Nekromanti Starchallenge: Framstegsrapport

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det har varit dött från mig på forumet men mer levande i spelskapandet. Efter 9 månader där i stort sett all fritid dedikerats spelskapande så har jag nått fram ett resultat som innebär en full regelmassa. Den har speltestats i veckan med mycket gott resultat och är nu redo att inom kort tid nå de som skrivit upp sig som speltestare. Finns det fler som är intresserade så kan ni höra av er.
För att beskriva spelet så saxar jag från inledningen:

”Då jag skapade Starchallenge hade jag följande fokus: Fantasyvärld i rymden. En komplex väl sammansatt värld. Fartfyllda konfliksystem. Konfliktsystem som är strömlinjeformade men fokuserar de fem områden jag anser viktiga: Fysik, Intellekt, Mental, Perceptionell, Social. Strömlinjeforma spelet. Ett stridsystem som lyfter bort pingpongstrider (jag attackerar – du parerar) och inför mängder av val som utnyttjar något annat än the good ol’ ”Jag skjuter” utan att det blir komplext. Systemet skulle också ge känsla av stress samtidigt som det skulle innehålla ett mått av taktik och ett stort mått av berättande. Och stridsystemet skulle fokusera på alternativ till ”jag dödar honom”. Istället ville jag visa på andra sätt att reda ut en konflikt och ge spelarna den makten. Ett skadesystem som direkt påverkar karaktären men som också ger spelaren inflytande över skadorna (det finns inget som är så tråkigt som begränsningar man inte kan påverka och just skadesystemen tenderar ofta bli sådana) med en twist som ökar spänningsmomentet. Ett system som tog vara på relationer och känslor och ett system som hade bra regler för sociala konflikter som inte var ”slå över Övertala” för att ge speliga alternativ till strid. Och så lite vildmagi. Och till sist bort bort bort från regelböcker. Det som behövs från regelböckerna ska rymmas på ett A4 eller två. Spelet skulle till sist fokusera på satsningar, karaktär och berättande”.

Världen är under skapande så här handlar det om att prova regler. Regelmassan är mellan 120 och 130 sidor med 10 pt och cirka 1,5 radavstånd så jag räknar med noll eller någon hugad spekulant.
Medan reglerna är ute på seglats bland speltestarna så ska jag skriva en värld på mellan 50-100 sidor med vilken jag återkommer om upplägg. Det kommer förmodligen inte bli en traditionell världsbok. Illustratörer ska kopplas in då världen börjar ta form. Världen får växa fram och den ska inte tvingas fram så det kan ta lite tid. Jag hoppas ha den klar i höst.

Därefter ska regler och värld på korrektur samt att spelet ska sättas, tryckas och ut i butik under nästa år under Mylings flagg!

Den närmsta tiden ska jag kolla om google docs är rätt väg att gå eller om jag ska skicka ut filerna på mejl.

Nässe

Myrmidon
Gud vad kul!!!

Ska bli spännande att se.

Tänkte dock i min vanliga anda säga en neggo-grej, hoppas det är ok. :gremsmile:

Jag gillade Hans matiné väldigt mycket men jag hade svårt för att läsa de inledande kapitlen där han beskriver hur han tänkt och hur han jobbat och jämför sitt spel med andra spel.

Kan ni inte bara ge mig det jävla spelet utan att göra en massa jämförelser eller prata om er sjlva och vad ni vill och inte vill?

jag gillar inte att man ska behöva läsa någons designmål och designfilosofi. På vilket sätt gör det mitt spelande roligare? På vilket sätt blir det en bättre produkt för min spelgrupp?

Om spelet uppfyller sina designmål så märker jag ju det- om det inte uppfyller sina designmål så hjälper det inte att prata om dem.

Det blir lite som inledningen på en uppsats- fast det här är inte en uppsats. Som om en författare skulle inlett med två kapitel om hur den här boken skiljer sig från andra böcker. Ge mig spelet istället för att prata om dig själv och vad du vill och inte vill :gremwink:

Sen verkar det ju vara ett RUSKIGT kul spel om det håller vad det lovar! :gremsmile:

Skulle hemskt gärna läsa. Osäker dock med tid- men du får gärna säga Hej om du är intresserad, när det blir av. så ska jag se om jag hinner. man har ju följt det här spelet på håll nu ett tag :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det är bra att förklara sina designmål, själv: då gör man det tydligt att , du kan inte bara spela det här spelet precis som du spelar de spel du redan har, för det är inte tänkt att göra samma saker.

Däremot håller jag med framför allt om att man inte ska prata om vad ens spel inte är. Det är som att skriva ett CV och beskriva vad man inte är bra på.

Och ärligt talat, man måste faktiskt inte läsa designmålen om man inte vill. Själv läser jag sällan eller aldrig vapen- och färdighetslistor... Man väljer vad man vill läsa, liksom.

Mogger

Hipsteranka
Nässe said:
Tänkte dock i min vanliga anda säga en neggo-grej, hoppas det är ok. :gremsmile:

Jag gillade Hans matiné väldigt mycket men jag hade svårt för att läsa de inledande kapitlen där han beskriver hur han tänkt och hur han jobbat och jämför sitt spel med andra spel.

Kan ni inte bara ge mig det jävla spelet utan att göra en massa jämförelser eller prata om er sjlva och vad ni vill och inte vill?

jag gillar inte att man ska behöva läsa någons designmål och designfilosofi. På vilket sätt gör det mitt spelande roligare? På vilket sätt blir det en bättre produkt för min spelgrupp?

Om spelet uppfyller sina designmål så märker jag ju det- om det inte uppfyller sina designmål så hjälper det inte att prata om dem.

Det blir lite som inledningen på en uppsats- fast det här är inte en uppsats. Som om en författare skulle inlett med två kapitel om hur den här boken skiljer sig från andra böcker. Ge mig spelet istället för att prata om dig själv och vad du vill och inte vill :gremwink:
Medhåll. Visa hur spelet funkar, berätta inte hur det funkar.

Nässe

Myrmidon
Såhär tänker jag: Ett bra spel gör det som det är tänkt att göra. Oavsett om det står uttalat eller ej. Sen är det skillnad på fem rader och fem kapitel med designmål och prat om författaren

Och jag menar, man kan väl säga samma sak- du kan låta bli att läsa vad spelet INTE gör, så slipper du det.

Man vill väl ha en så bra text som möjligt. Inte en massa stycken som olika människor kan välja att inte läsa.

Arfert

Facit
tycker att man möjligen kan ha med sånt i ett kort förord, eller lite längre i ett appendix, för de som är intresserade. men för mig är det ett stort NO-NO att ha med i själva spelet. Det är bara onödig information. Är spelet bra märker man förhoppningsvis det. Jag tycker att man ska hålla texten kort, innehållsfylld, tajt. Det är inget man får pröjs för per ord eller en akademisk avhandling.

Telash

Swordsman
Själv tycker jag det vore underbart om akademiska avhandlingar också hölls korta, innehållsfyllda och tajta.

Håller annars med helt, jag skalade bort nästan hälften av texten i Kontinuum innan jag kände mig helt klar. Ändå blev inget i spelet sämre i mitt eget tycke, bara bättre.

EDIT: ska bli spännande att se vad som händer med min text när Hakanlo är färdig med dissikeringen :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
tycker att man möjligen kan ha med sånt i ett kort förord
Det är precis det jag menar. Jag pratar alltså inte om att man vecklar ut sig i detalj över hela regeltexten, men att man använder t.ex ett förord för att förklara vad det är tänkt att vara för slags spel; att sätta tonen så att säga. Det kan man såklart göra på olika sätt, men ett sätt är att kort beskriva sina designmål.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag kan hålla med om det där. Men anledningen är nog snarast att det ligger i ett stycke på en sida där man ska kunna se om man tycker tanken är bra eller anus och slippa lägga tid på att läsa nåt man inte gillar. Annars är jag med på navelskådandet men information som beskriver vad spelet är tycker jag kan vara på sin plats innan man tar sig igenom 130 sidor regler. Det är ju bara schysst. Men upplevs det som "Shit kolla vad jaaaag gjort" så är det anus vilket 100% av alla mina tidigare alster innehöll. :gremsmile:

Jag hoppas det lever upp till det jag utlovar men speltestarna gillade spelet mycket. Du ska få ett ex så klart!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Bra med korrläsning direkt på forumet. Ett koncentrat av regelboken ska det vara så klart. Och det går finfint... Hoppas jag för jag har inte gjort koncentratet än.

Nässe

Myrmidon
Niklas73 said:
Jag kan hålla med om det där. Men anledningen är nog snarast att det ligger i ett stycke på en sida där man ska kunna se om man tycker tanken är bra eller anus och slippa lägga tid på att läsa nåt man inte gillar. Annars är jag med på navelskådandet men information som beskriver vad spelet är tycker jag kan vara på sin plats innan man tar sig igenom 130 sidor regler. Det är ju bara schysst. Men upplevs det som "Shit kolla vad jaaaag gjort" så är det anus vilket 100% av alla mina tidigare alster innehöll. :gremsmile:

Jag hoppas det lever upp till det jag utlovar men speltestarna gillade spelet mycket. Du ska få ett ex så klart!
Ska bli skitkul att läsa!