Nekromanti STAR WARulvsSpel - Episod II

Zebulon

Swordsman
Imperialistlistan

Inspirerad av Basse vill jag att alla spelare nämner fem misstänkta Imperialister med mest misstänkte på plats 1.
Detta är min lista.

1. Bearnie
2. Lindenius
3. Björn den Gode
4. Craygh
5. Anders Åstrand

Björn den gode

Swashbuckler
Re: Om Craygh

Jag vill inte att folk diskuterar mindre, däremot vill jag att de diskuterar smartare, mer koncist och med en hel massa mindre lullul.
Jättebra, jag väntar med spänning på att du själv ska komma med en analys.

Sen, "Men va fan kom med lite substans själv då". Det förstår jag inte vad du menar med. Har jag ingen rätt att uttrycka mig om jag inte kommer med väl underbyggda argument till att någon är imperialist? Jag får inte uttrycka mig om ett visst specifikt beteende? Jag tycker att det är suspekt att flera stycken trycker så fruktansvärt hårt på Bearnie trots att ingen har uppvisat något av betydande substas mot honom, det är typiskt imperialistbeteende. Med att påpeka det så anklagar jag ingen, men jag tycker att beteendet är nämnvärt och värt att observera, tycker inte du det?
ok jag ska försöka förklara med en liknelse (som om det någonsin gått bra:)

Sverige möter Danmark i fotboll och förlorar med 0-3.

Björn säger "Jag tycker Zlatan var bäst i det svenska laget"

Craygh säger "Varför säger du så, jag tyckte inte Zlatan var speciellt bra"

Björn säger "Nä alltså han var väl inte jättebra vi förlorade ju med 3-0 men vem tyckte du var bättre då?"

Craygh säger "tja nä det vet jag inte jag ville bara påpeka att Zlatan inte var bäst"

Björn säger "Men va fan säg vem som var bäst då, annars kan du ju inte påstå att Zlatan inte är bäst"

Craygh säger "Nu förstår jag inte vad du menar, jag vet inte vem som var bäst jag säger bara att Zlatan inte var bra"

Alltså det verkar som att du tror på att man röstar på en spelare som är skum. I själva verket så bör man rösta på den spelare som är skummast. Alltså blir din kritik väldigt tandlös när du inte samtidigt kan föra fram någon som är skummare.

Men alltså visst, det är klart att det är bra att du sa det ändå, om inte annat så är det information till framtiden att du dag två försökte rädda Bearnie. Det är liksom bra information oavsett vilka roller ni har. Men det räcker inte, jag vill se en analys från dig nu, en analys som slutar med en röst.

DesertRain

Hero
Re: NY RÖST: Bearnie

Mycket bra resonemang Basenanji, just nu är jag för trött för att orka tänka ut något smart men jag lovar att återkomma senare med bland annat en genomgång av Måns inlägg och röster, där kan det mycket väl gå att hitta några ledtrådar.
Angående varför jag inte har varit speciellt aktiv så är anledningen helt enkelt att jag har jättemycket skola och läxor som är viktigare än varulvsspelet. Fast nu när det är helg är jag ledig och kan bidra mer.

Avslutningsvis så tänker jag avlägga en röst, och den faller på Bearnie. Jag vill ha mer information av dig och en bra förklaring till varför vi inte ska rösta ut dig.

Röst: Bearnie

Craygh: 1 (BDG,)
Bearnie: 3 (Zebulon; Basenaji, Eksem, Purgatory)
Björn den gode: 1 (Lindenius)

Denna listan kanske vi kan ta för vana att uppdatera varje gång vi röstar?

PS: Craygh verkar väldigt angelägen att försvar Bearnie, det kan antingen fria eller fälla honom ifall Bearnie åker ut (beroende på Bearnies fraktion).

Eksem

Champion
Re: Krakow+Stoli+forumspelsspelarna=sant

Vi har ju två indelningar. Färg och Ras. Låt säga att den ena hjälper oss att finna Imperialister och den andra är relaterad till den tredje fraktionen. Jag tycker det känns som att det är vad de här indelningarna är till för, och "tricket" är att lista ut vilken av dem som är till för vad. Då har vi redan klarat av en av indelningarna, vilket innebär* att vi antingen har hittat den indelning som hjälper oss, eller också har vi lämnat över vinsten till DTF. Jag tror att det i sådana fall enda kloka att göra är att börja arbeta utifrån teorin att färgindelningen hjälper oss, och hålla inne med ras-informationen; fram till att en tredje fraktion gör sig hörd och motbevisar den teorin.

* Jag är fortfarande i "Låt oss säga"-mode.

DesertRain

Hero
Angående den tredje fraktionen (DTF) så har jag ingen som helst aning om vad det skulle kunna vara. Jag är för dåligt insatt is Star Wars för att komma med några vettiga gissningar.

Luke Skywalker - Darth Vader hypotesen skulle det ju kunna vara. Jag kan inte komma på något bättre i alla fall.

Visst är det viktigt att ha DTF i åtanke, men såhär i början är det bäst att strunta i dem. Att försöka hitta imperialister är betydligt mer prioriterat än att börja leta efter DTF.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Purgatory said:
Angående den tredje fraktionen (DTF) så har jag ingen som helst aning om vad det skulle kunna vara. Jag är för dåligt insatt is Star Wars för att komma med några vettiga gissningar.
Bounty hunters/måltavlor?
Jedis/Sith?

...näh, jag vet inte. Gray jedis, som tycker att båda sidor är keck?

Vimes

Sillkung

Anders Åstrand
Bearnie
BDG
Lindenius
Vimes

De har antingen bidragit väldigt lite, men ändå skrivit.
De har varit destruktiva.
De har försökt piska upp misstankar omkring sig.
De räddade Bearnie.
Tänkte svara på det här.

1. Det är möjligt att jag skrivit mycket utan att komma med djupare analyser. Spridda misstankar i varje inlägg. Snömos, alltså. Det har blivit så för att jag som nybörjare försöker hitta en roll som funkar, där jag har något att bidra med. Grandiosa analyser och storslagna planer ligger nog inte inom min varulvsspelsförmågas spännvidd ännu. Istället försöker jag vara alert och uppmärksam. Peka på saker jag tycker ser konstiga ut. Helt enkelt spela så rakt och ärligt som möjligt, skriva vad jag tycker och tror helt öppet (och fan, det är inte lätt att inte tycka att allt är sjukt misstänkt!). Men om det är så att det mest skadar oss att göra så (omedvetet snömos) får jag helt enkelt försöka skruva ner detta några snäpp.

2. Jag tycker ändå att jag har bidragit med några bestående saker. Jag upplever det som (och jag kanske är fel ute) att det var jag som tog Zebs outningsradikalism och sa att vi borde nå ett konsensus om huruvida vi ska outa färg (och då med en garanterad majoritet rebeller). I den här rundan har jag presenterat ett förslag på hur vi ska använda fräginfon (eller ens ta reda på om den är användbar). Jag har också försökt sätta lite ljus på Bearnie angående vissa grejer, men inte fått så värst mycket hjälp.

3. Jag har inte räddat Bearnie. Min röst på honom låg kvar hela vägen. Och där får den ligga: Röst: Bearnie

______

Alltså, Lindenius har knappast spritt misstankar omkring sig. Om jag minns rätt var hans linje i förra rundan konsekvent att vi borde ge oss på inaktiva i första rundan. Har svårt att se hur han bidragit till snömoset.

______

Jag ser gärna att du svarar på mina förklaringar.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Imperialistlistan

1. Banarok
2. Björn den gode
3. Bearnie
4. Han
5. Basenanji

Röst: Banarok
Då han inte har bidragit med särskillt mycket totalt 5 poster sen spelet började. Har tydligen en förmåga som är kopplade till färgerna, som enligt Banarok är luddig och halvskum. Vill även veta vad vi har för rang, dvs siffra efter våran färg. Är även sen ute med sin färg. Tycker det är idioti att rösta ut BDG det är onödigt att rösta på honom för att är han god så tar de onda honom och åker han inte ut så kommer han sias utav flera personer som verierar vad han tillhör.
Visst det är en god tanke att verifera så, men frågan är om det är värt den risken, för att få det verifierat måste man gå ut som siare och det är det samma som att skriva på sin dödsdom, inget man gör bland de första runderna. Sen har vi alltid möjligheten att vi har naiva siare eller klassikern att en av varulvarna pingar som bybo, så att inte rösta på en spelare bara för han är 'bra' är dumt. Sen så skulle jag vilja veta varför du tror det skulle vara bra om vi gick ut med våra siffror.

Zebulon

Swordsman
Krank, kan inte du göra min lista?
Jag har inte så mycket att gå på när det gäller dig och listan hade varit en bra start.

krank

Zebulon said:
Jag har inte så mycket att gå på när det gäller dig och listan hade varit en bra start.
Jag känner själv att jag inte har mycket att gå på, men visst:

Craygh
Basenaji
Bearnie
Björn den Gode

...Lindenius?

Alltså, min radar är helt av. Jag måste vara helt bäng, för jag ser verkligen ingenting jag rakt av kan säga att "ha! det där är en indikation på att man är imperie-ond!". Jag ser inget som inte minst lika gärna kan handla om vanligt bybo-beteende. Listan ovan är inte i prioriteringsordning, för jag listade mest de som pingat minst positivt på min radar; jag tänker inte ens låtsas som att jag har några argument.

Har aldrig varit den bäste av bybo-spelare, tror jag.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Krakow+Stoli+forumspelsspelarna=sant

Vicotnik said:
Basenanji said:
Nä, vad säger ni? Ska vi kolla lite färger och sånt? Eller har det börjat bli dags för ras?
Tick-tock, tiden går och Han Solo är borta. Precis som R2-D2.
Jag är på att gå ut med min ras. Om vi nu ska utgå ifrån att ras har samma funktion som infödd och utböling hade i förra spelet så kommer vi nog tjäna på att gå ut med det rätt så snart. Om det nu har samma funktion så lär det även finnas de som kan kontrollera ras tillhörighet och med ras ute så kan man lättare spåra nere eventuella lögnare.
Äh... för att få fart på det hela lite så tänker jag gå ut med min ras redan nu.
Jag är Robot.

Vicotnik

Den onde
Staff member
krank said:
Zebulon said:
Jag känner själv att jag inte har mycket att gå på, men visst:

Craygh
Basenaji
Bearnie
Björn den Gode

...Lindenius?

Alltså, min radar är helt av. Jag måste vara helt bäng, för jag ser verkligen ingenting jag rakt av kan säga att "ha! det där är en indikation på att man är imperie-ond!". Jag ser inget som inte minst lika gärna kan handla om vanligt bybo-beteende. Listan ovan är inte i prioriteringsordning, för jag listade mest de som pingat minst positivt på min radar; jag tänker inte ens låtsas som att jag har några argument.

Har aldrig varit den bäste av bybo-spelare, tror jag.
Tror detta har nämts tidigare och att det är vanligt att säga att man har dålig koll och ens skum-radar inte ger några utslag när man är imperialist (läs: varulv). Så Jag flyttar helt enkelt min röst till krank.
Röst: Krank
Visst då må ha/är sjuk, men lite koll måste du ändå ha eller hur?

Vimes

Sillkung
Bearnie, du är Gold, inte sant?

Under förra rundan skrev du så här när färgerna hade börjat outas:

Jag kan inte skaka av mig misstanken att den enda ännu inte representerade färgen, gyllene, är bärare av en för imperialisterna viktig information. Kanske är den knuten till en serie förmågor? Det vore i så fall olyckligt att utpeka den gruppen via outning eller uteslutningsmetoden.
Vidhåller du fortfarande att Gold är något speciellt? Eksem hävdar i varje fall att han är ospeciell. Du har ju i princip sagt att du är speciell. Dock blev Måns utmanipulerad, inte du (å andra sidan är kanske imperialisterna nöjda med drevet mot dig).

Eller var det ovanstående citatet bara tjurskit?

Basenanji

Postd20modernist

Grandiosa analyser och storslagna planer ligger nog inte inom min varulvsspelsförmågas spännvidd ännu.
Å, det behövs inte. Ett bra tips tycker jag är att söka på en användares inlägg i 'Forumspel', varpå man då får tillgång till dennes samtliga inlägg. På så sätt ka man snabbt bilda sig en uppfattning om hur folk beter sig.

Testa tex att filtrera fram Lindenius/Bearnie/Basenanji och kolla om du tycker att hans inlägg är tex destruktiva (som i "vi kommer inte vinna" eller "den där idén kommer inte fungera") eller om de har fullt med olika idéer hur vi skulle kunna vinna.

Jag upplever det som (och jag kanske är fel ute) att det var jag som tog Zebs outningsradikalism och sa att vi borde nå ett konsensus om huruvida vi ska outa färg (och då med en garanterad majoritet rebeller).
Och vet du, jag gick igång på det där. Jag har fått för mig att det är varulvsbeteende att gång efter gång be om konsensus. Inte minst om flera har börjat gå ut med färg. Är jag tydlig?

Om ett antal deltagare outar någon typ av info, tja då är ju den där konsensusgrejen bruten.

Men ffa blev jag misstänksam mot att du och några till ville hålla på färg. Jag tycker inte som Zebulon först föreslog at vi ska gå ut och massavslöja saker – men alla har fått informationen att vi någon gång under partiet ändå kommer att avslöjas. Han blev avslöjad nu, tex. Alltså är inte färg så farligt att avslöja.

Däremot kommer det nog betyda mycket när vi kan se vilka som har kodnamn, ras och namn.

Att inte vilja dela med sig av information, det ser jag som ett tecken på att man vill förhala eller förvirra. Det är därför jag tycker att du beter dig skumt.

Att din röst låg på Bearnie talar till din fördel. Jag får bara för mig att varulvarna är så smarta att de väljer att rösta på varandra emellanåt.

krank

Vicotnik said:
Du kan ju komma hit och kramas lite så får vi se hur bra koll du har...

Jag skriver hellre att jag är lost att jag är det, än jag ljuger om att vara säker och sedan finns vara helt utan koll.

Lite koll... Alltså, jag har koll på vilka anklagelser som gjords, vilka gräl som varit, och så... Men ärligt, jag ser inga som pingar så värst starkt på min radar. Allt jag har är lite småskvätt, som lika gärna kan vara smuts.

Ska försöka läsa igenom båda trådarna igen ikväll och se om jag kan skaffa mig nåtslags analys.

Vicotnik

Den onde
Staff member
krank said:
Vicotnik said:
Du kan ju komma hit och kramas lite så får vi se hur bra koll du har...

Jag skriver hellre att jag är lost att jag är det, än jag ljuger om att vara säker och sedan finns vara helt utan koll.

Lite koll... Alltså, jag har koll på vilka anklagelser som gjords, vilka gräl som varit, och så... Men ärligt, jag ser inga som pingar så värst starkt på min radar. Allt jag har är lite småskvätt, som lika gärna kan vara smuts.

Ska försöka läsa igenom båda trådarna igen ikväll och se om jag kan skaffa mig nåtslags analys.
Nej, jag tänker inte komma över och kramas med dig, är inte intresserad av att skaffa mig en förkylning eller vad det nu är du har.
Men hur som helst så tänker jag låta min röst ligga kvar på dig tills vidare. Har du riktigt otur kommer den ligga på dig tills på måndag om jag inte får mitt nät att fungera hemma, för snart slutar jobbet och då kommer jag inte kunna följa detta.

Ny lista:
1. Banarok
2. Björn den gode
3. Bearnie
4. krank
5. Han

Zebulon

Swordsman
Vic, ibland förstår jag inte riktigt dig.
Är verkligen Krank den du tror mest är Imperialist?

Han är ju inte ens på din lista.
Hoppa på, eller starta, ett tåg mot nån som du verkligen tror är Imp. Då får vi press på nån som måste reagera på något sätt och det ger mer än att bara sprida ut rösterna hela tiden.

Jag var supernöjd med tåget mot Bearnie.
Han reagerade och det var det jag ville.
Och inte han, det hände massor med saker som det går att läsa ut en hel del av.
Jag tror vi rebeller måste fokusera lite och än så länge tror jag att du, Vic, är en snäll kille. Glöm inte bort att tänka kollektivt i så fall.

Björn den gode

Swashbuckler
Alltså Vimes, det är jättebra att du är uppmärksam, det här är en detalj som jag till exempel inte alls är säker på att så många tänkt på eftersom den kom i så olika faser. Inte ens jag hade koll på det, men då har jag visserligen inte hunnit läsa igenom Bearnies inlägg igen vilket är nästa på min lista men jag måste få pluggat lite idag också.

Problemet är bara att om det är sant, om Bearnie faktiskt har en viktig roll så är det jättedåligt att du skrev det här inlägget. Det sista vi vill göra folk uppmärksamma på är vilka som har viktiga roller som kan hjälpa oss.

Det sagt så tycker jag nog att det här väl var ett ok inlägg ändå, eftersom jag antar att du faktiskt tror att Bearnie inte alls har en viktig roll utan är ond, och då är det just såna här små slips som man ibland kan fångas på. Att ens tankegång helt enkelt inte riktigt hänger ihop.

Men generellt sett så vill vi absolut inte prata om vilka som kan ha viktiga roller. Nu när det här ändå har påpekats så tycker nog jag att det är lika bra att Bearnie kommer ut med så mycket info som möjligt. För alltså antingen har han en viktig roll och då är det skitdåligt om han röstas ut, eller så har han inte det och då är han en imperialist. Men eftersom flest nu verkar tro på det senare så tycker jag för laget skull att han borde gå ut i tillräckligt god tid för att vända bort bandvagnen och inte 21.28

Nu måste jag verkligen plugga några timmar men I'll be back.

Vimes

Sillkung

Å, det behövs inte. Ett bra tips tycker jag är att söka på en användares inlägg i 'Forumspel', varpå man då får tillgång till dennes samtliga inlägg. På så sätt ka man snabbt bilda sig en uppfattning om hur folk beter sig.
Ah, det kanske jag borde tänka på att man kan göra. :gremsmile:

Och vet du, jag gick igång på det där. Jag har fått för mig att det är varulvsbeteende att gång efter gång be om konsensus. Inte minst om flera har börjat gå ut med färg. Är jag tydlig?

Om ett antal deltagare outar någon typ av info, tja då är ju den där konsensusgrejen bruten.

Men ffa blev jag misstänksam mot att du och några till ville hålla på färg. Jag tycker inte som Zebulon först föreslog at vi ska gå ut och massavslöja saker – men alla har fått informationen att vi någon gång under partiet ändå kommer att avslöjas. Han blev avslöjad nu, tex. Alltså är inte färg så farligt att avslöja.
Alltså jag köper inte det här riktigt. Du hoppade inte på och avslöjade din färg direkt när Zeb och Han hade gjort det. Besides så föreslog jag konsensus medan frågan fortfarande var rätt färsk (Han och Zeb hade outat, någon hade varit försiktigt positiv). Det var inte direkt så att färgracet var helt igång (och du var väl inte direkt odelat positiv från början heller?).

Så nä, när jag kollar igenom det där i förra tråden tycker jag inte att det ser ett dugg misstänkt ut. jag tycker (och det var så jag upplevde det då) att jag faktiskt får fart och ordning på frågan om färgen. Men så är jag ju partisk också...

Jag har inget emot att dela information fortfarande. Men jag vill veta att flera är med på att dela samma information, för jag vill inte riskera att jag har blivit lurad av en varulv att göra något dumt.