Det har varit dött från mig på forumet men mer levande i spelskapandet. Efter 9 månader där i stort sett all fritid dedikerats spelskapande så har jag nått fram ett resultat som innebär en full regelmassa. Den har speltestats i veckan med mycket gott resultat och är nu redo att inom kort tid nå de som skrivit upp sig som speltestare. Finns det fler som är intresserade så kan ni höra av er.
För att beskriva spelet så saxar jag från inledningen:
”Då jag skapade Starchallenge hade jag följande fokus: Fantasyvärld i rymden. En komplex väl sammansatt värld. Fartfyllda konfliksystem. Konfliktsystem som är strömlinjeformade men fokuserar de fem områden jag anser viktiga: Fysik, Intellekt, Mental, Perceptionell, Social. Strömlinjeforma spelet. Ett stridsystem som lyfter bort pingpongstrider (jag attackerar – du parerar) och inför mängder av val som utnyttjar något annat än the good ol’ ”Jag skjuter” utan att det blir komplext. Systemet skulle också ge känsla av stress samtidigt som det skulle innehålla ett mått av taktik och ett stort mått av berättande. Och stridsystemet skulle fokusera på alternativ till ”jag dödar honom”. Istället ville jag visa på andra sätt att reda ut en konflikt och ge spelarna den makten. Ett skadesystem som direkt påverkar karaktären men som också ger spelaren inflytande över skadorna (det finns inget som är så tråkigt som begränsningar man inte kan påverka och just skadesystemen tenderar ofta bli sådana) med en twist som ökar spänningsmomentet. Ett system som tog vara på relationer och känslor och ett system som hade bra regler för sociala konflikter som inte var ”slå över Övertala” för att ge speliga alternativ till strid. Och så lite vildmagi. Och till sist bort bort bort från regelböcker. Det som behövs från regelböckerna ska rymmas på ett A4 eller två. Spelet skulle till sist fokusera på satsningar, karaktär och berättande”.
Världen är under skapande så här handlar det om att prova regler. Regelmassan är mellan 120 och 130 sidor med 10 pt och cirka 1,5 radavstånd så jag räknar med noll eller någon hugad spekulant.
Medan reglerna är ute på seglats bland speltestarna så ska jag skriva en värld på mellan 50-100 sidor med vilken jag återkommer om upplägg. Det kommer förmodligen inte bli en traditionell världsbok. Illustratörer ska kopplas in då världen börjar ta form. Världen får växa fram och den ska inte tvingas fram så det kan ta lite tid. Jag hoppas ha den klar i höst.
Därefter ska regler och värld på korrektur samt att spelet ska sättas, tryckas och ut i butik under nästa år under Mylings flagg!
Den närmsta tiden ska jag kolla om google docs är rätt väg att gå eller om jag ska skicka ut filerna på mejl.
För att beskriva spelet så saxar jag från inledningen:
”Då jag skapade Starchallenge hade jag följande fokus: Fantasyvärld i rymden. En komplex väl sammansatt värld. Fartfyllda konfliksystem. Konfliktsystem som är strömlinjeformade men fokuserar de fem områden jag anser viktiga: Fysik, Intellekt, Mental, Perceptionell, Social. Strömlinjeforma spelet. Ett stridsystem som lyfter bort pingpongstrider (jag attackerar – du parerar) och inför mängder av val som utnyttjar något annat än the good ol’ ”Jag skjuter” utan att det blir komplext. Systemet skulle också ge känsla av stress samtidigt som det skulle innehålla ett mått av taktik och ett stort mått av berättande. Och stridsystemet skulle fokusera på alternativ till ”jag dödar honom”. Istället ville jag visa på andra sätt att reda ut en konflikt och ge spelarna den makten. Ett skadesystem som direkt påverkar karaktären men som också ger spelaren inflytande över skadorna (det finns inget som är så tråkigt som begränsningar man inte kan påverka och just skadesystemen tenderar ofta bli sådana) med en twist som ökar spänningsmomentet. Ett system som tog vara på relationer och känslor och ett system som hade bra regler för sociala konflikter som inte var ”slå över Övertala” för att ge speliga alternativ till strid. Och så lite vildmagi. Och till sist bort bort bort från regelböcker. Det som behövs från regelböckerna ska rymmas på ett A4 eller två. Spelet skulle till sist fokusera på satsningar, karaktär och berättande”.
Världen är under skapande så här handlar det om att prova regler. Regelmassan är mellan 120 och 130 sidor med 10 pt och cirka 1,5 radavstånd så jag räknar med noll eller någon hugad spekulant.
Medan reglerna är ute på seglats bland speltestarna så ska jag skriva en värld på mellan 50-100 sidor med vilken jag återkommer om upplägg. Det kommer förmodligen inte bli en traditionell världsbok. Illustratörer ska kopplas in då världen börjar ta form. Världen får växa fram och den ska inte tvingas fram så det kan ta lite tid. Jag hoppas ha den klar i höst.
Därefter ska regler och värld på korrektur samt att spelet ska sättas, tryckas och ut i butik under nästa år under Mylings flagg!
Den närmsta tiden ska jag kolla om google docs är rätt väg att gå eller om jag ska skicka ut filerna på mejl.