Själv så förtår jag inte riktigt hur man skulle kunna känna sig begränsad i en värld som tex just SoR, SW eller tex. Star Trek. Alla dessa tre världar är större och har mer material publicerat runt sig än någon rollspelvärld! Som någon sa i tråden, det blir väl vad man gör det till. Ser man bara filmerna kanske det bara går att spela Aragorn, men läser man allt material som föds runt det...begränsade i spel som bygger på filmer eller böcker, dvs att man känner sig styrd om man spelar i tex Star Wars eller Tolkienvärlden.
Nja... Det finns rätt stora hål i Midgård också, om man använder de supplement som beskriver hålen. Typ Umbar, Harad etc... Trilogin beskriver ju egentligen bara en liten del av västra delen av kartan.Det handlar inte om mängd material, utan om öppenhet. Star Trek och Star Wars är öppna världar - det finns alltid en planet till att utforska. Tolkiens Midgård är mer sluten - världen är liksom utforskad in i minsta detalj, så det finns inte mycket utrymme att utforska.
Fast det här fungerar ju i Midgård också. Arthedain och Gondor är säkerligen nerlusat med spioner och/eller mindre band av orcher. Så länge som man inte nitar någon viktig person (och lycka till med det) så är ju allt lungt. Det är ju samma problem i starwars om hjältarna skulle få för sig att nita Palpatine och verkligen lyckas med det.Vidare så handlar det om stämning och möjlighet att uppnå den. I Star Wars och Star Trek så kan man i stort sett göra samma sak som hjältarna i respektive serier utan att det påverkar världen i större utsträckning.
Är det verkligen det? Jag ser inte riktigt skillnaden. Börjar man dribbla med de stora spelarna (Palpatine/Sauron eller Vader/Balrog of Moria) så får det konsekvenser för världen och/eller stämningen i spelet.Tolkiens Midgård är lite hårigare.
Det finns ungefär lika mycket av den varan i Midgård som det finns Vader, Kjesare och Dödsstjärnor i SW. Mitt inlägg här var en parallell till ditt "Det finns alltid en stormsoldat/droid till att smiska i Star Wars"Och det dräller av härskarringar, palantírer, kungaättlingar och alvdrottningar där också?
Förvisso. Men storyn är ju inte riktigt så rak som du vill påskina. Luke har också ett rätt stort intresse av att tillse att universum blir en säkrare plats och att hans vänner överlever. Annars skulle han aldrig höjt sin värja mot Palpatine.Det är just den skillnaden: Tolkiens Härskarringen handlar i grunden om en person som räddar världen, medan Star Wars i grunden handlar om en person som räddar sin far.
Pja, eller mellan gott och ont. Att nyckelspelarna är släkt är ju en intressant sträng som spelas på ofta och mycket.Star Wars, däremot: det är en mycket mer personlig konflikt mellan far och son.
Jag tolkar dig som att vi är överrens här.Orch/stormsoldatssmiskning är trots allt en bisak.
Luke vill ju göra bägge sakerna. Han lämnar Dagobah på grund av sin vision om framtiden (där dåliga saker händer med Han o Co). Inte på grund av att nu känner sig redo att tala sin far tillrätta. Hela jag-skall-omvända-min-far-till-den-goda-sidan upplägget förklaras ju inte förrän ganska långt in i storyn.Till en början, ja. Men det övergår till ett större intresse av att rädda sin far.
Haha. Och typ 10 minuter senare så begraver Luke sina fosterföräldrar som dött för Imperiets hand. Lukes inställning till Imperiet fastställs långt innan hans släktskap med Vader blir känt."Look, I can take you as far as Ancorhead. You could find a transport there, to Mos Eisley or wherever you're going."
Javisst. Luke vet ju vad som händer om man börja veva med ljussabeln i vredesmod. Det har ju Obi-Wan och framförallt Yoda gjort ganska tydligt. Luke höjer inte sitt vapen mot Palpatine för att rädda sin far, utan för att rädda sina vänner. Eller snarare; Luke förlorar inte kontrollen på grund av att saker och ting håller på att gå åt pipsvängen i hans ansträngningar för att rädda sin far, utan på grund av att saker och ting går åt pipsvängen för hans vänner. Det är den utlösande faktorn och inte Vaders möjliga frälsning.Nja. Den kampen är egentligen inte med Vader, utan med Luke själv. ....
Ja. Det är skälet till att han är på den nya dödsstjärnan. Tyvärr så går det inte riktigt som planerat. Och i valet mellan sina vänner och sin far så väljer han sina vänner.Men egentligen är han ute efter att rädda sin far, ...
Ja, men också Palpatines övertro på sin kontroll över Vader. Som Luke sa: "Your over-confidence is your weakness."... och det är till slut det som gör att både Anakin och Luke själv räddas från Kejsaren,
Den har definitivt med storyn att göra i Stjärnornas Krig och i lejonparten av Rymdimperiet slår Tillbaka. Luke vet ju inte att Vader är hans far förrän episod V.Mmm, men den inställningen är snarare symbolisk, och har mer med expositionen av världen att göra än med själva ståryn.
Den liknelsen tycker jag haltar något.Det är inte ett val som Luke ställs inför, det är en upprepad känslomässig provokation. Det är ett val lika mycket som att stå upp efter ett slag i ansiktet. Antingen tål man smällen och står upp, eller så gör man det inte och dråsar ner. Det finns två resultat, men du väljer aldrig mellan dem.