Nekromanti [Star Wars] Galaxen for dummies

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan för lite om Star Wars för att kunna bidra med något meningsfullt, men jag vill ändå ta lite utrymme och applådera initiativet och hur bra svar det kommit.

Jag har haft lite det här problemet med andra stora och detaljerade spelvärldar; framför allt Eclipse Phase, och överväger att starta en liknande tråd om det.

Alla spel med stor spelvärld borde ha en text med översiktlig spelvärldsinformation och en lista med saker en normal rollperson kan tänkas känna till, dvs var man egentligen borde börja.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n144343 said:
Kort förklaring:
Du skrev "ring" men det är väl en väldigt förvirrande översättning av "rim"?

Dels är ju "rim worlds" ett begrepp till och med jag hört talas om, som inte behöver någon översättning; dels vore "kantvärldar" eller "utmarksvärldar" eller "randvärldar" mycket bättre översättningar om man nu måste.

Annars gillar jag din korta förklaring :)

CapnZapp

Myrmidon
krank;n144639 said:
Jag kan för lite om Star Wars för att kunna bidra med något meningsfullt, men jag vill ändå ta lite utrymme och applådera initiativet och hur bra svar det kommit.

Jag har haft lite det här problemet med andra stora och detaljerade spelvärldar; framför allt Eclipse Phase, och överväger att starta en liknande tråd om det.

Alla spel med stor spelvärld borde ha en text med översiktlig spelvärldsinformation och en lista med saker en normal rollperson kan tänkas känna till, dvs var man egentligen borde börja.
Fast alla Star Wars filmer nånsin har väl skitit fullständigt i avstånd och vilka världar som ligger bredvid varandra. Jag kan inte minnas att det funnits fronter eller avsnitt det minsta (även om jag gjort mitt bästa för att minnas bara filmerna 4-7). Om de så hade haft "random warp" som färdsätt hade det väl inte ändrat ett dugg av handlingen i filmerna...

Jag menar att jag älskar en karta som framställts med kärlek lika mycket som vilken kartfetischist som helst. Men att Star Wars aldrig känts som ett universa att överhuvudtaget bry sig om geografi i...

Mogger

Hipsteranka
Sakta men säkert faller bit efter bit på plats. Idag har jag lärt mig att 1) hyperlederna är galaxens egentliga centrum och 2) det finns flera autonoma områden, ex Hutt Space som diskuterades ovan.

Sedan ÄR det ju så att galaxen är abnormt stor och det är omöjligt att hålla koll på alla planeter, men däremot så finns det hyfsat överskådliga politiska och ekonomiska grupperingar. Och man kan ju lätt ignorera de flesta och koncentrera sig på de som funkar för respektive scenario/kampanj.

En grej som är ganska knepig är att det inte finns någon NU! i settingen, och man vet aldrig riktigt när det man läser utspelar sig.

Men, min kampanj kommer att utspela sig strax efter Klonkrigen, som ju verkar ha förött galaxen mycket mer än vad jag har förstått. Och efterföljande erövring av galaxen var en militär uppvisning av astronoma (bokstavligen) proportioner. En ganska intressant tid alltså, när de besegrade inte riktigt ens hinner förstå att de har förlorat samtidigt som galaxen genomsyras av både bitterhet och hopp.