Nekromanti Star Wars Episode 7(och annat)

Kärlekscraft

Swordsman
Innehåller ’spoilers’.

Nästa Jul(2015) kommer som bekant den nya sequel-triologin med episod 7 i spetsen av J.J. Abrams, vad har ni för förväntningar på den? Antar att den kommer att bli mer som den gamla, originella triologin(mer vuxen!) än prologen/prequeln. Dock måste nog spår/traces från den hatälskade prolog-serien få finnas kvar eftersom det ju är episod 7. Dessutom bör man ta i bejakelse att episode IV(New Hope) kom ut på 70-talet med mindre budget – därför är de nyaste mer flashiga – och de hade gjorts mer flashiga om de kom ut idag. Mitt huvudproblem är dock regissören J.J Abrams: tycker att hans filmstil är tämligen intetsägande, fadd och steril – han håller sig bäst som reklamfilmare. För att inte tala om hans kärlek för lens flares http://geekmecca.com/wp-content/plug...psd27a473f.jpg 'Lens flares' kan dock vara ok om det bara används när ljussablarna träffar varandra(såg ett ex. på nätet)

Hur ska då storyn få fortsätta? Imperiet försvann iallafall inte i slutet av Return of the Jedi. Kommer garanterat att handla om det ursprungliga gänget: Luke, Leia och Han och deras barn, filmen ska ha blivit försenad då manuset skrevs om: Från att ha haft huvudfokus på barnen, ska istället gamlingarna få huvudrollerna – filmen äger runt typ ca 30 år efter dödsstjärnan II.

Ska Darth Vader återuppstå på något sätt, som jag har läst? Det har också talats om att kejsaren i hemlighet tränade en reservlärjunge som är redo för lekdags. Det har också viskats om att Kejsar Palpatine/Darth Sidious kommer tillbaka antingen som force ghost eller klon eller nåt annat. En annan elefant som står bakom gardinen kan vara Palpatines mästare: Darth Plagueis, som kommer tillbaka för att ta över galaxen samt utplåna Skywalker-ätten som han var med och skapade.
Frågan är också hur the expanded universe kommer att ta detta. Delar kommer säkerligen att bli överskrivna och raderade – speciellt skywalker-barnens.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Några vaga tankar:
Jag gillar Abrams. Eller, jag gillar inte hans tendens att bygga upp mysterier han inte har täckning för; insikten att Lost inte var ett dugg jävla förberedd/planerad var ett hårt slag mot mig. Men jag gillar hans Star Trekfilmer. Jag har heller inget alls emot fräna lensflares. Bilden du länkade ser ju asball ut =)

Jag räknar med att expanded universe skrivs över, men hoppas ändå att en del saker därifrån letar sig in i filmerna, t.ex. gray jedis som ju jag tycker är ungefär det ballaste som hänt det där annars ganska fattiga och svartvita universat. Tack vare deras existens blir ju jedis och sith vad de egentligen alltid varit - två rätt vedervärdiga och destruktiva sekter som är i konflikt med varandra. Jag läste någon analys av de senaste årens superhjältefilmer som menade att vi efter 9/11 velat ha mer historier som inte är så jäkla svartvita, att skurkarna som förr var oresonliga diktatormonster numera snarare är typ "monstren inom oss" med högst mänskliga motivationer. Jag hoppas på mer gråskalor och mindre svartvit moral, helt enkelt.

Och så hoppas jag att jag slipper se någon enda Gungan och att Hayden Christensen aldrig får jobba med film igen, och definitivt inte i de här.

I mitt drömscenario så innehåller film 7 bara en enda scen med "söta comic reliefs", och det är när samtliga ewoker dör i typ en skogsbrand eller nåt.
Kärlekscraft said:
Gillar forfarande inte Abrams. Inga jävla gungans, jar jar pinks och gulliga nallar som spöar ett intergalaktiskt imperiums elittrupper, kan stormtrupperna få träffa bättre?
Kejsaren har också blivit ompudrad. Jämför denna från V, med episod VI+III http://www.youtube.com/watch?v=rKtciRCVpFE Här framstår han mer som en romersk eller gammalkinesisk maktspelande figur än någon djävul från underjorden som han är i episod III, spelar över så att biosalongen klövs itu. Kacklar konstant, en annan figur som kacklar men som istället blev kall & stoisk(o mkt bättre!) är Malekith i Thor 2 förra året

Ska det vara comic relif, måste det skötas på ett intelligent sätt och inte någon pirates-of-the-carribean slap-stick. Sen kan också sitherna vara lite för onda, alltid klädda i svart med onda ögon, neeej, blir för 'sagolikt'. Mera grått tack! Sedan borde kanske hela prologfilmerna ha varit 4 filmer(kanske episode 3:part 1+2). Problemet med episod I:phantom Menace är(förrutom barnfilm) är "att det inte finns någon story", inte enligt den traditionella dramaturgiska modellen, för vem är egentligen protagonisten? Anakin? Dyker inte upp förrens efter 45min....

Vidare: Det är ganska många hopp i prolog-triologin - först episode I, sen 10 år framåt till II, sedan 3 år till episode III, Dooku + General Grievous och hela klonkriget borde egentligen ha blivit introducerat i åtminstone episod II(alltihopa! edit: inte bara i slutet). Grievous borde ha gjorts brutalare och läskigare och få mer connection till darth-vader-konceptet.

Sedan borde Anakins utveckling och karaktär gjorts mkt bättre, vad handlade hela fördraget(treaty) om i episod I?! Fattar fortfarande inte: beskattning av handelsvägar i rymden(sköter vi inte det genom tull?) som sköts av ett externt handelsbolag(federationen) som blir sura över ökad beskattning varav blockad inleds där man försöker tvinga planetens ledare att godkänna detta(tvinga Saddam Hussein?).....
Kärlekscraft said:
1) Att använda 'lens flares' i den utsträckningen han gör i Star Trek gör han man får svårt att se något och är grymt störande.

2)Vissa delar av expanded universe kommer tydligen att räddas, man kommer förmodligen att känna igen vissa delar och vissa av spin-off filmerna som planeras, kan tydligen också få en dos 'expanded' i sig. Första referensen man ska kolla efter är filmerna tydligen, sedan böckerna & allat annat, men filmerna är de viktigaste: de överskriver allt.
nyvinter said:
Jag hade lättare för Abrams efter jag läste Alan Sepinwalls "The Revolution Was Televised" där det framgick att Abrams inte var så värsta inblandad alls efter piloten. (Damon Lindelof och någon till var ansvariga — vilket märks på uselheten i Lindelofs filmmanus.)
Fjodor Pollett said:
Wot, inga gungans? De är ju åsum!
Qui-Gon o co kanske irriterade sig på Jarjar men accepterade honom och lät honom följa med.
Gungans avskydde honom och allt han stod för så mycket att de bannlyste honom vid vite av avrättning. "He shall be puuunished" - ren skadeglädje.
Kärlekscraft said:
Fjodor Pollett: ?????????????????????????? Vadan denna kärlek för rasen Gungan och annat gulligt som ewoks? Hela det här känns som; http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/29983362.jpg
Fjodor Pollett said:
Let go of your anger :)
Vad vet vi egentligen om gungans? De är rymdgrodor med talfel. De är ett krigarfolk. De vill avrätta Jarjar. Låter bra tycker jag. Ewoks är små vidriga rymdkannibalbjörnar som kommer att dö i efterdyningarna av att en rymdstation förintas praktiskt taget i deras atmostfär. Låter också bra.
Ta av dig de rosenskimrande glasögonen som filmerna sätter framför ögonen och inse att galaxen är en ganska otrevlig plats.

Kärlekscraft

Swordsman
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article18781644.ab

George Lucas ord är lag - jarjar binks ska fram åt alla. Kommer det att bli en hel demolering eller delvis?
Kan man då också låtsas att vissa element i prologserien inte heller hände?
Kärlekscraft said:
Uähhhh!!! 95% är verkligen inte skräp! Se bara på serier som 'Dark Empire' och 'Legacy' och spel som 'Knights of the Old Republic', böcker som 'Darth Plagueis' osv.
nyvinter said:
95% av Extended Universe är skräp och/eller en härva som inte hänger ihop logiskt, förutom då att det aldrig varit canon förutom smådetaljer som flyttats över som vissa raser osv. Så ingen direkt ändring.

Äventyr

Världsbyggare
Blandade känslor. Mycket skit men en hel del guldkorn försvinner...
Kärlekscraft said:
Synd att 'Dark Empire' storyn verkar försvinna, är nog den delen av expanded universe som jag gillar bäst.

Äventyr

Världsbyggare
Jag håller med om att Dark Empire är bland det bästa i EU. Jag gillar även Dark Nest, The Thrawn Trilogy, Empire/Rebellion-serierna och Legacy. Legacy kändes lite som en ripoff på Firefly i mångt och mycket, men det kunde jag köpa.
Kärlekscraft said:
Och vad händer med alla delarna av 'Knights of the Old Republic'????

Kärlekscraft

Swordsman
Nu när hela castingen har publicerats http://www.imdb.com/title/tt2488496/ så ser man att det gamla gänget kommer att vara med som väntat. Men: Andy Serkis, Adam Driver och Domhnall Gleeson. Andy Serkis är lite för präglad av icke-mäskliga roller :sad:(kan dock ha fel). Adam Driver känns väldigt j.j.-abrams=alltså negativt, han ska tydligen spela någon typ av skurkroll och petade Michael Fassbender & Hugo Weaving - horribel casting om det är sant.....
Domhnall Gleeson känns också väldigt abrams, utseendemässigt och stilmässigt.

Har lite ambivalenta förväntningar inför filmen, men kan bli positivt överraskad.
Max von Sydow är också en legend. :grin:

Rhodryn

Hero
Under en mängd månader nu har jag använt en viss youtube kanal (AMC Theater) för mycket av min generella film news och ryckten mm. Påstår inte att dom vet vad dom snackar om, och en hel del är deras egna åsikter, men dom verkar ha en viss insikt i industrin, och verkar ha tillgång till kontakter dom kan använda ibland.

Här är några av deras SW videos som jag vill visa. Det mesta har redan nämnts här, men dessa kanske kan ge något ändå.

Vi börjar med den biten om vad som är canon eller inte.

Den här är om dom skådespelarna som dom redan har givit ut infon om (alla info om vilka alla skådespelare är har inte blivit släppta än dock).

Och denna är om andra SW filmer som inte följer grundserien.

AMC Theaters "Jedi Council" Star Wars (video) podcast som dom precis startade, där det enda dom pratar om är... ja... Star Wars.
Kärlekscraft said:
Så likt kycklingspett doppade i sataysås tar dom vad de vill från Expanded Universe och sätter in i filmerna. Så förmodligen är både alla Skywalker-Solo barnen med tillsammans med Lukes fru Mara Jade. Fast med helt nya stories.
Rhodryn said:
Mycket möjligt. Personligen har jag inge problem med det. Men då har jag nog inte samma... hmm... vad är ordet... jag vet inte, kan inte komma på ordet. Får tänka om.

Jag är inte lika investerad is Star Wars som väldigt många fans är, jag behöver inte att dom måste följa exakt någon boks storyline mm för att jag ska känna att jag kan tycka om en eventuel SW film där dom använt något från SW-EU. Men då är det samma för mig även med sådana IP's som jag faktiskt är väldigt investerad i, för jag tycker inte nödvändigtvis att förändringarna är en orsak att ogilla resultatet. Sådana IP's för mig är, för att ta ett exempel, alla dessa Marvel filmer.

Så länge filmerna är bra i sig själva så gör det ingen som helst skillnad enligt mig.

Arfert

Facit
Eftersom jag har noll koll på handlingen i diverse datorspel och serietidningar så räcker det för mig att de nya filmerna funkar med episod 4-6. Lucas sabbade själv sin storyline i episod 1-3. Plötsligt kunde r2d2 flyga. Och hur sjutton kunde Darth Vader senare undvika att känna igen de robotar han växt upp med (och byggt en av dem)?!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n18779 said:
hur sjutton kunde Darth Vader senare undvika att känna igen de robotar han växt upp med (och byggt en av dem)?!
För att han aldrig träffade dem i episod 4-6?

Kärlekscraft

Swordsman
Arfert;n18779 said:
Eftersom jag har noll koll på handlingen i diverse datorspel och serietidningar så räcker det för mig att de nya filmerna funkar med episod 4-6. Lucas sabbade själv sin storyline i episod 1-3. Plötsligt kunde r2d2 flyga. Och hur sjutton kunde Darth Vader senare undvika att känna igen de robotar han växt upp med (och byggt en av dem)?!
C-3PO fick sitt minne nollställt i slutet av episod 3, sedan träffar Vader dem inte direkt. Dessa två droider är också vanligt förekommande modeller som massproduceras i galaxen. R2-D2 sitter dock på en del inspelad information som spelas upp i expanded universe. [h=1][/h]

Hellre nya filmer som inte är 100% rätt än inga alls. Sanningen, som alltid, är ju förstås att alla inte kommer att gilla allt och gamla 70-talare (född -73, kom in det hela med The Empire S.B.) kommer av naturliga skäl aldrig känna samma sak som då (utgår här från mig själv, och visst kan jag ha fel).

Rhodryn

Hero
Håller med Voldstagg... hellre nya filmer, än inga alls. Även om jag inte tyckte dom 3 nya SW filmerna var rätt, och där var en hel del grejer som jag helre varit utan... så tycker jag igentligen inte att dom filmerna var dåliga. Dom var bra för vad dom var. Och jag är rätt säker på att jag kommer tycka åtminstone samma om dom tre kommande filmerna, att dom åtminstone är ok att titta på. Men vem vet... dom skulle ju oxå kunna bli riktigt jäkla bra. :)

Lupus Maximus

Tekniker
Rymdhamster;n18782 said:
För att han aldrig träffade dem i episod 4-6?
Men Obi-Wan träffar dem i episod 1-4, och känner inte igen dem (eller låtsas att han inte känner igen dem).

Men jag stör mig nog mer på detaljen att R2 är mer "uppgraderad" i 1-3 än i 4-6.

Sedan midi... *går och bankar huvudet mot väggen* ...var var jag? Hm... det var nog inget.
Rhodryn said:
Det kan ju lätt förklaras med att folk som kanske reparerat R2 genom åren har bytt ut bättre delar i honom mot sämre, för att tjäna pengar.

Kärlekscraft

Swordsman
Lupus Maximus;n22457 said:
Men Obi-Wan träffar dem i episod 1-4, och känner inte igen dem (eller låtsas att han inte känner igen dem).

Men jag stör mig nog mer på detaljen att R2 är mer "uppgraderad" i 1-3 än i 4-6.

Sedan midi... *går och bankar huvudet mot väggen* ...var var jag? Hm... det var nog inget.
Syftar nog på Darth Vader, och inte Obi-Wan. Blir ett litet problem med att filmerna gjordes på 70-80-talet, exempelvis så har klontrupperna i episode 2-3 betydligt mer avancerade grejor än vad imperiet har i IV-VI.
RasmusL said:
Ur ett rent fiktivt synsätt blir det fett oklart om filmernas kontemporativa mening ska stå fast!!? FU och inse att tiden är rörelse, 1980 =/ 2014! Rollspel är en revolutionär handling!
Kärlekscraft said:
Ja, och dom har försökt rätta till det i senare material som spelet 'The Force Unleashed' och vissa serietidningar där prylarna & allt är mer avancerade och färgglada för att matcha hela Prologen.

Lupus Maximus

Tekniker
Kärlekscraft;n22463 said:
Syftar nog på Darth Vader, och inte Obi-Wan. Blir ett litet problem med att filmerna gjordes på 70-80-talet, exempelvis så har klontrupperna i episode 2-3 betydligt mer avancerade grejor än vad imperiet har i IV-VI.
Som Rymdhamstern skriver, Vader/Anakin träffar inte på dem i episod 4-6. Men Obi-Wan träffar på dem i fyran.

Men det kryllar som sagt var av kontinuitetskonflikter mellan de nya och gamla filmerna.

Men 1-3 funkar bra om jag gör annat medan jag tittar på dem.

Kärlekscraft

Swordsman
Lupus Maximus;n22466 said:
Som Rymdhamstern skriver, Vader/Anakin träffar inte på dem i episod 4-6. Men Obi-Wan träffar på dem i fyran.

Men det kryllar som sagt var av kontinuitetskonflikter mellan de nya och gamla filmerna.

Men 1-3 funkar bra om jag gör annat medan jag tittar på dem.
Alla hål kan inte täppas till, var nog inte tänkt att Obi-Wan skulle ha träffat dem tidigare. Det var ursprungligen tänkt att det skulle bli hela 9 filmer(med start av nuvarade episod IV:Ett nytt hopp), ingen direkt prologserie som senare tillkom 1999-2005. Episod 6 skulle ha slutat med att Luke dödade Vader, sedan skulle han ha hittat sin syster(inte Leia) för att slutligen döda kejsaren under episod 9. En strid på en vulkanisk bas var också tänkt att vara med - men den idén togs fram igen till episod 3 på planeten Mustafar.
RasmusL said:
Otroligt "tänkt", och Nostraudamus hade rätt! Illuminati är din vän, Kärlekscraft!
Kärlekscraft said:
Åhhahjaja! Trodde det egentligen var frimurarna :D
Kärlekscraft said:
Kan tillägga att det möjligen också kommer att bli Episod 10-12 också, då med Skywalker-Solo barnen som ledstjärnor, samt möjligen en till prologtriologi som äger rum under the 'dark times'. Alltså mellan episod III-IV(eller 19BBY-0BBY), fast där kanske dom bara gör någon form av tv-serie(r) samt någon av de här fristående filmerna som kommer att komma mellan varje kommande episod(VII-IX)

Lupus Maximus

Tekniker
Det var helt inte tänkt att vara så. Men det hade enkelt kunnat lösas med att inte ha med R2 och 3PO i 1-3. Andra robotar, Obi-Wan har inte mött dem, problemet löst.

Nu är 1-3 som om de var gjorda av en annan person, som inte orkar sätta sig in i ursprungsfilmerna (hej, det är ju vad J.J. Abrams är känd för, så någon form av kontinuitet kommer vi i alla fall att få... tyvärr kontinuitet med att inte ha kontinuitet i innehållet)
Kärlekscraft said:
Men, men, men, men.
Hur ska man annars då få in kontinuitet och fan-service?? Chewbacca är ju med, en 10-årig Han Solo var också tänkt att vara med. Lukes fosterföräldrar är också med! Samt Skywalker-barnen själva. Stort fokus kommer att ligga på att sequel-triologin ska vara mer som episod:IV-VI än I-III. Dock kommer nog lite små referenser att vara med - en snabb tur förbi Coruscant. Tatooine kommer självfallet att vara med, med tanke på bilden: http://www.starwars7news.com/2014/05/first-look-at-abu-dhabi-set-with-jj.html#more .Och sedan: ohhihiih! Kanske Darth Plageuis! :D
Lupus Maximus said:
En kollega sammanfattade det bra. Alla "tie ins" får det att kännas som om Star Wars universat bara består av 15 personer :p
Kärlekscraft said:
På tal om det: http://www.youtube.com/watch?v=FxKtZmQgxrI Efter att ha sett denna, vem är egentligen huvudperson i 'Phantom Menance'? Är det Qui-gon? Är det Anakin? Anakin dyker inte upp förrens 45 min(?) in i filmen. Vad är sant?
Johan said:
Den där översikten över alla filmernas brister är väldigt bra faktiskt. Det är imponerande hur många fel man kan göra egentligen. Hur poänglös och ologisk handlingen är är nog det värsta.
Kärlekscraft said:
Ja, har tänkt över det, och kommit fram till att nog Qui-Gon, Drottningen & Anakin som kan räknas som huvudpersoner, möjligtvis unge Obi-Wan också - lite grann...Men det är "fattigt" utfört. Om man ska gå korrekt efter den dramaturgiska modellen så finns det inga huvudpersoner - och därmed ingen egentlig story - vilket många fans/hatare menar + Red Letter Media.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lupus Maximus;n22457 said:
Men Obi-Wan träffar dem i episod 1-4, och känner inte igen dem.
R2 var primärt Anikins robot (märker man i clone wars) och det var väääldigt många år sedan Obi Wan såg R2 sist. Jag är helt okej med att han inte kommer ihåg honom.
Sapient said:
Dessutom är det fullt möjligt ATT han känner igen dem, men inte anser att det är värt att nämna. Det är trots allt rätt mycket annat han måste berätta för Luke när de möts. Att tjata om några droider skulle bara förvirra honom...

"Va? Kraften? Jedi? Min far? Och de här droiderna som vi köpte igår skulle alltså ha ägts av min far för typ massor av år sedan..? Nä, nu får du allt ta och ge dig. Du hittar ju bara på. Jag åker hem till farbror och faster igen."

Sen dog han ju - i stort sett samma dag, mer eller mindre. Så han kom helt enkelt aldrig till någon tidpunkt där det var lämpligt att nämna så trivial sidoinformation.

(En får väl anta att det inte är utan vissa svårigheter att manifestera sig, så det är svårt att göra det för att viska "Luke! Luke! Trust the force. The force will guide your ways. Oh, and by the way... Those droids were owned by your father. Not important, but thought I should mention it. Mmm, bye!"
Kärlekscraft said:
Är det inte i en nyligen utgiven bluray-utgåva där dom, med datorns hjälp, lagt till någon väldigt kort fras från Obi-Wan till R2-2D där denne hälsar & känner igen denne(när han räddar Luke i 'A New Hope'?