Nekromanti Starchallenge: Rollformulär

KamiFisk

Hero
Gör ett gäng olika versioner av rollformuläret.
Ett bild eggande, ett skrivarvänligt, ett för nätspel.

I övrigt gillar jag retor stilen på "Neotech" formuläret känns retro och mysigt. Lite plottrigt är det tyvärr.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Det här är också extremt viktigt att understryka (och också en av de saker som jag tror många missat då de svarat och istället svarat utifrån sin egen preferens).
Jag upplever snarare att de flesta svarat utifrån den kvalitet på skrivare de själva har eller upplever att folk i allmänhet har tillgång till. =)

Alltså, det är inte många som svarat negativt utifrån ren "plottrighet", eller vad man ska säga. Eller sagt att formulären inte skapar stämning. Det är mer den tekniska aspekten som faller.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kommentarer

Det här blev ju intressant och tankeväckande. OF är i mitt tycke tråkigt ja. Men det kanske stämmer målgruppen men jag är inte den för jag har inte lirat OF även om det jag hört låter eggande. Eller OF är som ni säger passande får målgruppen men jag tycker att rollformuläret skulle använda ett annat typsnitt och vara lite skitigare. Däremot är regelboken skitsnygg. Men nog om OF.

Ett annat problem är att Strachallnenge är uppbyggt på komponerande av handlingspölar vilket ställer stora krav på att orientera sig mellan de olika egenskapstyperna (tänk att grundegenskaper är en typ, färdigheter en annan, attribut en tredje...) vilket också gör att en vacker tavla kan göra det mindre användarvänligt.

Jag tycker Han har rätt vad gäller kostander. Det är inte dyrt att sktiva ut och man kan göra det på annan plats eller kopiera hos ABA för 4 spänn/st. Den invändningen tycker jag inte håller riktigt. Däremot kommer en svart bakgrund ge ett vågigt A4. Därför går galaxbilden bort.

Solve hade en poäng i att stämning bör man söka i regelböcker. För all del men tanken att ständigt ha stämning framför sig är mig tilltalande.

Therefor så känner jag lite på Trudvangkonceptet men jag tror inte den håller heller. Små illustrationer som ramar in olika delar av rollformuläret a la Dod grundboxens regelkapitel tror jag kan bli överjävligt plottrigt också.

Noir är annars bra men det är ju så enkelt... En personakt, snedda lite snygga designade ps boaxar och lägg på gem. Enkelt och bra. Western likaså.
Space är inte lika självklart...

Däremot då Krank och Solve kommer in på layout med rätt avstånd och marginaler typsnitt etc så kommer jag bort mig. Jag kommer ta det jag tycker är snyggt och sätta ihop ett formulär och mer proffsigt än så blir det inte om inte en layoutare här får en kick av att designa formuläret. Nu är den version ni sett plottrig och det kommer lätta i och med den nya versionen men i övrigt tycker jag designen är helt okej i form av rutor, avståndsförhållande med mera. Däremot är det för lite utrymme för färdigheter i våg.

Alltså:

* Det blir vågigt med svart bakgrund.
* Rollformuläret måste vara överblickbart - särskilt då man komponerar stora pölar.
* Det ska vara inspirerande men inte för mycket fluff.
* Hyfsat ekonomiskt.

Equals: ?

Slutsatsen är att jag är lite klokare men vet inte vad jag ska göra av formulären i alla fall för det här blev begränsande. Det jag kan göra är att som de flesta tycker, behålla designen från Starchallenge LE utan grå bakgrund. Kanske med någon stämningsbild? kanske göra 4 olika formulär med samma innehåll men 4 olika bilder?

Är nån intresserad av att se excelversionen som används i speltest där vissa rubriker tom är avkapade pga att det ska gå att skriva ut?

Arfert

Facit
Re: Kommentarer

Niklas73 said:
Det här blev ju intressant och tankeväckande. OF är i mitt tycke tråkigt ja. Men det kanske stämmer målgruppen men jag är inte den för jag har inte lirat OF även om det jag hört låter eggande. Eller OF är som ni säger passande får målgruppen men jag tycker att rollformuläret skulle använda ett annat typsnitt och vara lite skitigare. Däremot är regelboken skitsnygg. Men nog om OF.
Nej nej nej, absolut inte annat typsnitt, det är superengelskt och dessutom tidstypiskt så det bara skriker om det. Skitigare kan vara coolt, men strular till det om man ska skriva på det, och kopiering. Slut på OT.

solvebring

Superhero
Re: Kommentarer

Alltså:

* Det blir vågigt med svart bakgrund.
* Rollformuläret måste vara överblickbart - särskilt då man komponerar stora pölar.
* Det ska vara inspirerande men inte för mycket fluff.
* Hyfsat ekonomiskt.
Låter bra det.

Equals: ?
Testa vettja. Ta det där med dig, skapa ett första testutkast och se vart du hamnar. Ingenting säger att ditt formulär blir bra på första försöket. Testa, pilla, experimentera, visa, få feedback, flytta runt, klipp och klistra, designa nytt igen... Igen, och igen. Det är trots allt inte konstsmide, det är digital design som kan göras om, om och om igen.

Att prova, prova, prova är vägen till framgång! :gremlaugh:
Det är som att skriva en text eller teckna. Man behöver leka med det för att se hur det kan bli.
Med andra ord tycker jag att du ska ha kul med dina formulär. Inte sitta och sucka och känna det som en arbetsbörda. Känn dig som en lekande konstnär och rör runt ordentligt med punktlistan som enda riktlinje.

kanske göra 4 olika formulär med samma innehåll men 4 olika bilder?
Och ett utan bild. =)

... Fast jag tycker inte du ska tänka så mycket. Det det du sade ovan i punktlistan - det är bra - skit i allt annat, och lek med det och se vad du får.

Möller

Hubert Hortlax
Nu när upplägget med roll1 blivit totalt sågat, tänkte jag försöka omfamna just upplägget men kritisera utförandet. Som variation. Jag vill inte vara elak eller så, bara få dig att fundera.

Formuläret handlar om vapen. Tre rutor med »Vapen och Rustningar« och två till med »Grundförmågor« respektive »Attribut«, något jag kan bara gissa också handlar om att slåss.

Varför har du tre identiska rutor? Är det någon form av kombinationsgrej, antingen använder jag ruta 1, 2 eller 3?

Dessutom är dessa tre rutor konstigt upplagda. De två undre är inte i linje med varandra i underkant, tror jag. Galaxen kan störa min uppfattning. Cellen för »Vapen«, som jag antar är för namn eller liknande, är mycket liten. Får allt plats i den?

Dessutom har du en ruta på vänsterkanten men två på höger. Det känns väldigt märkligt.

Och så det sista och kanske viktigaste. Du har en bakgrund med en galax, en planet och två rymdskepp på ett rollformulär för (handhållna) vapen? Hur hänger det ihop?

Krille

Super Moderator
Efter att ha tittat igenom den här tråden och följt den så är det dags för mig att ge lite input:

Rollformulär är arbetsdokument. Därför måste de vara funktionella i första hand.

De måste göra det lätt att hitta, läsa och ändra de spelvärden som bokförs på det. De får gärna undervisa om spelets processer. De måste kunna tåla att suddas och skrivas på. Eftersom de är förbrukningsvara så måste de fungera som sådana också: om det innebär att de finns tillgängliga i blockform i varenda leksaksbutik eller är kopieringsbara/utskriftsbara på varenda standardskrivare/kopiator och A4 spelar ingen roll.

Det är den tekniska kravspecen på ett rollformulär. Utöver det finns det en estetisk kravspec: det ska passa till rollspelet. Helst ska båda uppfyllas, men måste man välja så har den tekniska kravspecen företräde, eftersom ett rollformulär som inte fungerar som det arbetsdokument det är, är bra mycket mer trasigt än ett rollformulär som är fult.

Så i mitt tycke suger båda formulären. Roll1.jpg i sitt ofärdiga tillstånd har en tonplatta bakom de fält där man ska skriva, vilket gör de värden man skriver där otydlig och svårsuddad.

Roll2.jpg är rörigt. Det kan vara de runda rutorna med det grå däremellan som gör att mina ögon går vilse på det. Jag ser inte riktigt vad man gör med det, så alltihop flyter ihop i en grå massa.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det hänger inte alls ihop för det är en total dummy. klunde lika gärna skrivt med symboltecken. Det står väl yada nånstans också vilket är seinilogiska för ingenting dummy med mera. Tanken var att ha en spännande bakgrundsbild och data ovanpå den och det där var något det skulle sätt ut men med andra vaiabler och extremt mer uppstyrt.

Möller

Hubert Hortlax
Ah, okej.

Ja, jag är inte helt emot att ha en rejäl bakgrund. Så länge jag slipper skriva ut (många exemplar). Men den borde hänga samman lite grann med innehållet. Och, som Krille säger, så överskuggar bakgrunden texten. En ljusare bakgrund kan vara bättre =)

Rickard

Urverk speldesign
Möller said:
Och så det sista och kanske viktigaste. Du har en bakgrund med en galax, en planet och två rymdskepp på ett rollformulär för (handhållna) vapen? Hur hänger det ihop?
Det hade varit snyggt om bakgrunden hade någonting med rutorna att göra. Just nu känns det som att det är en bild med rutor som hänger ovanför bilden. Det problemet har många av formulären som bara slänger in en cool bakgrundsbild, särskilt när rutorna är någorlunda transparenta för att bakgrundsbilden inte ska gå helt till spillo. Det tycker jag är schysst med Trudvangformuläret. Visst, det är mer en bård än en bakgrund men det följer rutorna som finns på formuläret.

/Han som bifogar ett formulär till ett helt fiktivt spel som visar vad han menar

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tror Krille mest säger sudda ut och gör om men jag tror inte på galaxbilden. Jag måste börja klura...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tja jag var inte ute efter det sammanhängande som du illustrerade och Trudvang illustrerar men det är ett trevligt sätt att se på saken.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det var hit jag ville komma med roll1. Ungefär den här strukturen på rutorna, den transparensen men utan allt plott som blev då jag pohotoshopa den. Jag tror ni är med. Rubrikerna över rutorna skulle vara vita med svarttext som i exemplet med färdigheter.

Attachments

krank

Niklas73 said:
Det var hit jag ville komma med roll1. Ungefär den här strukturen på rutorna, den transparensen men utan allt plott som blev då jag pohotoshopa den. Jag tror ni är med. Rubrikerna över rutorna skulle vara vita med svarttext som i exemplet med färdigheter.
Nackdelen med halvtransparenta rutor är att det blir klurigt att skriva i dem. Än mindre sudda... Samma formulär men med vita rutor tror jag skulle bli bättre.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vita rutor

De blir ganska skarp kontrast. Gillar vit text mot svart bakgrund även om det är väldigt exceligt.
Det skulle kunna vara en de luxe version för de som tycker de kan unna sig den och sen kan man ha en utan bakgrund för de som vill ha mer printvänligt.

Attachments

krank

Re: Eller leka så här?

Niklas73 said:
(Endast egenskapsrutan ändrad men tänk alla rutor)
Vad för slags penna hade du tänkt dig att man ska skriva med i EP-rutan? jag tror det blir svårt att skriva med mörk penna öht och se vad som står. Vit penna? Är det ett värde som ska ändras - isf, hur funkar det att sudda där tror du? Eller skriver man ut ett nytt rollformulär när nåt ska ändras?