Dennis the phantom menace
"Såg den just (för andra gången) på TV4 (och glömde förstås att spela in den, trots att jag köpt ett tomt band) och blev positivt överraskad! Jag mindes att den var fånig, hade plastiga effekter och att Jar Jar Binks var fett jobbig. Så var glädjande dock inte fallet! "
Jag såg den också för andra gången och tyckte den var sämre nu. De grejer som jag tycker är BRA med PM är; (och nu räknar jag verkligen upp ALLT)
Sebulba
Den enda datoranimerade figur (förutom T-rexen och velociraptorerna i första JP-rullen, samt vattenmasken i The Abyss) som jag verkligen gillat. Rösten, rörelserna, detaljerna... Han har små träringar vid småsnibbarna vid sidan av huvudet, han går på armarna och han ser underbar ut i sina glasögon. Sebulba äger hela phantom menace. Det är ett skitbra namn, förresten. Tyvärr säger de att Sebulba vinner varenda lopp, och det är tråkigt. Han ska inte vara en storstjärna tycker jag, det hade varit ballare om han bara hade varit en fuling som brukade hamna på tredje-femte plats men hade segervittring just i den här matchen.
Rymdskeppen
Ingen annan gillar dem, verkar det som, men jag tycker de är vackra och typiskt Star Wars-iga. Ett bra SW-rymdskepp ska man kunna klottra en massa av i ett kollegieblock, och de där gula skeppen är mycket karakteristiska. Det räcker med en enkel siluettteckning så ser man att det är dem.
Intrigen
Hela prylen med federationen och handelsblockader och politik är faktiskt ganska häftig. Mycket bättre än bara "ondska mot godhet, hej och hå". Bakgrundshandlingen är faktiskt riktigt fräsch och att Jediriddarna är en sorts medlare är även det ballt.
Språket
Säga vad man vill om Jar Jar, men hans språk är riktigt kul. Alla har en massa roliga nonsensord för sig, och påfallande ofta tycker jag att det känns skithäftigt när folk pratar på ett sätt så att man fattar, även om orden dem använder inte är några man är van vid att höra. Vad var det Watto kallade sin tärning? Öh, jag har glömt det, men det var skitsmart. Rymdvarelsernas bogus-språk är också intressanta.
Namnen
Jag erkänner; jag är namnfetischist. Ett bra namn är något av det mest upphetsande jag vet. (näää, jag överdriver, kommentera inte detta!) I PM är många av namnen riktigt vackra och intressanta: "Amidala", "Valorum", "Sebulba" och "Schmi" är mina favvosar. "Jar Jar" är ett kul och originellt namn, oxå. Att kalla ett rymdskepp för "bongo" är däremot inte ett dugg kul.
Den därna snygga staden
Den är faktiskt fin. Flygbilderna över stadsbilden fick mig att tänka på sommar i Chronopia... Kul med Sci Fi som ser romantisk och varm ut, och inte bara kal och elektronisk.
Resten tycker jag är dåligt. Det jag irriterar mig mest på är:
Hey, vem fan bryr sig?
"Kolla, en stor djävla mördarfisk tuggar sönder vår ubåt!"
"Ja, men här kommer ett stort djävla övermördarmonster och äter upp fisken!"
"Tja, hur ger man utlopp för känslorna i en sån här situation?"
"Jo, man säger: Hö hö, det finns alltid en större firre i plurret, liksom."
De verkar ta det där med en axelryckning!
Samma sak när Darth Maul anfaller Qui Gon i öknen; liksom de bara sätter sig ner i rymdskeppet och tar en pilsner. Varför bryr de sig inte?! Obi går lojt fram och undrar förstrött "vem var det där, då?" precis som om ingenting hade hänt. Helskumt.
Samma sak med podracet. Nästan varenda en som deltar i racet dör, varför låter mamman Anakin delta överhuvudtaget!? Vilken mor gör något sånt? Att hon kan gå med på det den här gången är väl en sak, men varför har ungen fått vara med tidigare? Ingen verkar liksom bry sig.
Darth Maul
Verkligen karismatisk skurk, hörrö. Han har typ fyra repliker, och de är alla ointressanta. Dessutom är han för billig. Svart och rött är liksom de mest uppenbara "onda" färgerna, det kombinerat med flammande ögon och horn gör honom bara för trist. Den dubbla ljussabeln är nice, dock. Dessutom är det för mycket karatesparkar i fäktningsscenerna.
Ständigt dessa snabba klipp mellan onödiga scener!
Hade Lucas manuset skrivet på lösa lappar när han började filma? Man tror nästan det, hela filmen är grovt tillyxad med små scener där skådespelarna som oftast bara får säga förklara varför man ska åka hit eller dit i nästföljande scen. "Oj, vår undervattensstad har övergivits. Ingen fara, det finns en helig plats där alla gunganer samlas. Kom med, vetja!" Varför skulle man till den där heliga platsen? Den fyller ingen funktion i filmen. De kunde lika gärna ha mötet i vattnet, men man ville väl visa upp fler fräcka datorgenererade miljöer, typ.
Samma sak, hela tiden. Qui-Gon tror att Darth Maul har anfallit honom för att komma åt prinsessan. (besynnerligt anfall i så fall) Qui-Gon och Obi-Wan väljer att åka ner på planeten för att de borde ha en större chans att träffa på Darth Maul där nere eftersom han borde vara där och vänta på prinsessan...
Kunde man inte ha löst det på ett snyggare sätt? Kunde man inte ha etablerat Darth Maul på ett snyggare sätt än ett korkat ökenanfall som inte leder till något?
Sluta förstör det som var bra i de gamla filmerna!
Jabba the Hut som härskare över en planet? Bejublad härskare, dessutom? Bläää! Han ska vara en ful gangster som gömmer sig undan allmänheten i sin grotta! Dessutom ska INTE "hutterna" vara ett folk som ALLA är gangstrar. Det suger.
The Force, det ska ju vara en mystisk, svårförklarad kraft som övergår allt rationellt förstånd, visst? Det ska INTE vara en genetiknonsens som kan bevisas med vetenskapliga metoder genom att man mäter en viss typ av mikrobhalt i blodet. Då är det ju inget mystiskt med kraften längre! Åhhh, det här gör mig verkligen arg!
Sandfolket, de ska ju vara balla nomader och typ, stråtrövare, eller hur? De ska INTE vara någon sorts jävla raggare som bara får för sig att åka ut till podracebanan och skjuta på de tävlande för skojs skull. Det är verkligen pinsamt.
Sno från någon annan film än dina egna, Lucas!
Okej, han vill väl att episod ett och sex ska vara lika varandra för att på något sätt kunna knyta ihop de båda ändarna i serien, men det är för uppenbart att sluten i de båda filmerna är så lika varandra. Det är ett krig på tre paralella plan; dels är det ett fältslag på gång mellan en primitiv armé och en högteknologisk styrka (gunganer mot plockepinnrobotar el. ewoker mot imperiets lirare), dels ett storskaligt krigande i rymden och slutligen en stillsam kamp mellan det riktigt, riktigt goda och det riktigt, riktigt onda. I Jedins återkomst är det en mental kamp mellan äckliga kejsaren och den svettiga Skywalker, medans det är en tråkigare fysisk kamp mellan Obi och Maul i PM. I båda filmerna är det så att en av dessa plan behöver framgång i ett annat plan för att inte tillintetgöras. Jar Jar behöver hjälp från Anakin i PM, medan Lando och hans bläckfiskpolare behöver hjälp från Han och Leia i Enter the Jedi.
Trist, trist, trist.
Kommentatorn i podracet
är inte rolig.
Watto
borde inte ha haft vingar. Det syns att vingarna bara är där för att effektteamet vill glänsa. Hade det varit en docka så hade de koncentrerat sig på att få den att se bra och verklig ut. Dockor spöar datoranimationer hur lätt som helst.
Vanliga lasrar är bra!!!
Vi gillar INTE löjliga plasmabollar som är helt värdekackiga i strid. Inte heller tycker vi att alla kraftfällt ska se sådär korkade ut. De röda mystiska kraftfältsgrunkorna i slutet är riktigt jobbiga. De finns typ bara där för att en effektsnubbe hade ett ballt filter han ville använda i någon scen, typ.
Ööööh, det är sent och jag är trött, men det där var lite spontana åsikter. Såg att jag stavar som en kråka (och skriver en del märkliga meningar) när jag är trött, men ni får klaga imorgon.
Rising
som såg att det i eftertexterna stod "Yabba the Hut - Himself" och tyckte att det var halvkul på ett Monty Python-aktigt sätt