entomophobiac
Low Prep High Play
Det är Star Wars med d6-regler (1st Edition; fuck you, Wild Die).
Det utspelar sig runt Episode IV. Den enligt mig intressantaste tiden i SW, när allt är lite mer jordnära. Det tar ett tydligt avstånd från alla filmer direkt från start. Luke finns inte. Han Solo är antagligen alkoholist. Kejsaren är inte en blixtkanon utan en mystisk politiker. Det finns ingen Death Star. Kort sagt: inga cameos av Vader, ingen supernördmegakunskap från SW-fans i gruppen, och inte jättemycket mer än en lek med mytologin och mystiken som är det cooltuffa i SW (tycker jag). Också för att jag själv inte är tillräckligt insatt.
Det spelas av två grupper (som inte ens känner varandra):
- En grupp kretsar runt en nyväckt jedi och hens resa för att finna en mentor. Exakt hur inkörningen här går till är inte uttänkt, men det kommer givetvis vara fokus för den här gruppen, som hela tiden kommer kämpa i uppförsbacke, med ont om resurser. De kommer också kopplas till rebellerna. Kanske tidigt. Kanske med droidmeddelanden från prinsessor.
- Den andra gruppen kretsar också runt en nyväckt jedi, men har ett mycket brutalare (och antagligen kriminellt) förflutet. Mörker, ondska, dålig stämning. Här handlar det om att döda, om att leta efter mörka hemligheter, och att dyka djupare in i mörkret. Inte uppenbart, utan för att gruppen helt enkelt blir rejält orättvist behandlad och utsätts för traumatisk skit.
Dessa två grupper kommer mötas i ett crescendo där hela kraften står på spel. Exakt hur det går till är inte så viktigt just nu. Jag blev bara kär i tanken än så länge. Motivationen är att jag spelleder sporadiskt på två orter och insåg att det hade varit precis skitcoolt att göra ett experiment av det där två grupper får spela mot varandra (utan att veta om det).
Tankar?
Det utspelar sig runt Episode IV. Den enligt mig intressantaste tiden i SW, när allt är lite mer jordnära. Det tar ett tydligt avstånd från alla filmer direkt från start. Luke finns inte. Han Solo är antagligen alkoholist. Kejsaren är inte en blixtkanon utan en mystisk politiker. Det finns ingen Death Star. Kort sagt: inga cameos av Vader, ingen supernördmegakunskap från SW-fans i gruppen, och inte jättemycket mer än en lek med mytologin och mystiken som är det cooltuffa i SW (tycker jag). Också för att jag själv inte är tillräckligt insatt.
Det spelas av två grupper (som inte ens känner varandra):
- En grupp kretsar runt en nyväckt jedi och hens resa för att finna en mentor. Exakt hur inkörningen här går till är inte uttänkt, men det kommer givetvis vara fokus för den här gruppen, som hela tiden kommer kämpa i uppförsbacke, med ont om resurser. De kommer också kopplas till rebellerna. Kanske tidigt. Kanske med droidmeddelanden från prinsessor.
- Den andra gruppen kretsar också runt en nyväckt jedi, men har ett mycket brutalare (och antagligen kriminellt) förflutet. Mörker, ondska, dålig stämning. Här handlar det om att döda, om att leta efter mörka hemligheter, och att dyka djupare in i mörkret. Inte uppenbart, utan för att gruppen helt enkelt blir rejält orättvist behandlad och utsätts för traumatisk skit.
Dessa två grupper kommer mötas i ett crescendo där hela kraften står på spel. Exakt hur det går till är inte så viktigt just nu. Jag blev bara kär i tanken än så länge. Motivationen är att jag spelleder sporadiskt på två orter och insåg att det hade varit precis skitcoolt att göra ett experiment av det där två grupper får spela mot varandra (utan att veta om det).
Tankar?