Nekromanti Star Wars med Coriolis regler ? Fungerar det?!

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag tänkte börja spela Star Wars, men är tyvärr inte värst förtjust i det gamla West End systemet med T6:or. Inte heller så gillar jag Wizards spelsystem. Funderar på vad ni tror om att använda Coriolis spelsystem till Star Wars? Vad ser ni för hinder och möjligheter med detta?

/Eagle
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tja, det finns två problem med Coriolis regler i grundutförande.

#1 Rollpersonerna blir väldigt specialiserade. Det är väldigt billigt att köpa höga värden i din arketyps fyra färdigheter, och väldigt dyrt att köpa andra färdigheter. Spelgruppen behöver vara ganska stor om rollpersonerna ska täcka upp många färdigheter.

#2 Reglerna, särskilt för rymdstrid, är inte kompletta. Exempelvis finns det bara träff-system för korsformade skepp, något som inte är så vanligt varesig i Coriolis eller Star Wars.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Gillar West End D6 system :gremsmile: Men har spelat med det i så många år att jag skulle vilja hitta något mer avancerat.... fast det blir mer jobb än vad det är värt att så jag tror jag accepterar Saga spelsystem i slutänden. Det är i varje fall bättre än det ursprungliga D20 systemet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Om det är av intresse, så har en spelgrupp konverterat Matiné till Star Wars-universat. Kan be honom skicka över reglerna. Jag borde dessutom göra ett rollformulär till konverteringen.

/Han som borde ladda upp preflighten till Matiné-formuläret så att andra kan ändra på det
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Matiné till Star Wars, vilken intressant idé!

Hej!

Låter otroligt spännande måste jag säga. Jag tycker Matiné är ett vackert genomtänkt rollspel som innehåller en hel del nya idéer. Ja be dem skicka över det tillsammans med ett rollformulär är du hygglig.

/Eagle
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Just nu spelar jag en Star Wars-kampanj med en mod av Noir-reglerna, och det funkar riktigt riktigt bra.

Jag har även kört Star Wars med Skymningshem: Andra Imperiet (funkade finfint, i synnerhet rymdstrider och ljusvärjedueller), GURPS (funkade mindre bra), d6 (bäst hittills bland de officiella, men lider av häftighetsinflation i såsböckerna), Star Wars d20 (ballade ut kring lvl :gremcool:, Star Wars Saga Edition (för meckigt med alla kvantiljoner feats) samt dogma (en löjlig men kul Star Wars/Sailor Moon-hybrid som gjordes i dogma-utmaningen här på forumet, men just nu kan jag inte hitta den).

Min erfarenhet är att Star Wars funkar bäst i enkla system med fart i, där det är enkelt att improvisera. Dessutom får det mer än gärna finnas någon form av karaktärsutveckling så att det finns utrymme för "hjältens resa" (trots allt är "A New Hope" mer eller mindre skolexemplet på Joseph Campbells "The Hero with a Thousand Faces" i praktiken).

Spel som kräver mängder med administration (GURPS) och handlar mer om stridstaktik eller spelbrädestaktik (d20 och d20/saga) missar poängen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Krille said:
Min erfarenhet är att Star Wars funkar bäst i enkla system med fart i, där det är enkelt att improvisera. Dessutom får det mer än gärna finnas någon form av karaktärsutveckling så att det finns utrymme för "hjältens resa" (trots allt är "A New Hope" mer eller mindre skolexemplet på Joseph Campbells "The Hero with a Thousand Faces" i praktiken).
Det där är ju 1000 :- frågan - vilket system passar för det? Själv tycker jag att WEG d6 står sig ganska bra - så länge man kör lite friform med xpreglerna och låter karaktärerna bli bättre genom berättelsedriv.

Bästa "Bondlurk till Gudarnas Utvalde" spelade vi i en kompis hembrygd som hade likheter med d6 - ett enkelt, friformsaktigt system med GE + tärning + färdighetsbonus som struktur. Avancemang sköttes mellan berättelsens olika episoder, dels i samspråk och dels styrt av SL:s metaplott.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Som du märkt får du en hel massa andra bra förslag.

Coriolis regler däremot är vare sig kompletta eller särskilt väl genomförda i mitt tycke. Du får i princip ingen hjälp alls som SL att gruppen skapar någorlunda jämbördiga karaktärer, eller ens funktionella karaktärer.

Ska man använda Coriolis är det för världsbeskrivningen. Eller snarare: Coriolis förblev i princip bara en förhoppning om en upprepning av den lyckade världsbeskrivningen samt mytologiserande ramhandling i Mutant plus Undergångens Arvtagare trilogin. För ska vi vara ärliga blev Coriolis en löftesrik introduktion och inte så mycket mer.

Allt det hårda arbetet återstår - och in i det räknar jag faktiskt en andra upplaga av de idag rätt förvirrade reglerna. (Det säger jag inte för att jag inte satt mig in i dem - tvärtom; jag skrev ihop en tiosidig sammanfattning av de förtydliganden jag själv velat ha; samt startade en forumtråd med dussintals ännu obesvarade regelfrågor)

Tills det händer (don't hold your breath!) rekommenderar jag dig att titta annorstädes.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Friform? Xp reglerna? Berättardriv?

Intressant, berätta mer. Nu hänger jag inte riktigt med dig, vad är det du pratar om för intressant?! Friform? Vilka XP regler? Berättardriv?
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
... den som väntar på något bra

Ska medge att jag ännu inte läst igenom hela Coriolis boken, hade jag gjort det så hade jag kanske kommit till samma slutsats som du. Men jag hoppas de tar sig i kragen och får upp utgivningstakten lite grann. Men jag föredrar bättre supplement som man får vänta på, än skit som kommer ut i snabb takt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Friform? Xp reglerna? Berättardriv?

Vad han menar är att istället för att spendera character points på att bli bättre (xp-reglerna), så ökar man färdigheter lite då och då (friform) beroende på vad spelaren vill uppnå och har upplevt under kampanjens gång (berättelsedriv).
 
Top