Re: Med logik och av att ha läst inlägg...
Jag tycker det är synd att man skall behöva gå över till BRP på en gång för att få ett vettigt system att avancera för karaktären.
Jag har inte sett något regelsystem som är ens i närheten av att vara vettigt/trovärdigt när det gäller inlärning/träning.
Nej detta är mycket svårt att simulera i spel och man kan ju inte få det exakt som verkligheten. Men det som stör mig är att D20 är sämst på det (tillsammans med Rolemaster och MERP möjligen) och att det trotsar normal logik (inte spelets logik) vilka alla andra spel försöker följa.
Att hävda att man måste hålla igång sina övriga färdigheter och därför inte kan lära sig något nytt låter ju trist. Fast det är klart. Man skulle kanske kunna göra någon enklare regel om att man under träning får försaka tidigare levels eller flytta om skillpoints och feats.
Nja. Den med hög level kan ju ta sig an svårare utmaningar än hans vän, så han får ju mer XP också. Det är väl inte så konstigt? Att laga pytt i panna kan vara jättelärorikt för en person som aldrig sett ett kök tidigare, men det är knappast något som finslipar en stjärnkocks yrkesförmågor. Så; hög level kräver höga utmaningar för att inte levlandet skall bromsas in avsevärt. Det låter ju logiskt.
(I vart fall lika logiskt som BRP)
Nu måste du ha knarkat pytt i panna?! Det låter inte det minsta logiskt ens om du jämför med ptjaaa det uslaste av alla usla rollspelssystem.
Låt mig måla upp följande scenario.
Luke Skywalker är en skicklig pilot och krigare och har en level på 8. Han bestämmer sig dock för att lära sig mer om kraften så att han skall kunna konfrontera sin onde fader och rädda galaxen. Han far således till en träskplanet och möter en rynkig och grön liten filur som vill lära honom kraften.
På planeten finns även en nykommen lärling vid namn Blasphemy (level 1).
För det första. Yoda kan inte lära ut något under de månader som Blasphemy och Luke Skywalker vistas i träsken eftersom det inte finns regler för träning. Således övar och över de men är fortfarande inte ett steg närmare att lära sig något om kraften och få en level som Force Adept.
Men låt oss säga att de får en massa Xp från oväntade håll. Genast blir det klart och tydligt att Blasphemy kommer att avancera snabbare som Force Adept även om han är mindre intelligent, sämre på att hantera kraften och tja bara är uslare i allmänhet. Detta eftersom han inte gjort något i sitt liv.
Luke har däremot stora svårigheter att lära sig saker om kraften eftersom han är bra på att köra X-wing och meka med fuktfarmar.
Om detta hade varit i BRP (eller vilket annat system som helst förutom D&D, MERP och Rolemaster) som du hackar ned på så skulle det fungera betydligt smidigare. Då skulle både Luke och Blasphemy tränat, de hade fått erfarenhetpoäng att sätta på sina nya färdigheter och skulle lära sig i jämn hastighet. Bara för att Luke är bättre på att köra X-wing gör således honom inte sämre i Kraften.
Där har du D20 buggen... den stora och till synes oövervinneliga... Rollpersonerna blir helt enkelt gravare och gravare CP-skadade ju mer de levlar. Personligen tror jag att det beror på att de tvingas att döda så måna för att lära sig något... fast det är ju bara min åsikt.