Nekromanti Star Wreck

Ymir

Liten kantbaron
Tänkte bara tipsa dem som missat det om att den omtalade fanfilmen Star Wreck - In the Pirkinning nu finns för download. Jag såg den precis, och det är en fruktansvärt imponerande fanfilm - lång som en långfilm, och högt underhållningsvärde. Det är alltså en finsk crossoverparodi på Star Trek och Babylon 5 det rör sig om, och den finns att hämta här.

- Ymir, antar att ingen tipsat tidigare

Gastono

Hero
Min egentliga fråga var väl: [ANT]

Smårolig (se om du inte har något för dig) eller verkligen värd att titta på. :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Den är värd att se

Den är verkligen värd att se, imo då. Stundtals är illusionen så bra att man glömmer bort att det är en nollbudgetfilm; de har tillochmed några professionella skådespelare (varav en riktigt berömd) i ett par biroller.

- Ymir, diggar

theCreator

Veteran
Jag är också imponerad av den filmen. Den tog tydligen 7 år att göra! Skådisarna är väl kanske inte mycket att hurra för men effekterna och miljöer har de lyckats otroligt bra med. Så finns det några guldkorn som när Kapten Pirk ska kolonisera nya planeter i rymden. Han testar hur mycket andningsbar luft som finns i atmosfären på en planet genom att beama ner en testperson ur besättningen. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Star Wreck (lite spoilers)

Jag tyckte filmen var sådär.. Den hade varit mycket bättre om den varit kortare.. Nu fick jag ta en paus mitt i filmen och flera gånger kollade jag hur lång tid det var kvar på filmen.. Jag gillade ljudet, musiken och bluescreentekniken.. De två sistnämnda var imponerande (vilket jag inte kan säga om vissa högbudgetfilmer), även om musiken användes på ett litet banalt sätt.. Jag tyckte hela tiden att ljuset i 3d-animeringen var fel och att göra 3d-skepp är rätt enkelt, så jag har inte så mycket att säga om det.. Men jag måste säga att jag häpnade över atomexposionen i slutet.. Den var ruskigt snygg (i benämningen verklighetstrogen)..

Jag gillade humorn.. Visst var den krystad emellanåt, men vad fanken.. Det gav bara mer till charmen att det var ett fanprojekt.. Historien var också väldigt fanaktigt, liksom skådespeleriet (som i Star Wars - Revelation).. Det var väl bara en snubbe i en biroll (han som var full och som sprang i slow-motion mot en knapp) som jag tyckte gav ett trovärdigt intryck.. För min egen del så förvånades jag över att jag inte irriterade jag mig på finska så mycket.. Fast å andra sidan har jag slukat en mängd icke-engelska filmer under de senaste 3 åren, så jag antar att min acceptans för filmer på ett (för mig) ickeförståerligt språk har ökat kraftigt..

IMDB-betyg - Star Wreck: 8.0/10 (1,041 votes)
IMDB-betyg - SW Revelation: 5.6/10 (261 votes)

/Han som nog inte orkar se filmen en gång till på länge

Magnum_UBBT

Warrior
Re: Star Wreck, with a twist.

Instämmer med de övriga kommentarerna på filmen som redan getts men en sak sakades.

Mot slutet av filmen satt jag hela tiden och hoppades och längtade efter att Imperiet (star wars) skulle dyka upp och blasta bort hela bunten. Tänk en Superstardestroyer alt en vanlig Stardestroyer som mot slutet av filmen hoppar in och avgör striden på Imperiets egna handfasta sätt. Ända till dom sista senerna så väntade jag bara på att en (eller flera) Stormtrooper/s skulle knata fram i bild med blastern uppe och redo...Uhh.. då hade jag ryst av glädje och skrattat högt av förtjusning.

/Magnum.

Gastono

Hero
Jag kan inte spela upp videon

Jag kan endast spela upp ljudet, vad använder ni för att spela upp videon samtidigt? :p

Cohen

Swordsman
Re: Jag kan inte spela upp videon

En filmspelare :gremgrin:

Skämt åsido, tror jag att det beror på en felaktig codec. Det brukar bli precis så. För att lösa det kan du försöka ladda ner en ny codec.

Vad använder du för mediaspelare?
Själv använder jag Mplayer. Den kör så gott som vad som helst.

Gastono

Hero

Jag har provat Windwos media player, Quick time, Winamp och realplayer.

Ladda ner en ny codec?
Movies aint my thing :gremfrown:

Haplo

Veteran

Codecs är plug-ins till filmspelare för att få dem att spela upp vissa format.

På Star Wrecks nerladdningssida finns flertalet länkar till det codec som behövs.

Fast jag vet egentligen inte heller hur det funkar, för jag köpte DVD:n istället för att ladda ner filmen...

Gastono

Hero

Hmm, mina spelare sade att den inte klarade formatet men att det inte fanns något stöd för det på deras hemsida heller.

Cohen

Swordsman

Det finns codec-paket för nerladdning på flera ställen.
Det kan dock vara svårt att hitta rätt paket, så man får prova sig fram.

Annars kan du ju alltid testa Mplayer.
Om du letar lite på sidan hittar du säkert en Windowsversion som verkar bra.
Jag rekommenderar Nicewarriors version. Där kan man få hela paketet, codec och allt, i en enda installationsfil.

Den spelar vad som helst så länge det är en filmfil och inte kräver en extremt udda codec.

Rickard

Urverk speldesign

Många brukar gilla följande spelare, då den antagligen innehåller ett par codecsamlingar som installeras samtidigt som spelaren: http://www.videolan.org/vlc

Annars rekommenderar jag K-Lite Codec pack som innehåller de flesta codecs: http://home.hccnet.nl/h.edskes/mirror.htm

För er som inte har en aning om vad codec är, så kan jag förklara det som att det är ungefär som videomotsvarigheten till komprimeringsformaten zip, arj och rar.. Spelaren kan inte göra "uppzippningar" själv, utan måste använda sig utav codecs för att få rätt "formula" för att komprimera upp videokomprimeringen..

/Han som själv tyvärr använder tre olika spelare

Gastono

Hero

Nu funkar det bättre, tack gossar.

Har inte sett särskilt långt än men den är rolig än så länge!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Jag kan inte spela upp videon[OT]

"Är inte ffdshow bättre, det är iallafall mitt förstaval när nått inte funkar?"
Jag skrev "rekommenderar", inte att den är bäst.. :gremwink: Ok, fick kolla in den lite närmare och K-Lite är ett rätt gammalt codec pack, så antagligen borde FFDshow vara bättre.. Lite synd att jag inte såg vilka codecs som ingick.. Orkade inte söka så jag jämförde FFDshow och K-Lite på en och samma sida (som jag också använder för att ladda ner undertitlar - rekommenderas)..

/Han som glömde nämna G-Spot i förra inlägget, som kan säga vilken codec som saknas (och vilka som är installerade)