OK! Here goes (skräck)
Efter snart 2 års konstant arbete (och 18 år av till och från arbete) ligger det klart! Det är enkeltestat (speltestat av mig) men måste nu speltestas. Därför behöver jag er som verkligen vet avd det innebär att göra rollspel. Spelet är så pass klart att det bara återstår för mig att korrläsa det och kanske ändra några detaljer men det är på det stadiet jag valt att börja speltesta. De stora systemen tycks funka. Så vad är Starchallenge?
Miljö och värld
Starchallenge är ett spel som utspelar sig i en galax långt härifrån, även om det var människorna som upptäckte och koloniserade den. De var inte där först men de var de första bosättarna. Tiden är också långt långt från år 2003. Galaxen, Aqua Universa, består av 9 provinser (översatt världsdelar) och 140 delprovinser (översätt länder). I Aqua Universa så håller den tredje dynastin på att expandera. Något som de flesta delar av galaxen sätter sig emot. Men inte alla. Och inte tillräckligt hårt. Det ger dynastin fritt spelrum.
Starchallenge är hard space opera om uttrycket tillåts. Dvs det är på en hel del ställen en hård värld. Hemsk. Inte på något sätt som i Star wars. Man kan utgå från nazismen i Europa på 40-talet. Det finns utrotningsläger från vilka inga skonas. Skrupelfria raser som säljer barnslavar. Fullkomligt hänsynslösa experiment och våldtäkter äger rum. Kriget är närvarande men har inte brutit ut i full skala. Det är alltså inget pangpang. Det är en grym värld jag har skapat.
Men inte överallt. Här finns mystik, äventyr, Bladerunner miljöer, scifi fantasy, hitech, outforskade områden, Dune miljöer. Oerhört mycket är representerat. Så vitt jag vet finns ingen gräns för vilka världar man kan spela i utan att lämna Aqua Universa (vilket också är möjligt).
Världen är detaljerad. Ca 450 sidor ägnas åt världen. Alla de 140 delprovinserna och de 9 provinserna är beskrivna på minst 1 A4 var. Resten ägnas åt religioner, högtider, sekter, färdsätt, ekonomi, rasism, civilisationer, myter, sanningar, varelser. Det är väldigt mycket som finns representerat på dessa sidor. En detalj värd att uppmärksamma är att jag har försökt få allt att hänga ihop. Från politikens utveckling till språk. Meningen är att det ska finnas en anledning till varför varje sak ser ut som den gör (exempel kan vara så som jag skrev i ett magiinlägg - anledningen till att trollkarlar inte bor i städer utan på ensamma platser i skogen är att den samlade magin i världen fördelas på fler trollkarlar på en och samma yta vilket gör dem mindre mäktiga !det är en grym förklaring på varför magiker håller sig för sig själva; nej magi i den bemärkelsen finns inte i Starchallenge även om ett fåtal kan manipulera verkligheten). Världen är enorm. Det finns grymt mycket att upptäcka och massor med konflikter bara i världsbeskrivningen. Jag tror den är unik, i a f i Sverige. Jag besvarar gärna frågor om Aqua Universa om ni behöver veta något.
Reglerna
Reglerna då? Regelverket omfattar mellan 1300 och 1400 sidor. Reglerna är inte så avancerade som jag fått uppfattningen att neogames är. De är inte heller så, pass enkla som EDD. Inget nybörjarspel och inget superspel. Realism har jag fört in men inte till överdrift. Det är en grej jag kommer kika på vid spel. Realismen får inte ta död på spelet. Jag vill ha ett tempoflöde. Starchallenge är inte ett hjältespel. Kluriga nonviolence ideer premieras (därför är Färdighetskapitlet så stort). Det är livsfarligt med strid. Som på riktigt. Jag har säkert med moment som inte alla gillar. Det är coolt. Vi kan ta bort dem, diskutera dem eller använda dem.
Tempot är hyfsat högt. Realismen hyfsat hög. Tycker jag. Jag har hela tiden brottats med en balans mellan realism och tempo. Det är lite svårt att förklara reglerna här. En del gammalt. Lite nytt.
Starchallenge är ett öppet CIA/MULE spel dvs att öppet innebär att man kan bygga vilka världar som helst i spelet utan att rucka på världens struktur (fördelen med space). CIA innebär kort att jag sätter din karaktär i fokus. CIA står för Character in action och är ett lånat Hollywood uttryck som innebär att det är karaktärens komplexitet som egentligen för handlingen framåt. Plotten interagerar med karaktären men det är komplexiteten i karaktären som gör att filmen blir så pass underhållande som den är. Så är det i Starchallenge. Du bygger mycket kring din karaktär. Och så fungerar reglerna: Om du skapar en power racer (enkelt motorsportförare) som startar upp ett eget företag där han vill ha förare i sina stall så måste han ha en jävligt bra förklaring varför han ska köpa upp sig högt i en vapenfärdighet. Det kräver att spelaren kommer på det. Han kommer på att han skaffat pengarna till företaget då han körde för en maffiaboss i Solhem året innan han byggde företaget. Maffiabossen blev väldigt lack då rollpersonen stack från stallet (även fall inga kontrakt var skrivna) och satte en prisjägare på honom. Därför har rollpersonen lärt sig hantera vapen. SL går med på denna förklaring och vips har vi en del av rollpersonens bakgrund som man sen broderar ut. Du slår heller inga tärningar för händelser eller antal syskon. Du bygger din bakgrund med SL. Det är meningen. MULE betyder mulåsna på engelska och en mulåsna är en hybrid av en häst och åsna. Det är rätt bra beskrivning på MULE som är en förkortning av "multi level&". MULE innebär att du har flera olika system för samma saker. Du har t.ex. 5 system för att ta fram grundegenskaper, 3 olika system för rymdstrider och 2 system för skada. Du använder själv de system som passar dig och din spelgrupp själv vilket gör att du bygger upp ditt eget spel på sätt och vis. Man kan se det som lego. Du har en ritning från vilka du med bitarna kan bygga olika modeller. Ritningen är din önskan om hur spelet ska se ut och legobitarna är reglerna. Sen har jag lagt in nåt som kallas för inbyggda hinder men det är en annan sak.
Jag besvarar mer än gärna frågor om ni vill veta något via mejl.
Gillar jag spelsättet?
Grunderna ser ut så här: Jag använder alla tärningar (T4, T6, T8, T10, T12 och T20). Inget Ob. Inga taktik kort. Men taktik går att använda. T100 för Färdigheter och Kroppspoäng (men med skadeeffekter). Systemen är inte identiska. Du slår T100 för Färdigheter men T20 för paramanipulationer (att manipulera verkligheten). I och med MULE så skiljer sig olika system av samma regel också. Jag upplever inte det som ett problem utan som att anpassa de systemen till det syfte man önskar uppnå. Jag säger det här för att jag vet att olika spelare gillar olika saker.
Det här är väldigt kort om spelet och jag kan gärna berätta mer om du känner dig osäker.
Vem söker jag?
Jag söker erfarna spelare/rollspelsmakare, äldre än 20, till en spelgrupp om 3-4 personer ex SL som:
Bor i Stockholm av den anledningen att jag vill speltesta det här med en grupp live och inte hysta ut det. Det är för mycket regler att ta till sig och jag tror inte folk orkar.
Kan ge kritik. Med det menar jag inte "ööhhh va då inte obt6 det är ju typ det bästa byyyt"
Är öppen för nya idéer men kan ta till vara det som är beprövat och funkar
Som inte tar fram en motorsåg för att de VILL ta fram en motorsåg bara för att såga. Jag hoppas ju att ni ska gilla spelet.
Systemen funkar. Jag kommer förmodligen inte riva upp 2 års arbete för att ändra stora drag men kommer ni med bra idéer kommer jag självklart överväga det. Jag lyssnar stenhårt på er. Det är därför jag gör det här.
Vill ha ett kul spel.
Speltestet är till för att utveckla spelet, kolla att det funkar (det har redan genomgått tester av mig men nu behöver jag ju expertisen) och för att föra en öppen diskussion om reglerna och regler i övrigt.
Vem är du då?
Niklas heter jag, är 29 och är utbildad manusförfattare, multimediaprogrammerare som studerar till projektledare. Det roliga med manusförfattandet i det här sammanhanget är att en stor del av kampanjreglerna handlar om hur du översätter den klassiska filmdramaturgin a la Hollywood till rollspels dramaturgi. Jag lär ut alla hemligheter och tricks som de bästa manusförfattarna i Hollywood tar till och ger dem till er så ni kan skapa ännu tuffare äventyr i vilka spel som helst. Allt från karaktärer till plott och story. En klart intressant bit att ta till sig.
Jag är lite ringrostig som SL. Erkännes. Jag kommer va rånervös vid första spelmötet. Jag har sett inlägg här som är intressanta och bra och en del av dem är mer avancerade än vad jag nånsin skulle skriva. Ha tålamod. Jag lyssnar på allt ni har att lära om ni tycker jag inte är bra som SL. Jag vill ge er en grymt cool upplevelse.
OK! Jag är med.
Skicka ett mejl till starchallenge@hotmail.com (eller skicka ett mess här på forumet) och berätta lite om dig själv och varför du vill lira Starchallenge. OM det blir många svar känns det lite fånigt att ta upp en massa plats här så jag vill helst ha mejl eller mess. Jag vet att det här låter som en platsannons och jag vill inte kaxa till mig. Lovar! Men jag vill göra det på det här sättet. Jag hoppas på många svar. Undrar du nåt kan du mejla hit också.
När ska det testas?
Snart. Jag återkommer om plats och tid.
Får jag ut nåt av det?
Cola och chips? (Bryter stenhårt mot Drakar och demoners regel från 83 att hålla sånt borta från spelbordet. Den känns lite gammal dessutom). Nej allvarligt. Du kommer med i boken som speltestare. Så klart. Projektet Starchallenge har en förlängning men jag vill inte ta upp det nu i och med att det är för osäkert (lite senare kommer jag ge ut spelet med specialskriven musik för spelet. Olika låtar för action, drama, theme, spänning etc .bara att byta efter hand som spelet utvecklar sig). Gillar du spelet är du välkommen att bidra med vad som helst. Jag ger cred till alla som kommer med schyssta idéer. Så klart.
Hoppas hoppas hoppas nu ni hör av er. Vill du kan jag mejla introduktionskapitlet till dig men det är lite "Vad är ett rollspel" över det. Du kan få en uppfattning om reglerna genom att läsa dem men de behandlar inget speciellt. Ca 36 sidor word. kan också mejla eller skriva mer kompleterande info här om så önskas. Det är så svårt att beskriva Starchallenge här, inlägget är ju redan superlångt.
Jag tror jag kan lova er en häftigt stund vid spelbordet som inte liknar något annat svenskt rollspel. Tiden jag lagt ner är så stor (och min flickvän älskar mig fortfarande men det kan bero på att hon älskar spelets idé) och jag tycker att jag skapat något oerhört häftigt jag inte sett nån annanstans. Jag vill dela med mig. Hoppas ni tycker detsamma. Jag tror det var allt. Ha det!
/Niklas som förmodligen kommer krisa ihop om det inte kommer några svar alls och som är så toknervös för eventuella svar, sågningar, påhopp... det är ju grymt mkt jobb som jag blottar juh....
Efter snart 2 års konstant arbete (och 18 år av till och från arbete) ligger det klart! Det är enkeltestat (speltestat av mig) men måste nu speltestas. Därför behöver jag er som verkligen vet avd det innebär att göra rollspel. Spelet är så pass klart att det bara återstår för mig att korrläsa det och kanske ändra några detaljer men det är på det stadiet jag valt att börja speltesta. De stora systemen tycks funka. Så vad är Starchallenge?
Miljö och värld
Starchallenge är ett spel som utspelar sig i en galax långt härifrån, även om det var människorna som upptäckte och koloniserade den. De var inte där först men de var de första bosättarna. Tiden är också långt långt från år 2003. Galaxen, Aqua Universa, består av 9 provinser (översatt världsdelar) och 140 delprovinser (översätt länder). I Aqua Universa så håller den tredje dynastin på att expandera. Något som de flesta delar av galaxen sätter sig emot. Men inte alla. Och inte tillräckligt hårt. Det ger dynastin fritt spelrum.
Starchallenge är hard space opera om uttrycket tillåts. Dvs det är på en hel del ställen en hård värld. Hemsk. Inte på något sätt som i Star wars. Man kan utgå från nazismen i Europa på 40-talet. Det finns utrotningsläger från vilka inga skonas. Skrupelfria raser som säljer barnslavar. Fullkomligt hänsynslösa experiment och våldtäkter äger rum. Kriget är närvarande men har inte brutit ut i full skala. Det är alltså inget pangpang. Det är en grym värld jag har skapat.
Men inte överallt. Här finns mystik, äventyr, Bladerunner miljöer, scifi fantasy, hitech, outforskade områden, Dune miljöer. Oerhört mycket är representerat. Så vitt jag vet finns ingen gräns för vilka världar man kan spela i utan att lämna Aqua Universa (vilket också är möjligt).
Världen är detaljerad. Ca 450 sidor ägnas åt världen. Alla de 140 delprovinserna och de 9 provinserna är beskrivna på minst 1 A4 var. Resten ägnas åt religioner, högtider, sekter, färdsätt, ekonomi, rasism, civilisationer, myter, sanningar, varelser. Det är väldigt mycket som finns representerat på dessa sidor. En detalj värd att uppmärksamma är att jag har försökt få allt att hänga ihop. Från politikens utveckling till språk. Meningen är att det ska finnas en anledning till varför varje sak ser ut som den gör (exempel kan vara så som jag skrev i ett magiinlägg - anledningen till att trollkarlar inte bor i städer utan på ensamma platser i skogen är att den samlade magin i världen fördelas på fler trollkarlar på en och samma yta vilket gör dem mindre mäktiga !det är en grym förklaring på varför magiker håller sig för sig själva; nej magi i den bemärkelsen finns inte i Starchallenge även om ett fåtal kan manipulera verkligheten). Världen är enorm. Det finns grymt mycket att upptäcka och massor med konflikter bara i världsbeskrivningen. Jag tror den är unik, i a f i Sverige. Jag besvarar gärna frågor om Aqua Universa om ni behöver veta något.
Reglerna
Reglerna då? Regelverket omfattar mellan 1300 och 1400 sidor. Reglerna är inte så avancerade som jag fått uppfattningen att neogames är. De är inte heller så, pass enkla som EDD. Inget nybörjarspel och inget superspel. Realism har jag fört in men inte till överdrift. Det är en grej jag kommer kika på vid spel. Realismen får inte ta död på spelet. Jag vill ha ett tempoflöde. Starchallenge är inte ett hjältespel. Kluriga nonviolence ideer premieras (därför är Färdighetskapitlet så stort). Det är livsfarligt med strid. Som på riktigt. Jag har säkert med moment som inte alla gillar. Det är coolt. Vi kan ta bort dem, diskutera dem eller använda dem.
Tempot är hyfsat högt. Realismen hyfsat hög. Tycker jag. Jag har hela tiden brottats med en balans mellan realism och tempo. Det är lite svårt att förklara reglerna här. En del gammalt. Lite nytt.
Starchallenge är ett öppet CIA/MULE spel dvs att öppet innebär att man kan bygga vilka världar som helst i spelet utan att rucka på världens struktur (fördelen med space). CIA innebär kort att jag sätter din karaktär i fokus. CIA står för Character in action och är ett lånat Hollywood uttryck som innebär att det är karaktärens komplexitet som egentligen för handlingen framåt. Plotten interagerar med karaktären men det är komplexiteten i karaktären som gör att filmen blir så pass underhållande som den är. Så är det i Starchallenge. Du bygger mycket kring din karaktär. Och så fungerar reglerna: Om du skapar en power racer (enkelt motorsportförare) som startar upp ett eget företag där han vill ha förare i sina stall så måste han ha en jävligt bra förklaring varför han ska köpa upp sig högt i en vapenfärdighet. Det kräver att spelaren kommer på det. Han kommer på att han skaffat pengarna till företaget då han körde för en maffiaboss i Solhem året innan han byggde företaget. Maffiabossen blev väldigt lack då rollpersonen stack från stallet (även fall inga kontrakt var skrivna) och satte en prisjägare på honom. Därför har rollpersonen lärt sig hantera vapen. SL går med på denna förklaring och vips har vi en del av rollpersonens bakgrund som man sen broderar ut. Du slår heller inga tärningar för händelser eller antal syskon. Du bygger din bakgrund med SL. Det är meningen. MULE betyder mulåsna på engelska och en mulåsna är en hybrid av en häst och åsna. Det är rätt bra beskrivning på MULE som är en förkortning av "multi level&". MULE innebär att du har flera olika system för samma saker. Du har t.ex. 5 system för att ta fram grundegenskaper, 3 olika system för rymdstrider och 2 system för skada. Du använder själv de system som passar dig och din spelgrupp själv vilket gör att du bygger upp ditt eget spel på sätt och vis. Man kan se det som lego. Du har en ritning från vilka du med bitarna kan bygga olika modeller. Ritningen är din önskan om hur spelet ska se ut och legobitarna är reglerna. Sen har jag lagt in nåt som kallas för inbyggda hinder men det är en annan sak.
Jag besvarar mer än gärna frågor om ni vill veta något via mejl.
Gillar jag spelsättet?
Grunderna ser ut så här: Jag använder alla tärningar (T4, T6, T8, T10, T12 och T20). Inget Ob. Inga taktik kort. Men taktik går att använda. T100 för Färdigheter och Kroppspoäng (men med skadeeffekter). Systemen är inte identiska. Du slår T100 för Färdigheter men T20 för paramanipulationer (att manipulera verkligheten). I och med MULE så skiljer sig olika system av samma regel också. Jag upplever inte det som ett problem utan som att anpassa de systemen till det syfte man önskar uppnå. Jag säger det här för att jag vet att olika spelare gillar olika saker.
Det här är väldigt kort om spelet och jag kan gärna berätta mer om du känner dig osäker.
Vem söker jag?
Jag söker erfarna spelare/rollspelsmakare, äldre än 20, till en spelgrupp om 3-4 personer ex SL som:
Bor i Stockholm av den anledningen att jag vill speltesta det här med en grupp live och inte hysta ut det. Det är för mycket regler att ta till sig och jag tror inte folk orkar.
Kan ge kritik. Med det menar jag inte "ööhhh va då inte obt6 det är ju typ det bästa byyyt"
Är öppen för nya idéer men kan ta till vara det som är beprövat och funkar
Som inte tar fram en motorsåg för att de VILL ta fram en motorsåg bara för att såga. Jag hoppas ju att ni ska gilla spelet.
Systemen funkar. Jag kommer förmodligen inte riva upp 2 års arbete för att ändra stora drag men kommer ni med bra idéer kommer jag självklart överväga det. Jag lyssnar stenhårt på er. Det är därför jag gör det här.
Vill ha ett kul spel.
Speltestet är till för att utveckla spelet, kolla att det funkar (det har redan genomgått tester av mig men nu behöver jag ju expertisen) och för att föra en öppen diskussion om reglerna och regler i övrigt.
Vem är du då?
Niklas heter jag, är 29 och är utbildad manusförfattare, multimediaprogrammerare som studerar till projektledare. Det roliga med manusförfattandet i det här sammanhanget är att en stor del av kampanjreglerna handlar om hur du översätter den klassiska filmdramaturgin a la Hollywood till rollspels dramaturgi. Jag lär ut alla hemligheter och tricks som de bästa manusförfattarna i Hollywood tar till och ger dem till er så ni kan skapa ännu tuffare äventyr i vilka spel som helst. Allt från karaktärer till plott och story. En klart intressant bit att ta till sig.
Jag är lite ringrostig som SL. Erkännes. Jag kommer va rånervös vid första spelmötet. Jag har sett inlägg här som är intressanta och bra och en del av dem är mer avancerade än vad jag nånsin skulle skriva. Ha tålamod. Jag lyssnar på allt ni har att lära om ni tycker jag inte är bra som SL. Jag vill ge er en grymt cool upplevelse.
OK! Jag är med.
Skicka ett mejl till starchallenge@hotmail.com (eller skicka ett mess här på forumet) och berätta lite om dig själv och varför du vill lira Starchallenge. OM det blir många svar känns det lite fånigt att ta upp en massa plats här så jag vill helst ha mejl eller mess. Jag vet att det här låter som en platsannons och jag vill inte kaxa till mig. Lovar! Men jag vill göra det på det här sättet. Jag hoppas på många svar. Undrar du nåt kan du mejla hit också.
När ska det testas?
Snart. Jag återkommer om plats och tid.
Får jag ut nåt av det?
Cola och chips? (Bryter stenhårt mot Drakar och demoners regel från 83 att hålla sånt borta från spelbordet. Den känns lite gammal dessutom). Nej allvarligt. Du kommer med i boken som speltestare. Så klart. Projektet Starchallenge har en förlängning men jag vill inte ta upp det nu i och med att det är för osäkert (lite senare kommer jag ge ut spelet med specialskriven musik för spelet. Olika låtar för action, drama, theme, spänning etc .bara att byta efter hand som spelet utvecklar sig). Gillar du spelet är du välkommen att bidra med vad som helst. Jag ger cred till alla som kommer med schyssta idéer. Så klart.
Hoppas hoppas hoppas nu ni hör av er. Vill du kan jag mejla introduktionskapitlet till dig men det är lite "Vad är ett rollspel" över det. Du kan få en uppfattning om reglerna genom att läsa dem men de behandlar inget speciellt. Ca 36 sidor word. kan också mejla eller skriva mer kompleterande info här om så önskas. Det är så svårt att beskriva Starchallenge här, inlägget är ju redan superlångt.
Jag tror jag kan lova er en häftigt stund vid spelbordet som inte liknar något annat svenskt rollspel. Tiden jag lagt ner är så stor (och min flickvän älskar mig fortfarande men det kan bero på att hon älskar spelets idé) och jag tycker att jag skapat något oerhört häftigt jag inte sett nån annanstans. Jag vill dela med mig. Hoppas ni tycker detsamma. Jag tror det var allt. Ha det!
/Niklas som förmodligen kommer krisa ihop om det inte kommer några svar alls och som är så toknervös för eventuella svar, sågningar, påhopp... det är ju grymt mkt jobb som jag blottar juh....