"Om man dessutom haft tillgång till LFL:s konceptarkiv så är ju WEG:s fantasifoster sådant som "inte riktigt kom med i filmerna"."
"Inte riktigt kom med i filmerna" är liberalt uttryckt. Om man tar Victory-skeppen till exempel: de var en designskiss på den vanliga Star Destroyern, inte en skiss på en egen klass. Allt eftersom designprocessen gick så kom en del att bli underkänt och arkiverat, varefter WEG har plockat ut de ratade konceptskisserna och hittat på en ståry om dem.
Tittar man på dokumentärer om designprocessen i film så ser man vad det handlar om: konceptkonstnärerna får order av regissören att ge förslag på föremål X som ska vara med i filmen (exempelvis en Star Destroyer). De vräker ut femtielva miljoner olika förslag, och beroende på hur de ser ut men också på kostnad så väljer regissören en viss design. Det vill säga, de ratade förslagen var inte ens i närheten av "inte riktigt med".
Ibland kan regissören välja att säga att en viss sak behöver utvecklas lite. "Ta skallen från den här och hakan från den här, och vore det inte coolt om hakan vore en blåsbälg som blåstes upp och tömdes när han andades?", för att ta ett exempel på utvecklingen av Dex, sylta-ägaren i episod 2. Eller ta en viss skeppsdesign: "Jag vill ha mer textur på den här kilformen. Skippa den där cockpiten och de där vingarna, och gör den större, typ en mile eller så. Annars gillar jag den övergripande formen." I så fall kan de där nästan-designerna sägas "inte riktigt ha kommit med", men då som ett steg i utvecklingen av något som kom med.
Så skissen på Victoryn kommer från Lucasfilms konceptavdelning som ett förslag på Star Destroyern som kör över publiken i inledningen av A New Hope. Eftersom skissen inte användes för den slutliga designen så återanvändes den av WEG och gavs där namnet Victory, och därifrån så lyckades den leta sig in i datorspelen.
Om det är något som kan räknas som "inte riktigt kom med i filmen" så skulle jag hellre ta till exempel samtalet mellan Solo och Jabba utanför Falken i A New Hope. Den spelades ju faktiskt in 1976, men kom inte med förrän i special edition.
"Krille mfl: om manusdetaljen med Anakin Skywalkers lavabad är från ett manusutkast, är det ett ursprungligt manus ur skissen till Episod 1-3, eller är det något LFL-spån av senare datum?"
Det är mycket ursprungligt. Jag läste det redan 1985, och Rosen har ju hittat ännu tidigare källor.