Kommentarer
Det här blev ju intressant och tankeväckande. OF är i mitt tycke tråkigt ja. Men det kanske stämmer målgruppen men jag är inte den för jag har inte lirat OF även om det jag hört låter eggande. Eller OF är som ni säger passande får målgruppen men jag tycker att rollformuläret skulle använda ett annat typsnitt och vara lite skitigare. Däremot är regelboken skitsnygg. Men nog om OF.
Ett annat problem är att Strachallnenge är uppbyggt på komponerande av handlingspölar vilket ställer stora krav på att orientera sig mellan de olika egenskapstyperna (tänk att grundegenskaper är en typ, färdigheter en annan, attribut en tredje...) vilket också gör att en vacker tavla kan göra det mindre användarvänligt.
Jag tycker Han har rätt vad gäller kostander. Det är inte dyrt att sktiva ut och man kan göra det på annan plats eller kopiera hos ABA för 4 spänn/st. Den invändningen tycker jag inte håller riktigt. Däremot kommer en svart bakgrund ge ett vågigt A4. Därför går galaxbilden bort.
Solve hade en poäng i att stämning bör man söka i regelböcker. För all del men tanken att ständigt ha stämning framför sig är mig tilltalande.
Therefor så känner jag lite på
Trudvangkonceptet men jag tror inte den håller heller. Små illustrationer som ramar in olika delar av rollformuläret a la Dod grundboxens regelkapitel tror jag kan bli överjävligt plottrigt också.
Noir är annars bra men det är ju så enkelt... En personakt, snedda lite snygga designade ps boaxar och lägg på gem. Enkelt och bra.
Western likaså.
Space är inte lika självklart...
Däremot då Krank och Solve kommer in på layout med rätt avstånd och marginaler typsnitt etc så kommer jag bort mig. Jag kommer ta det jag tycker är snyggt och sätta ihop ett formulär och mer proffsigt än så blir det inte om inte en layoutare här får en kick av att designa formuläret. Nu är den version ni sett plottrig och det kommer lätta i och med den nya versionen men i övrigt tycker jag designen är helt okej i form av rutor, avståndsförhållande med mera. Däremot är det för lite utrymme för färdigheter i våg.
Alltså:
* Det blir vågigt med svart bakgrund.
* Rollformuläret måste vara överblickbart - särskilt då man komponerar stora pölar.
* Det ska vara inspirerande men inte för mycket fluff.
* Hyfsat ekonomiskt.
Equals: ?
Slutsatsen är att jag är lite klokare men vet inte vad jag ska göra av formulären i alla fall för det här blev begränsande. Det jag kan göra är att som de flesta tycker, behålla designen från Starchallenge LE utan grå bakgrund. Kanske med någon stämningsbild? kanske göra 4 olika formulär med samma innehåll men 4 olika bilder?
Är nån intresserad av att se excelversionen som används i speltest där vissa rubriker tom är avkapade pga att det ska gå att skriva ut?