Har efter vissa påtryckningar börjat spelleda Star Wars D20 och måste säga att detta system med Vitality Points och levels passar rätt så väl in i episk rymdopera.
Men...
Jag tycker att det finns vissa problem.
Avancering
Det största problemet är rollpersonerna och hur de avancerar i Levels. Från början är det inga större problem och går undan... Men efter det tar det längre och längre tid. Att då ens börja tänka på att byta "class" , exempelvis välja att bli en Force Adept på level 16 blir nästintill meningslöst då denne Force Adept kommer att avancera ytterst långsamt i sitt kunnande på grund av att han har så mycket erfarenhet från tidigare yrken.
Att lära sig de simplaste saker kommer ta lång, lång tid.
Träning
Att träna i Star Wars låter inte alls otroligt. Exempelvis att man är på träning hos en Jedi, sith, Teräs käsimästare eller liknande. Det är ju dock inte meningen att man skall göra detta. Istället skall man ut och få massor med encounters och lösa dem för att lära sig något... vilket inte känns direkt troligt.
Finns det några alternativa regler för tränig och levelavancemang som jag missat. Eller finns det bra regler för hur man får skill points/feats utanför levelsystemet?
Någon som har tankar och förslag på att lösa detta?
Men...
Jag tycker att det finns vissa problem.
Avancering
Det största problemet är rollpersonerna och hur de avancerar i Levels. Från början är det inga större problem och går undan... Men efter det tar det längre och längre tid. Att då ens börja tänka på att byta "class" , exempelvis välja att bli en Force Adept på level 16 blir nästintill meningslöst då denne Force Adept kommer att avancera ytterst långsamt i sitt kunnande på grund av att han har så mycket erfarenhet från tidigare yrken.
Att lära sig de simplaste saker kommer ta lång, lång tid.
Träning
Att träna i Star Wars låter inte alls otroligt. Exempelvis att man är på träning hos en Jedi, sith, Teräs käsimästare eller liknande. Det är ju dock inte meningen att man skall göra detta. Istället skall man ut och få massor med encounters och lösa dem för att lära sig något... vilket inte känns direkt troligt.
Finns det några alternativa regler för tränig och levelavancemang som jag missat. Eller finns det bra regler för hur man får skill points/feats utanför levelsystemet?
Någon som har tankar och förslag på att lösa detta?