Nekromanti Star Wars Episode III rollspelsprodukter

AEGIS PRIME

Swordsman
Finns det ngn som vet ngt om eventuella rollspelsprodukter som skall släppas till SW Ep III? Det är ju WoTC som har licensen men deras SW sida har inte uppdaterats på länge. Ngn som vet?

Archer

Swashbuckler
Vad jag hört

Vad jag hört kommer det primärt att släppas en kampanjbok på 64 sidor som beskriver läget i galaxen under the Clone Wars, och fram till Imperial eran.

Mr White

Veteran
Re: Vad jag hört

Isf har Wizards is i magen...filmen är inte långt borta och man har inte sagt jota om några nya produkter. Var inne på Wizards SW forum i förra veckan och läste en jättetråd om framtiden för SW RPG. Kontentan var ungefär att den såg jävligt mörk ut och att Wizards har gått fete back på Star Wars: RPG.

Archer

Swashbuckler
Re: Vad jag hört

Som jag förstått det handlar de sjunkande försäljningssiffrorna mest om att de som vill ha spelet redan har det.
Och att man inte någonsin satsat lika mycket på SW som på D&D, just för att de räknar kallt med att det inte kommer att sälja i närheten av den mängd böcker som D&D säljer.

Man kan väl ganska tydligt se deras desperata försök att möjlka pengar ifrån licensen då de ger ut sitt figur-strids-spel baserat på Star Wars (plastfigurerna som du kanske har sett).

Slutligen handlar det nog om också att med de försäljningssiffror som SW har, så är man inte beredd att satsa vidare mycket på att utveckla äventyr och kampanjmaterial.

Jag tror också man får ställa sig frågan hur lätt det är att göra något vettigt med ett kampanjuniversa som är såpass bundet som SW. Farbror Lucas ska ju dels ha en stor bit av osten, och sedan ha sista ordet om vad som får och inte får göras.

Jarre

Swordsman
Re: Vad jag hört [OT]

Jag tror också man får ställa sig frågan hur lätt det är att göra något vettigt med ett kampanjuniversa som är såpass bundet som SW. Farbror Lucas ska ju dels ha en stor bit av osten, och sedan ha sista ordet om vad som får och inte får göras.
Skulle vara kul att höra vad gamle Tolkien skulle ha sagt om MERP och det nya LotR-spelet...

Pom

Swashbuckler
Re: Vad jag hört [OT - Midgård]

Svårt att säga förstås. Men när Tolkien sålde filmrättigheterna uttalade han sig med innebörden att han var väl medveten om att olika medier kräver olika slags expertis och behandling och att filmmakare fick ta sig de friheter de ansåg sig behöva. Med det enda och ovillkorliga undantaget att det inte fick bli i Disneystil.

Lucas å sin sida verkar ju ha satt en ära i att kontrollera rätt mycket av vad som görs med hans filmer i andra medier. Så i en jämförelse hade nog Tolkien varit lättare att ha att göra med än Lucas.

Oddnic

Veteran

... men nu var det ju inte gamle döde gubben Tolkien son gav sitt medgivande. Det var snarare hans arvingar.

Pom

Swashbuckler

... men nu var det ju inte gamle döde gubben Tolkien son gav sitt medgivande. Det var snarare hans arvingar.
Jo, på sätt och vis var det gamle Tolkien. Han sålde själv filmrättigheterna medan han levde. Jackson gjorde filmerna med tillstånd av Saentz som äger rättigheterna.

Men det spelar egentligen ingen roll eftersom Yaarers fundering gällde vad Tolkien själv skulle ha tyckts.