Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
En helt annan lösning som jag inte sett förr
Kanske inte perfekt, men annorlunda i alla fall.
Edit: Vill man ha lite spelmoment i det också så kan man låta det kosta XP att försöka levelera. Låt säga att man har en svårighetsgrad på slaget på tex (har inte räknat närmare på det, så kurvan kan vara helt wack, ta det som ett exempel) NuvarandeLevel+20-(XP/100). Lyckas man med slaget går man upp en level och blir av med all XP, misslyckas man levelerar man inte och blir av med hälften av sin XP. Chansar man eller spelar man säkert? Går man på klasser man har bra förutsättningar i och kan därför slå tidigare och levelera oftare?
En bra grej är också att man slipper komma ihåg vilka gränser man levelerar på eftersom man alltid börjar från noll.
Eller så har man inte en fast XP för varje level, utan man hanterar leveleringen som ett save, det vill säga att man slår mot någon lämplig egenskap (tex huvudegenskapen för den klass man vill levelera som) med en svårighet som beror på hur mycket XP man samlat på sig. Då får man dessutom samtidigt en koppling till karaktärens lämplighet för olika klasser på köpet, speciellt om man ger XP rätt så styrt av hur mycket man gjort utifrån sin nuvarande klass specialområde.Det man borde kunna göra är att låta alla levlar kosta lika mycket, säg 3000 xp. Däremot så ökar man succesivt kostnaden för köpandet av färdigheter, i stil medsnip)
Kanske inte perfekt, men annorlunda i alla fall.
Edit: Vill man ha lite spelmoment i det också så kan man låta det kosta XP att försöka levelera. Låt säga att man har en svårighetsgrad på slaget på tex (har inte räknat närmare på det, så kurvan kan vara helt wack, ta det som ett exempel) NuvarandeLevel+20-(XP/100). Lyckas man med slaget går man upp en level och blir av med all XP, misslyckas man levelerar man inte och blir av med hälften av sin XP. Chansar man eller spelar man säkert? Går man på klasser man har bra förutsättningar i och kan därför slå tidigare och levelera oftare?
En bra grej är också att man slipper komma ihåg vilka gränser man levelerar på eftersom man alltid börjar från noll.