiveras sålunda ytterligare en smula.

(och det är ju det som avgör om stridsregler är roliga eller ej; hur pass mycket man tvingas tänka).