Re: Vita rutor
Okey, här kommer mina åsikter. De är skrivna med vad jag i småpratet fick höra av Niklas73 vad han ville att hans rollformulär skulle förmedla. Det svar jag fick var följande:
Jag vill att det ska inspirera till att vilja spela. Det är en lätt galen tanke för ett formulärs uppgift är inte primärt att inspirera men om du läst DoD grundboxen och tänker på de små sammanhängaden illustrationer som pryder regelkapiteln så fick de en enorm fart på mig då jag var oinspirerad. Det funkar än i dag. I like! I want! Och jag gillar att ha det åp formulären som alltid ligger framför spelarna så de kan känna små kickar.
Jag tolkar det här som att det finns två mål, nämligen att inspirera till spel och att det ska vara lättanvändt. Det första målet tror jag är något som man måste upptäcka i faktiskt spel, det är alltid svårt att trigga specifika känslor med hjälp av teoretiska resonemang.
Men, mål två kan vi jobba med. Här är ett par tankar, på formulär 4, som jag direkt tänkte när jag såg det:
1. Plottrigt, jag ser en djävulsk mängd små boxar och lådor och större delen av dessa består av lådor som är helt ointressanta för den situation som jag faktiskt behöver rollformuläret till, nämligen spelande med regler. Mitten av formuläret och toppen, de första platser jag kommer att leta på, har ju exempelvis en massa karaktärsdata som är fullkommligt menningslös för att lösa mitt problem, nämligen vad jag ska slå för tärningar.
2. I chatten så talades det om att man får ta tärningar från olika delar av rollformuläret, men i det faktiska formuläret så finns inget visuellt som hjälper mig att snabbt gå igenom de områden som jag skulle kunna ta tärningar ifrån.
Här och
här är två exempel på vad jag menar (med det inte sagt att de är bra formulär, men det finns tre och två relativt tydliga grupper i båda).
3. Formuläret känns inte uniformt. Jag tittar runt på det och många av lådorna har lite olika storlekar och så, vilket ökar min känsla av KAOS. Jag vill inte ha kaos, jag vill att rollformuläret ska lösa mitt problem.
Det är väl mina första tankar, hata mig inte nu