Saga och Fantasy
Jag läste just Nightowl's länktips
här och tyckte mig se en anledning till vår meningsskiljaktighet där.
Jag håller inte med artikelförfattaren om allt han skriver, men den stora skillnaden mellan det lösa pojkfantasi-universa där den ursprungliga berättelsen
Star Wars tar sin plats och det försök att skapa ett riktigt konkret universa man ser i
Empire strikes back och
Return of the Jedi, det gav mig en del idéer.
Själv har jag alltid behandlat dessa två historier separat. Jag är nämligen inte så förtjust i att läsa in en massa för att få en helhet att fungera bara för sakens skull. Jag älskar båda historierna, men jag tycker "Star Wars: a new hope" är
en historia, och "return of the strikes back" är en annan.
Det finns en Han Solo och en Leia i "Empire strikes back" också, men deras förhållande har inte många likheter med vad vi har sett i Star Wars. Jag tycker att det är de två som markerar den
största enskilda skillnaden mellan berättelserna. Till och med större än att Darth Vader plötsligt är Luke's farsa.
Nå, den största övergripande skillnaden är, i mina ögon, att "Star Wars: A new hope" är en
"saga" medan episod 5 & 6 tar steget ut och blir
"fantasy".
Jag är inte säker på att någon annan använder dessa termer såsom jag gör, så jag passar på att förklara:
En
saga för mig är i första hand en dramatologisk konstruktion. Det dröms upp mer eller mindre fantastiska och fantasifulla världar och varelser, men allt är förstås bara symboler som har en roll i själva
berättelsen. En "saga" utspelar sig inte en värld som gör anspråk på att vara trovärdig. En jätte kan bo ute i en öken om han vill, och om han har ett harem med tio kidnappade jungfrur så kan han gott ha haft dem inlåsta där i tre år om han så önskar utan att vi i publiken ska protestera med "jaha? Vad lever tjejerna av där ute i öknen? Vad ger jätten dem för mat?" eller något liknande. En "saga" är inte trovärdig och den är inte komplex. Allt som finns i sagan existerar blott för att handlingen skall fungera optimalt. Det är därför (nästan) alla riddare i alla riddarsagor i hela världen har behövt rida just "tre dagar och tre nätter" för att komma fram till ondingens slott. :^) Det är en lagom bra sträcka lixom. Om han bara hade hade ridit en dag så hade det ju inte krävt något riktigt engagemang, och längre sträckor än så hade inneburit att han varit tvungen att stanna på värdshus och liknande, och då hade inte resan varit lika dramatisk. Nu rider han verkligen passionerat och hjältemodigt i tre dygn i ett sträck och det är ett kraftprov som heter duga.
En "saga" har inte heller någon onödig ingrediens. Det vi får veta i sagan har alltid en direkt betydelse i själva handlingen, om än ofta symbolisk. En saga tar sig aldrig tid att berätta något om en enskild plats eller ett påhittat monster som inte kommer till användning i berättelsen. Dels kommer detta av sig att de flesta sagor är gamla muntliga berättelser, men idag är det en berättarteknisk finess. Vad Darth Vader har för funktion i imperiet är fullkomligen oklart i episod IV. Det gör inget, han finns inte där för att vi ska klura över hur imperiet är organiserat, han finns där för att han är vår älskade badguy. Han fyller en rent dramatologisk funktion.
Så långt om min defenition av "saga".
Fantasy går däremot utöver sagan. Dess primära funktion är faktiskt
inte att berätta en historia med hjälp av fantasifull symbolik, utan den vill fängsla läsaren och få henne att drömma sig in i världen som författaren har skapat. Det är en mycket intressant skillnad. Tolkien har en berättelse om en förtrollad ring i fokus i sin långa berättelse, men det som verkligen fängslar publiken är de otaliga möjligheter som ges att drömma sig in i hans detaljerade värld och hitta på egna äventyr. Vi har ju karta, detaljerade platsbeskrivningar och en massa kringsnack som gör att vi kan brodera ut den imaginära världen och märka att den är påfallande verklighetstrogen och genomtänkt. Berättelsen har lämnat symboliken för att skapa en värld publiken kan leva sig in i.
Om man, som jag, helst ser episod IV som en egen berättelse, så märker man att det är en ganska typisk "saga" från början till slut. Imperiet krossas och allt är väl när filmen slutar. Det som från början var ett gäng omaka filurer har blivit ett sammansvetsat gäng och egentligen är deras berättelse avslutad där. Om man ser filmen som en "saga" så är den faktiskt fullbordad när filmen är slut.
I och med femman och sexan så utvecklas däremot historien från att vara en saga till renodlad "fantasy". Plötsligt börjar man brodera ut saker, berätta målande om världen där äventyret utspelar sig och nu kan man också plötsligt börja drömma sig bort i världen och hitta på egna äventyr. "Kraften" som i första filmen bara var en symbolisk konstruktion går över i att vara en sorts konkret hippiereligion (och den blir ännu mer konkret i Phantom Menace). Jabba the Hut, som endast nämns i den ursprungliga sagan för att ge vikt åt Han Solo's förflutna blir här en verklig varelse av kött och blod med en egen historia, och ett par bifigurer (Bobba Fett, texempel) syns tillräckligt mycket i bild för att han ska få ett eget liv i berättelsens marginal.
En "saga" har aldrig plats för en Bobba Fett eller någon annan som inte har en avgörande roll i själva historien, men det är precis sånt som kännetecknar god "fantasy."
Alltså, jag ser episod IV som en "saga" som man ska se för sig. Du verkar gilla att göra den till "fantasy" för att den långa hexalogin en dag ska bli komplett och kunna ses från början till slut.
Vad sägs om den slutsatsen?
/Rising