Nekromanti Star Wars på DVD

Thomas Allvin

Veteran
Jaha, vad säger ni? Har bara hunnit skrapa på ytan eftersom jag har mycket att göra ikväll (grymt). Mitt första intryck är att själva boxen är lite sladdrig, i alla fall om man jämför med Sagan om Ringen. Detalj förvisso, men när de nu slänger ihop värsta lyxutgåvan av originaltrilogin så...

En sak är klar, jag gillar kommentatorsspår. Är man bara tillräckligt insnöad så ger de en många trevliga timmar.

Har också kunnat konstatera att bilden är mycket bra. Krispigt!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men den stora frågan är...

...är det orginaltrilogin eller är det Lucas "förbättrade" version?

M.

Krille

Super Moderator
Re: Men den stora frågan är...

"...är det orginaltrilogin eller är det Lucas "förbättrade" version?"

Det är den förbättrade förbättrade versionen.

Än så länge så har jag bara sett dokumentärerna och snabbspolat genom Return of the Jedi, men jag är faktiskt rätt så nöjd. Bilden är bättre än Special Edition, och ljudet är knivskarpt. Ni vet scenen där Luke kastar bort sin ljusvärja? Jag förvånades över klonket när ljusvärjan slog i marken långt borta till höger och tittade till och med dit.

Dokumentärerna var trevliga, och jag tyckte mycket om den om ljusvärjan. Jag log dessutom brett när hela idén om ljusvärjan så som den presenterades i rollspelen krossades stort. Rollspelen säger ju att eftersom klingan inte finns så väger den ingenting och har ingen tröghet, så därför är ljusvärjan farligt snabb att använda, speciellt som den skär igenom allt. Lucas sitter här och säger att det är tokmycket energi i klingan som mer eller mindre exploderar när klingorna snuddar varandra, så den är tung att hantera av den anledningen, och därför så används tvåhandsfattningen så förekommande.

Jag tänkte se de andra filmerna till helgen.

Partyspoiler:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Slutfirandet från Special Edition har kompletterats med en glutt på Naboo.</font></td></tr></table>

Gruppfotospoiler:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Hayden Christiansen, nuvarande Anakin Skywalker, ersätter Bernard Shaw som Anakins spöke på slutet, bredvid Obi-Wan och Yoda.</font></td></tr></table>

Thomas Allvin

Veteran
Re: Men den stora frågan är...

Det är den "förbättrade" versionen. Det är till och med så att det är en uppdaterad version av den förbättrade versionen, så att nya saker har ändrats eller tillkommit. Ett exempel som jag har upptäckt så här långt är scenen med Jabba the Hutt i Mos Eisley i A New Hope. Jabba i den ursprungliga förbättrade versionen (puh, det börjar bli krångligt det här) såg lite, tja, datoranimerad ut (och olik sig själv, om man jämför med de andra filmerna). Han är utbytt mot en ny Jabba som åtminstone jag tycker är bättre.

Om någon upptäcker fler förändringar sen sist så får de gärna skriva en rad!

/Thomas

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så frågan är...

...ska jag köpa dem?

AAAARGH! Varför, varför, varför kunde han inte låta filmerna vara. Jaja, det är ju överspelat gnäll.

Krille, tyckte du de var värda att ha? Ska jag köpa dem?

M.

Krille

Super Moderator
Re: Så frågan är...

"Krille, tyckte du de var värda att ha? Ska jag köpa dem?"

Ja, det ska du. Du har en känslig och ömtålig DVD-spelare. Det vore ju trist om något skulle... hända... :gremgrin:

Till att börja med, jag gillar Special Edition bättre, med undantag av att Han inte skjuter först längre. Faktiskt. Så du får ta min åsikt med den saltnypan. Så jag tänker inte stoppa huvudet i mina skitigaste kalsonger bara för att George har byggt om filmerna som han vill ha dem, och jag skulle nog inte göra det ändå, eftersom det faktiskt är hans film.

Men det beror lite på vad man värdesätter. Jag värdesätter DVDns högre kvalitet på bild och ljud, så jag tyckte att det var värt att ersätta mina slitna VHSer och pensionera dem. Jag tänkte likadant med Indiana Jones förra hösten. Jag är dessutom lite Star Wars-prylbög. Åkej, jag skaffar inte allt, men soundtracken, filmerna och legobyggsatserna försöker jag skaffa.

Är man stockkonservativ och hävdar att sjuttisjuan är bäst, eller om man inte har en tillräckligt häftig hemmabio för att göra den bättre bildkvaliteten rättvisa, eller om man inte har slitit sönder sina VHSer, eller om man tänker vänta på den utlovade archive edition, eller om man fortfarande är purken på George efter Jar-Jar Binks, så har man förmodligen ingen större glädje av den nya utgåvan.

Let me put it this way: jag ångrar inte inköpet, än.

Thomas Allvin

Veteran
Re: Så frågan är...

Tsss... det är klart att du ska köpa dem (och vi vet nog att du kommer att göra det, om inte annat så i smyg). Du kommer att vilja ha kommentatorsspåren och alla dokumentärer i disk 4.

Storuggla

Champion
Sunkigaste boxomslaget någonsin

Jag menar, kolla Leias smalben i fårhållande till låret. Han Solos bössa och hand. Luke's ben, sko och bringa. Hemskt.
Vem låg illustratören med för att få jobbet?

Storuggla, vill nog inte veta

Krille

Super Moderator
Re: Archive edition?

Det är den av George Lucas utlovade "slutliga sammanställningen" av Star Wars-filmerna. Det vill säga, ännu mer omarbetade och tillsammans med episode 1-3, och sedan är tanken att han inte ska pilla mer i dem, för då ska de vara som han vill ha dem.

Mycket lite är känt om denna utgåva, men några kända detaljer står nedan:

Bam-pabam-spoiler:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Det sägs att John Williams ska skriva om musiken till A New Hope, så att Imperial March ingår där också, samt att det ska bli en nyinspelning av den med London Symphony alternativt Skywalker Symphony - en större orkester än 1977 i alla fall, så det blir mer ljud. Tanken är att man vill kunna dra nytta av den moderna ljudtekniken till fullo.</font></td></tr></table>

Tunisisk spoiler:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Hyfsat säkra källor talar om att man gjorde en del extra inspelning i Tunisien vid Foum Tataouine (byn där hotellet som fick bli familjen Berus halvt underjordiska farm ligger) i samband med inspelningen av Episod 3, bara för att kunna sätta in i A New Hope Archive Edition.</font></td></tr></table>

Troberg

Sinister eater
Re: Archive edition?

Hyfsat säkra källor talar om att man gjorde en del extra inspelning i Tunisien vid Foum Tataouine (byn där hotellet som fick bli familjen Berus halvt underjordiska farm ligger) i samband med inspelningen av Episod 3, bara för att kunna sätta in i A New Hope Archive Edition.
Jag trodde att det spelades in i Matmata? Annars ljög guiden för mig när jag var där...

Nåja, jag har varit där Lawrence of Arabia, Indiana Jones 3 och Dominion-videon spelades in, det är jag 100% säker på...

Foggmock

Myrmidon
Argh!

Det ligger ju så fruktansvärt i karaktären att Han skjuter först. Fan vad jag blev sur när jag såg det. Skam!

...för att inte tala om "We-sa free!"

Foggmock - skeptisk

Saxifrage

Hero
Mitt första intryck är att själva boxen är lite sladdrig, i alla fall om man jämför med Sagan om Ringen

Å andra sidan ligger ju varje DVD i ett tämligen gediget individuellt fodral, vilket IMHO ursäktar en viss sladdrighet i kartongen.

/Sax, fick DVD-boxen häromdagen trots dålig ekonomi (födelsedag och snäll flickvän löser det mesta :gremsmile:)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Absolut inte

Jag tackar för din rekommendation, en så inbiten Star Wars-fanatikers tankar var vägledande. Och jag känner faktiskt MER pirr i magen när jag tittar på ROTJ än på mycket länge (även om det är den av de tre jag gillar minst). Och ANH håller okej, cantinascenen med Han Solo och Greedo är passabel. Och ESB är bäst, som vanligt.

Så jag ångrar mig absolut inte. Tack för hjälpen!

Magnus

Johan K

Gammal & dryg
Äch !!
Tusan att man inte har fått tummen ur & skaffat sig en dvd ännu... Känns som det är snart dax att skaffa en. Såm an kan få lite bättre kvallite & sådant. :gremgrin:

/ Johan K, som känner sig lite uråldrig med sin vanliga video.. :gremtongue: