Nekromanti Star Wars, versioner, frågor och inspiration.

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag började spela Knights of the old republic igår och blev mer inspirerad av det än vad jag blivit sen jag för första gången hörde ordet cyberpunk...

Jag har alltid tyckt att stjärnornas krig verkar vara ett ganska trist rollspel, precis som att jag tycker att sagan om ringen verkar vara den sämsta av världar att rollspela i. Men efter att ha spelat kotor och insett att Star Wars ändå kan vara ganska ballt, så länge man håller sig borta från perioderna filmerna utspelar sig i, så har jag tänkt om lite...

Så nu är frågan: Vilka system finns det som fortfarande går att få tag på utan större problem?
Vilket av dessa spel är lättast att anpassa till andra tidsepoker än tönt-skywalkers era?

Finns det kanske till och med moduler om eran till något spel?

Ska jag damma av Stjärnornas Krig-rollspelet och helt enkelt hålla mig till det?

Vilket av regelsystemen är bäst för mig? Jag skiter fullkomligt i om DU inte tycker om levels, jag har inget emot dem som så, men vad har d20 systemet för uppenbara fördelar/nackdelar jämfört med d6-systemet?

Har du några övriga tips?

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag har haft kul med d20 versionen. d6 Classic är inget system som jag har i bakhuvudet idag, men det har säkert en hel del charm det också. Hur som helst fungerar d20 alldeles ypperligt för Star Wars - har till och med för mig att Krille hållit med om detta vid något tillfälle.

Det är en välpolerad version av d20 som Star Wars ståtar med, och den är mycket användbar på många sätt. Levels passar faktiskt lika bra i fantasy som i space fantasy, kan man väl säga. Gillar man det i vanliga fall så kommer man gilla det också i Star Wars.

Om det däremot finns böcker som täcker eror som inte har med Skywalker att göra så har jag ingen aning. Förmodligen räcker det med att du spelar mer KotOR för att du ska ha inspiration nog att spela i Old Republic miljön, eller någon annan dylik miljö.

Precis som jag antar filosofin var bakom spelet: det ska kännas att det är Star Wars, men man ska inte kunna säga "nämen, sådär är det ju inte".

När de gjorde KotOR tänkte de att 4,000 år i Star Wars universum borde motsvara ungefär 50 år av jordisk utveckling, så de gjorde smärre förändringar, men inga enorma saker.

Och förresten, du är inte den enda som blivit inspirerad av att spela spelet...


Har du några övriga tips?

Spela mer KotOR, sedan lite till och sedan några timmar till. Det är faktikst det enda spel jag inte kunnat slita mig från på en hel helg, utan jag var verkligen tvungen att spela igenom det.

Nördigt - javisst, men så är väl inte nörd ett dåligt ord i dessa kretsar :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det här var väl mina tankar också. Men jag var mest intresserad av att höra en jämförelse mellan d20 och d6 (de versioner star wars använder sig av då) av någon som är mer hemma på det hela. och då få mer info om erorna i star wars och vilka som finns beskrivna.

Om någon dessutom tipsar mig om vilka böcker man kan behöva så blir jag också glad.

chrull
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Det enda system jag har erfarenhet av till Star Wars är d20, så jag kan väll bara svara på en fråga egentligen...

"Har du några övriga tips?"
Som du kanske har märkt när du spelat KotOR så blir Jedis väldigt mycket bättre än alla andra så om du kör d20 systemet(som KotOR bygger på) så tänk på att det nog är bäst om alla kör Jedis, annars blir det väldigt lätt att de som inte gör det får väldigt lite att göra.
Så om dina spelare inte är väldigt tåliga/resistant mot braighets skillnader så försök köra så att alla är Jedis eller att ingen är det, alternativt att de som inte är det börjar med en fem, sex levlar över de som är det.
Det var väll allt. :gremsmile:
Ja, och förstås, KotOR är jättebra. :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
JAg vet inte. Jag är inte jedi i kotor ännu. och jag har ingen aning om hur man blir det. Men jag antar att det är något story-relaterat?

Min spelgrupp är inte farligt allergiska mot skillnader i folks färdigheter. En i våran spelgrupp spelar alltid bättre roller än alla andra eftersom hon envisas med att (under övervakning) hela tiden slå fram MINST två värden på 18 och aldrig något under 13...

Dessutom är jag nog lite lätt allergisk mot jedis. Kanske är det jag egentligen vill ha ett Freelancer - The RPG. Men jag tror att star wars kan funka bra som substitut. Eller till och med bättre.

chrull
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Problemet med Star Wars är just Jedis. De är jättecoola, har häftiga ljussablar som låter som trasiga lysrör... men det är också allt som är originellt med dem.

I grund och botten är de helt vanliga gamla hederliga riddare.

Hur som helst har jag uppfattat exakt samma sak som du. Jag är själv ute efter ett sci-fi rollspel som kan ta bort den äckliga smaken av ordet Jedi från mina stämband. Iofs är jag sällan sen att själv hitta på saker, men det verkar som att marknaden inte har utrymme för mer sci-fi än sådan som antingen är uråldriga etablerade spel (Traveller) eller baserade på andra media, som film eller TV-serier.

Traveller är trevligt och så, men tilltalar inte mig mer än som en schysst referensbild för mina egna sci-fi projekt. Jag gillar inte TV, därför ser jag inga serier. Jag gillar däremot film, men tycker att Star Wars är alldeles för smalt.

Trots detta inspirerades också jag till att spela Star Wars efter alldeles för många timmar KotOR, och nu är också andra spelare inspirerade eftersom jag lånat ut mitt exemplar av spelet... så antagligen kommer jag få damma av mitt Star Wars d20 och spelleda lite igen.

Men spelbalans? Vem faen bryr sig...

KotOR är det bästa som gjorts med Star Wars universat sedan de äldre filmerna. Egentligen också bättre än de äldre filmerna, i min mening.

Så hoppa på d20-beskrivningen och kör med endast inspirationen i KotOR. Du får ett namngivet universa och ett antal koncept som de flesta spelare kan relatera till. Sedan kan du göra vad tusan du vill!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag har alltid tyckt att stjärnornas krig verkar vara ett ganska trist rollspel

Men hallå asså, daah! Här finns rymdstrider (det bästa från scifi), green alien babes, äventyr på konstiga planeter och prinsessor att rädda (det bästa från fantasy) PÅ SAMMA STÄLLE, plus att det finns kvasireligiöst (förlåt Erik) bjäfs och djuplodande filosofiska ställningstaganden.

Vilka system finns det som fortfarande går att få tag på utan större problem?

d20.

Finns det kanske till och med moduler om eran till något spel?

d20 stöder spel i flera eror, och jag lirade min roligaste kampanj åren precis innan republikens sönderfall (runt Episod 1 alltså).

Ska jag damma av Stjärnornas Krig-rollspelet och helt enkelt hålla mig till det?

Om du äger det, javisst. Jag tror att jag skulle gilla deras d6-system bättre än jag gillar d20, men det är ju för att jag är avogt inställd till d20.

Vilket av regelsystemen är bäst för mig?

d20. Så vitt jag vet kan du det redan och det är enbart små kosmetiska skillnader jämfört med systemet du återfinner i D&D 3/3.5. Sen föreslår jag att du söker efter någon post av Krille som innehåller orden 'd20' och 'd6' i samma post, han har jämfört dem på ett flertal ställen.

Men snabbt: Man har ett antal d6 i sina attributes, och fler är bättre. Average Joe har 2 i varje, och skaffar man dessutom en skill(mäts på samma sätt) till 2d så slår man alltså 4d mot svårigheten, kommer man över klarar man det. Fördelar respektive nackdelar gentemot d20 kan jag nog inte säga, för jag vet inga fördelar med d20 alls, och jag har inte sett d6.

Har du några övriga tips?

Våga vara jedi! Att ha en jedi defender (en knekt) och en jedi consular ("vis man" fast med Kraften som sin allierade, Yoda är en typisk consular) i en grupp är bara så sjukt optat kul. släng in deras pilot och kanske hans co-pilot eller en soldat så har du ju en klassisk posse. Det är som att lira ett riddarfölje i Västmark ungefär. En riddare, en väpnare, en page, en tjänsteflicka osv... visst, riddaren KOMMER att nita alla fiender själv, men det är ju inte det viktiga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Men hallå asså, daah! Här finns rymdstrider (det bästa från scifi), green alien babes, äventyr på konstiga planeter och prinsessor att rädda (det bästa från fantasy) PÅ SAMMA STÄLLE, plus att det finns kvasireligiöst (förlåt Erik) bjäfs och djuplodande filosofiska ställningstaganden.

rymdstrider är bara förklädda båt/häst/flyg/bil-jakter. Inget som imponerar.
Rädda prinsessor har vi nog inte gjort i ett rollspel sedan början av nittiotalet. Och det känns faktiskt inte riktigt som oss. men man kanske ska pröva.
kvasireligöst bjafs finns det väl i ALLA rollspel från usa? :gremgrin:
djupodlade filosofiska ställningstagande kan man slänga med i alla rollspel jag någonsin sett, spelat eller läst om.

d20.
misstänkte det.

d20 stöder spel i flera eror, och jag lirade min roligaste kampanj åren precis innan republikens sönderfall (runt Episod 1 alltså).

perfekt! finns det specifika moduler om det här eller är det med redan från början?
Funkar alla moduler mer eller mindre för alla eror?

d20. Så vitt jag vet kan du det redan och det är enbart små kosmetiska skillnader jämfört med systemet du återfinner i D&D 3/3.5. Sen föreslår jag att du söker efter någon post av Krille som innehåller orden 'd20' och 'd6' i samma post, han har jämfört dem på ett flertal ställen.

mjomjo. Hade hoppats på en uppdaterad jämförelse... och kanske från andra också.

Våga vara jedi! Att ha en jedi defender (en knekt) och en jedi consular ("vis man" fast med Kraften som sin allierade, Yoda är en typisk consular) i en grupp är bara så sjukt optat kul. släng in deras pilot och kanske hans co-pilot eller en soldat så har du ju en klassisk posse. Det är som att lira ett riddarfölje i Västmark ungefär. En riddare, en väpnare, en page, en tjänsteflicka osv... visst, riddaren KOMMER att nita alla fiender själv, men det är ju inte det viktiga.

och ärligt talat så försvann en stor del av min star wars lusta nu...
Vill jag ha det så kan jag ju lika gärna spela västmark?

chrull
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"JAg vet inte. Jag är inte jedi i kotor ännu. och jag har ingen aning om hur man blir det. Men jag antar att det är något story-relaterat?"
Fortsätt bara spel, du kommer(tyvärr?) bli det hur du än gör... <font size="-1"> (eller tja... Du kan levla upp dig till lvl tjugo soldat med en gång kanske... :gremtongue:) </font size>

"Min spelgrupp är inte farligt allergiska mot skillnader i folks färdigheter. En i våran spelgrupp spelar alltid bättre roller än alla andra eftersom hon envisas med att (under övervakning) hela tiden slå fram MINST två värden på 18 och aldrig något under 13..."
Alltså, jag måste betona skillnaderna. Om någon spelar Jedi så gör han alla andra i princip arbetslösa... Jag har en spelare som ofta brukar spela lite mindre bra karaktärer, mycket mindre bra till och med. Men efter att han spelat ett Star Wars äventyr med Jedi riddare i spelgruppen så vägrade han att spela mer, okej för att vara lite sämre... Men att helt stå utan roll? Frågan är licksom om dom klarar av att vara "Comic relifs" ungefär...

"Dessutom är jag nog lite lätt allergisk mot jedis. Kanske är det jag egentligen vill ha ett Freelancer - The RPG. Men jag tror att star wars kan funka bra som substitut. Eller till och med bättre."
Jo, jag är inte så förtjust i Jedis själv, men jag älskar Star Wars. :gremsmile: Jag skall snart starta en kampanj under Imperie tiden, fast på andra sidan så att säga, spelarna skall spela Stor Moffar, Amiraler och dylikt.
Gillar du inte Jedis, tona ner dom eller gör dom till fiender. :gremsmile:
Om Jedis bara finns med som översittare som går omkring och dömer folk för att dom är "onda" så förändras deras roll ganska mycket. :gremwink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Om Jedis bara finns med som översittare som går omkring och dömer folk för att dom är "onda" så förändras deras roll ganska mycket.

mycket bra. lite som inkvisitionen från MC liksom. eller vitkapporna från WoT (eller vad de nu heter)...

kan funka.

chrull
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kanske lite svar!?

Jag har varit SL i både d6 och d20 versionen av SW och måste säga att trots min aviga inställning till d20 så passar faktiskt just d20 bäst för SW. Anledningnen till detta är att SW universat inte tar skada av att alla rp har hur många hitpoints som helst. Det är kul att veta att sin karaktärer kan vara lite orädda, våga göra nästan omöjliga saker och att helt enkelt vara hjältar. Det finns dock en liten nackdel som redan är påpekad. Jedis och Sith är enormt mycket bättre och kraftigare än alla andra typer av rp.

Angående vilka böcker du behöver... Jag själv är lite bekväm av mig då min spelgrupp har allt som kommit till SWd20. Det är dock inte nödvändigt. Jag skulle rekomendera att du köpta modulen om rymdskepp och "Ultimate Alien Anthology". "The Core Worlds" kan också ge en del postitiv inspiration. En bok som ligger mig varmt om hjärtat är den om sitherna och den mörka kraften. Dock kommer jag inte ihåg vad alla moduler till spelet heter då vi inte aktivt spelat det på kanske sex månader.

Hoppas jag varit till lite hjälp

Jo! God Jul!!! Det är ju faktiskt sju minuter in på Julen.

Tzimisce
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
perfekt! finns det specifika moduler om det här eller är det med redan från början?
Funkar alla moduler mer eller mindre för alla eror?
Grundboken innehåller lite grundläggande jox om varje era, och sedan finns/kommer det att finnas enskilda böcker med mycket mer (jag vet att Rebell-eran finns utgiven, men jag har inte hållit mig så ajour med utgivningen av SW-prylar). Som jag har förstått det så är de flesta prylar till spelet dock gjorda för att funka i de flesta eror, även om vissa måhända är mer relevanta än andra på sina ställen (böckerna som handlar om Jedi och kraften är måhända inte så användbara om man spelar i Rebell-eran och inte tillåter Jedi).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
rymdstrider är bara förklädda båt/häst/flyg/bil-jakter.

Äsch. de har inga laserkanoner eller balla undanmanövrar, och inga Imperiekryssare som skjuter på dig med turbolasrar.

kvasireligöst bjafs finns det väl i ALLA rollspel från usa?

Ja, men en Kraften-eremit är ballare än en eremit i D&D. Jamenar, Yoda mot... Merlin liksom. Eller Gandalf. Yoda smiskar ju rumpa med båda. Han är GRÖN, liksom.

Funkar alla moduler mer eller mindre för alla eror?

More or less. Vissa raser från monsterboken är ju till exempel inte upptäckta (ewoks som praktexempel) förrens en viss tid har flörflutit i universat. Det finns bara så vitt jag vet en Rebellion era source book ute, men det kommer att komma om de andra erorna (Old Republic era är _rätt_ stor, så... särskilt som KotOR utspelar sig typ tusen år innan Ep. 1)

Vill jag ha det så kan jag ju lika gärna spela västmark?

Eh, nej? Det finns inga lasrar i Västmark, inga Jediriddare (som är en uppsoupad version av paladinen i förlängningen), inga rymdskepp och ingen Yoda. Du kommer ju hamna på helt andra sorters äventyr. Somliga anklagar ju Västmark för att vara grisodling, medans Star Wars är mer åt det episka hållet. Anta- och protagonisterna kommer se olika ut även om hotet kan vara detsamma. Du är rädd för grevens knektar, inte greven själv. Du är rädd för, eh, kejsarens stormtrupper, men inte kejsaren själv (i första rummet, om vi bortser från att kejsaren styr galaxen och att stormtrupperna är notoriskt dåliga skyttar(trots kommentarer som 'Only Imperial Stormtroppers are this precise!') i filmerna i varje fall.).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
jag trodde jag redan sagt att jag inte vill ha nått med varken imperiekryssare eller stormsoldater att göra...

Vissa raser från monsterboken är ju till exempel inte upptäckta (ewoks som praktexempel) förrens en viss tid har flörflutit i universat.

Öhm. Det skiter jag fulla fan i. Det var typ det minsta problem jag kan tänka mig. Var mest om böcker om planeter och sånt beskrev planeter (system, whatever) som hur de har sett ut (förklarar kanske lite viktiga skillnader) eller om de kan tänkas att de riktar sig helt till en viss era.

Old Republic era är _rätt_ stor, så... särskilt som KotOR utspelar sig typ tusen år innan Ep. 1 4000 år tyckte jag mig läsa. JAg har förstått att det ska dyka upp en Tales of the Jedi-bok som verkar vara det jag söker. men jag hittar inte alls någon hint på NÄR den ska komma...

Och det enda folk verkar prata om i de engelska forumen är om det verkligen är rätt med en Orange ljussabel och hur det kommer sig att SL Jackson kunde ha en lila sabel när alla andra goda jedis verkar ha blå eller gröna... (suck)

Det finns inga lasrar i Västmark
Jo. de heter bara kastknivar, blåsrör eller armborst.

ingen Yoda
Älvblod 4, sen är det mesta löst.

Somliga anklagar ju Västmark för att vara grisodling
Och jag har redan tidigare anklagat det för att ge mig inspiration till jätteepiska kampanjer av slag som det skulle ta tio år att spela igenom och där rollpersonerna till slut skulle kunna rasera hela den kristna tron. Det går att grisodla/spela jättekampanjer i vilket rollspel som helst. Ja. även svenil.

Anta- och protagonisterna kommer se olika ut även om hotet kan vara detsamma.
Nej. Jag ser ingen självklar skillnad egentligen. Mindre aliens i Västmark kanske, men väljer man att spela med mycket djurfolk och älvor så är det löst det också. Mindre stadsbor kanske. Men det känns som det kvittar. Allt som går att spela i västmark går att spela i Star Wars tror jag. Och nästan tvärt om.

Du är rädd för grevens knektar, inte greven själv. Du är rädd för, eh, kejsarens stormtrupper, men inte kejsaren själv
Jaså. personligen skulle jag nog inte vara särskilt rädd för en skrutten gammal gubbe till greve i västmark, Kejsaren däremot skulle jag nog dö av skräck om jag såg. Han kan ju använda kraften :gremgrin:

Så nej. jag tror inte jag håller med i nästan nått du säger.

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Så nej. jag tror inte jag håller med i nästan nått du säger.

Nä, det beror ju på att mitt huvudsakliga argument är 'men det är ju Star Wars!', och det köper du ju inte. 8)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Du får väl helt enkelt svänga förbi mig

Då kan du bläddra i böckerna och kolla vad som finns och hur det ser ut. Och ja, jag har d20-versionen och en hel hög d6-produkter, så du kan till och med jämföra på plats.

Annars kan jag ju svara på frågorna också.

1. d20 är lättast att få tag på, men d6 går också med viss ansträngning att få tag på via eBay.

2. d20 skulle jag tro, eftersom det redan har upplägget att man kan spela i olika epoker, och för att det finns en massa andra fantasyregler som du kan ansluta till själva systemet för att få Kotor-miljö. Dessutom finns Old Republic kort beskriven i den utmärkta Dark Side Forcebook... eh... Sourcebook.

3. Vet inte om det finns till d6. Det finns info strött omkring i de olika d20-böckerna, men ingen bok som enbart handlar om den tiden. Dark Side Booksource innehåller ett kort kapitel om att spela i Old Republic.

4. Om du vill göra en massa jobb själv, visst. Det blir ju billigare så. Jag skulle inte göra det. Jag skulle leka med mina skinande nya d20-böcker.

5. d6-systemet skulle nog passa dig, tror jag, för att det är enklare, elegantare och mer cinematiskt. d20-systemets uppenbara fördel är att det finns tillgängligt i svenska butiker, och att det i och med att det är d20 finns ohemult många regelmoduler att leka med (kan ju förstås vara en nackdel också). SW d20 använder förresten inte alignment, om du oroade dig för det. Och det är en enklare implementation av d20 än D&D 3.5, men om du köper det köp Revised Edition. Nackdelarna med SW d20 är väl... tja... att du kommer att få höra hur SW d20 suger tills öronen faller av om du ställer nån fråga om det på forumet... :gremlaugh:

d6-systemet hade några versioner innan det hittade rätt, så om du väljer det, försök få tag på SW second revised edition eller nått sånt. Där vet Krille vilken version som är mest spelbar. Jag har bara ettan och companion, så jag vet inte vilka ändringar de gjorde efter det.

I mitt tycke är sw d20 mycket snyggare än SW d6, så om det spelar roll så har d20 en fördel där.

Förutom det har jag inga tips.

M.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Du får väl helt enkelt svänga förbi mig

"3. Vet inte om det finns till d6. Det finns info strött omkring i de olika d20-böckerna, men ingen bok som enbart handlar om den tiden. Dark Side Booksource innehåller ett kort kapitel om att spela i Old Republic."

Till Star Wars d6 finns mängder med såsböcker om andra tider. Hela andra utgåvan var inriktad på Nya Republiken (till skillnad från första och andra reviderade, som var mer inriktade på Upprorets tid). Dessutom har vi en klase med såsböcker om i princip varje utgiven bok eller tie-in till Star Wars som kom innan West End Games fick släppa licensen: Truce at Bakura, Shadow of the Empire, Tales of the Jedi etc.

"d6-systemet hade några versioner innan det hittade rätt, så om du väljer det, försök få tag på SW second revised edition eller nått sånt. Där vet Krille vilken version som är mest spelbar. [snippeti] I mitt tycke är sw d20 mycket snyggare än SW d6, så om det spelar roll så har d20 en fördel där."

Star Wars d6 2nd Ed Revised&Expanded tycker jag är snyggare än Star Wars d20 1st ed.

De stora skillnaderna är att Star Wars 2nd Ed Revd&Expd har mycket enklare regler för skala, och är mycket mer pedagogiskt upplagd och uppslimmat. Det finns vissa smärre skillnader i Kraften (i första utgåvan kunde man improvisera och Kraft-krafter var förslag på hur man kunde improvisera, i tredje utgåvan kan man inte improvisera och Kraft-krafterna är mer "spells").
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Du får väl helt enkelt svänga förbi mig

JAg har nog bestämt mig för att jag iaf ska ta mig en titt på swd20 revised. Mest eftersom det verkar lättast för tillfället. Sen så har jag dessutom hört att det är en TotJ/Kotor-bok på gång och då får jag ju det som jag vill.

Men eftersom tradition behagar ta 430kr för boken så behagar jag att bojkotta den butiken ett tag. golem tog en hundralapp mindre tror jag. Och sånt är ju bara illa. Får se när jag har tid att beställa bara...


chrull
 
Top