Nekromanti Star Wars

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Hur bra är den nya versionen från Wizards of the Coast?
Är det svårt att lära sig, och är det avancerad text i (som man inte fattar ett shit av)?

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Hur bra är den nya versionen från Wizards of the Coast? Är det svårt att lära sig, och är det avancerad text i (som man inte fattar ett shit av)?"

Spelet är språkmässigt riktat till yngre spelare, så det lär inte ställa till några större problem. Klarar man av att läsa Star Wars-romaner på utrikiska så klarar man av rollspelet.

Det är dessutom ganska enkelt att lära sig. Det jobbiga är att det finns en kasse tabeller i alla former, storlekar etc. som är lite svåra att ha lätt tillgängliga. Ett tabellhäfte hade inte gjort ont.

Huruvida den är bra eller inte är en helt annan och mycket subjektiv fråga. Själv anser jag att det är bra men inte bäst, och helt klart i nivå med West End Games nivå. Det finns andra som inte håller med mig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Som Krille säger. särskillt krångligt och svårt är det inte.
Jag tycker att du ska köpa spelet bums.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Spelet är språkmässigt riktat till yngre spelare, så det lär inte ställa till några större problem. Klarar man av att läsa Star Wars-romaner på utrikiska så klarar man av rollspelet."

Håller inte med, som du förutsåg. /images/icons/smile.gif Har försökt läsa genom bl.a. reglerna för strid nu. Det finns en del saker som antingen är helt godtyckliga eller kräver att man minns hela texten från andra d20 - produkter, där dessa regler förhoppningsvis förklarats bättre.

Idiotin i det hela är att det inte ges en egentlig mall för hur man som spelledare sköter kritiska situationer som t.ex. strider. Man översvämmas istället av alla möjliga manövrer som kan göras. Jag letar fortfarande efter orsaken till varför vissa motståndare saknar Vitality, medan andra har högvis. Visst, jag kan komma på det genom hårdstuderande av reglerna, men det ska ju inte behövas... eller?

--
Björn


"You're just jealous of my huge throbbing frontal lobes."
---C.S.Strowbridge
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Har försökt läsa genom bl.a. reglerna för strid nu. Det finns en del saker som antingen är helt godtyckliga eller kräver att man minns hela texten från andra d20 - produkter, där dessa regler förhoppningsvis förklarats bättre."

Nja, det där är angrepp på upplägget, och där kan jag till viss del hålla med. Språket, däremot, är en helt annan sak - det är enkelt och riktat mot yngre läsare.

Det kanske ska tilläggas att jag inte har D&D3 eller något annat D20-dokument, men trots detta inte har haft några problem med strider i SW/WotC.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
vitality suger

håller helt med! vitality funkar bara på mkt låga nivåer... har redan strukigt det för det funkar ju inte...! :)
funderar på att byta ut det mot något slags skade slag.
(typ: en hbp har 6 i skada, jag har 14 i constitution (+2)... =1T20+6-2= skadan... dödligt ofta, det är bäst)

placebo junkie
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Själv tycker jag gamla versionen från West End games var bättre. Men det beror främst på att jag hatar WoTC:s system. Och ni kanske inte gör det.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

HottenTotten

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
109
jag tycker att wotc i grunden är bra, men dom har missat så mycket (använder en kombination av dom båda, funkar bra tycker ja)

placebo junkie
 
Top