Nekromanti Star Wars D6 versus D20?

Eksem

Champion
Definitivt. Det finns massvis med anledningar. Här är två:

1. Jag är en dålig speldesigner.
- Vad detta innebär är att jag inte nödvändigtvis gör ett spel bättre genom att modifiera det. I vissa spel är jag säker på att jag saboterar mer än jag lagar. Visst, jag har läst och spelat många trasiga system, men många system är utvecklade av kloka speldesigners som vet vad de pysslar med.

2. Jag vill testa andras visioner.
- En sak jag har sett med folk som modifierar spel är att de mest ägnar sig åt att försöka vrida om spelregler så att de ska bli mer som de spel de alltid spelar annars. När jag väljer att spela ett nytt spel än tidigare är det för att jag vill uppleva något nytt. Att ta sig an någon annans vision är ett mycket snabbt och lätt sätt att göra det.

Arfert

Facit
håller helt med, det var det jag tänkte säga, men var för seg att formulera just nu...

Självfallet är det ju många som brottar om ett system eller en setting som de gillar i grunden, så att de får den till precis det dem vill ha ut av dem. Det är ju en av fördelarna med rollspel, friheten.

Men sen finns det sådana som jag som försöker hålla mig till settingen så hårt det går, just för att det är en utmaning, och det är just den settingen som designern vill förmedla. En dålig liknelse kan väl vara att man inte målar om en tavla någon annan gjort bara för att man tycker en viss detalj kunde vara annorlunda?

Sen så kan jag bara hålla med Krille's post, att vad man än spelar så blir det "Zzzzz" efter ett tag. Men då byter jag helt enkelt spel.

Blasphemy

Swashbuckler
Skulle det inte bli Zzzzzz efter ett tag med gritty också?
Nu menar jag ju inte att Star Wars ska vara dystopier där massor med antihjältar springer omkring och har ångest... det är inte Star Wars.

Men... enligt min erfarenhet så om man kör för mycket rymdopera med tydliga sidor en ond - en god och inget mellanting, blandar det med slapstick komik och pang,pang äventyr så blir det hela rätt så trist i slutändan.

Fast detta gäller ju inte bara SW utan alla spel där karaktärerna och världen förklaras på enklast möjliga sätt.

Blasphemy

Swashbuckler
Hur ska man annars veta att reglerna är skit?
Hallå där... nu handlar väl inte allt om regler. Många moddar som jag gör är rent tematiska eller världsspecifika - många äventyr tycker jag har helt usla - rälsade partier där inte rollpersoner får göra vad de vill utan skall följa en viss vald väg.

Liksom att SW är skapt för att vara heroiskt rymd-ös med "PETJOOW, PETJOW" (försök till att skriva pang pang men för laservapen) och svingande över ravinerna. Men att man då moddar settingen eller helt enkelt för in nya aspekter som gör att man vinklar spelet på ett annat sätt.

När det gäller regler - tja vissa regler kan man ju märka är skit genom att bara läsa den "WTF!!!" men jag brukar inte modda något utan att ens testspela det först - sedan om jag och spelgruppen stör mig på det så försöker man fixa det så gott det går.

Blasphemy

Swashbuckler
Låter som ett väldans jobb om du vill spela Star Wars och inte är nöjd med skadorna på Ljussablar eller hur rustningar funkar att skapa ett helt eget Space-Opera-spel: Då det är Star Wars man vill spela.

Blasphemy

Swashbuckler
Ja då finns det ju ingen anledning att ändra på nått...

Det är kanske bara jag som är kräsen...

Go jul på dig!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Nu menar jag ju inte att Star Wars ska vara dystopier där massor med antihjältar springer omkring och har ångest... det är inte Star Wars.
Pföh. Klart det kan vara. Det beror på om man tolkar Star wars = filmerna, star wars = extended universe eller star wars = en spelvärld i vilken man kan göra vad som helst.

Star Wars, originalfilmerna och det mesta materialet, är ganska keff. Världen som sådan kan däremot vara intressant på sina håll, vinklad på rätt sätt.

Star Wars-världen kan spelas utan att man spelar det minsta i star wars-genren.

Blasphemy

Swashbuckler
Pföh. Klart det kan vara.
Självklart KAN det vara det. Ungefär som att Noir KAN vara glad slapstick-humor. Samberättarspel KAN vara kul och Sagan om Ringen KAN vara mörk fantasy där man slåss mot demonhorder.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Blasphemy said:
Pföh. Klart det kan vara.
Självklart KAN det vara det. Ungefär som att Noir KAN vara glad slapstick-humor. Samberättarspel KAN vara kul och Sagan om Ringen KAN vara mörk fantasy där man slåss mot demonhorder.
Japp.

Och vad mera är, det är ganska tramsigt att påstå att det skulle vara fel, dåligt eller det minsta opassande att spela så. Skilj på värld och genre, helt enkelt.

Det går aldeles utmärkt att spela angst i star wars-världen. jag har själv gjort det, det var skitkul. Mycketroligare än överhypad fantasy i rymden, i mina ögon. Jag har ännu inte testat slapstick i Noir, men det beror nog mer på att jag dels vägrar köpa Noir av ideologiska skäl och dessutom inte tycker att slapstoick är särdeles givande, och jag har sannerligen haft kul i samberättarspel (konstigt exempel förresten, hur tänkte du där?)...

Blasphemy

Swashbuckler
Japp.

Och vad mera är, det är ganska tramsigt att påstå att det skulle vara fel, dåligt eller det minsta opassande att spela så. Skilj på värld och genre, helt enkelt.
Du predikar för en person med samma åsikt som dig. Tycker vare sig att det är fel eller opassade och likt dig när det gäller SW så gillar jag att testa spela i den världen i olika "stilar" - även om jag alltid har haft en fot i dramatisk-action-genren vilket är något jag uppskattar.

Är bara trött på att en stor del av forumsdiskussionerna går ut på att man försöker missuppfatta varandra så mycket som möjligt...