Nekromanti Starchallenges hemsida uppe

Vad jag menar är helt enkelt på vilket sätt det "ska" spelas? Enligt konstruktören
"swashbuckling" eller kanske i Startrek stil
Eller något däremellan?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tabeller finns! Snart kommer du kunna ladda ner tabellsamlingen (och en del annat).

Världen berskrivs här. Men man kan väl säga att det har liknelser med Star Wars (ursprungligen för 20 år sen kom den mesta inputen färifrån) men den är mörkare. Teknobabblet är det inte så mycket bevänt med. Jag har valt att fokusera mer på världen så det är nog fråga om... matinéfilm.

Gällande rymdfighter finns tre varinater av stridssystem tex. Ett dogfightsystem som har högt tempo och använder taktiksystem (typ störtande tie jagare mot ett gäng x-wingar). En mer avancerad med en mängd möjligheter till avancerad teknik som gör striden mycket mer omfångsrik. Samt ett system som mest liknar ubåtsstrider. Både matiné och mer dramatik alltså.

Nej jag vet inte om man kan klassa det så heller. Starchallenge är hyfsat komplext. Min förhoppning är att många kan finna sitt hörn/sina hörn av galaxen där de trivs bäst. Det finns mycket att utforska. :gremsmile: Hoppas du fick svar på din fråga.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har inte tänkt så riktigt. Jag hoppas att alla hittar sin egen stil. Alltså; världen är så stor att man kan spela på platser där man anser att lågmält drama passar bäst. Det finns hemska krigsskådeplatser med koncentrationsläger, ockupationer och sånt rått våld att jag faktiskt valt att varna i texten. Det finns vackar mytomspunna platser där man nästan kan lira fantasy och det finns hårdkokta tecnoområden där action alla Neotech kan vara på sin plats.

Galaxen är liksom reglerna så pass mångfaceterad att du ska kunna välja den arena som passar dig och din spelgrupp bäst och fortfarande hänga kvar i Aqua Universas värld och ordning.

Lite som man vill mao.. Inte blir det lättare att vifta bort det heller med dina svar :gremgrin:...
Är det prisvärt då :gremtongue: (fråga en konstruktör om en sån sak.....)
Jodå, verkar helt klart intressant....
Kan man ha nytta av det även om man inte kommer att spela det så mycket?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om du vill ha ett stort spel med stor värld och en hel massa regler som man kanske kan implementera i andra spel så är det prisvärt. Krille minskar omfånget på sidantalet nu i sättningsprocessen vilket gör det biligare att trycka. I och med att upplagan är så låg blir det dyrare än tex Eon.

Å andra sidan finns det ganska få större svenska rymdspel så gillar man rymd och scifi så anser jag att det är prisvärt.

För att besvara din andra fråga: Det finns en sak du kan ha nytta av i vilket rollspel du än spelar och det är CIA-förslagen dvs hur du skapar en komplex karaktär. Efter att ha gått en manuslinje i 2 år så lärde jag mig massor om hur man bygger storys och skapar intressanta och trovärdiga karaktärer i filmens värld - litteratur från de största filmmakarna i Hollywood och svenska föreläsare som var i skolan. I Starchallenge lär du dig hur du kan skapa din karaktär riktigt komplex och hur du använder filmiska manuskunskaper för att bygga spännande äventyr. Så på det sättet kan du ha använding för det i alla spel. :gremlaugh:

Money is no issue
När jag nu har några dvs...
är det några snygga bilder i det då eller bara en eländans massa text... Det låter helt klart intressant - och vad man kan göra med det.... Det hela börjar med en oskyldig liten smugglingsaffär som någon högt uppsatt herre önskar av figurerna, eller något liknande - kanske en hemlighet mot någon politisk motståndare, och vips så är figurerna de mest jagade i den delen av galaxen, de kanske tvingas gömma sig både här och där....

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Eller så blir de indragana i terroristverksamhet i någon av de stora terroristsamfunden, de kanske hamnar i Östra Skion där verkligheten inte är den de ser för ögonen. DE kanske hamnar i ett koncentrationsläger i Kleitz eller angipna av WAR - Women of all races krigsorganisation. Eller så söker de upp de stora spel och nöjessuperkomplexen i Solhem eller försöker göra pengar på att delta i de stora kampsortsgalorna eller gladiatorspelen i de mest förfallna delarna av Stjärnvärlden. Eller... :gremsmile:

Nej jag kan absolut itne teckna men jag har fått en del halva löften om bidrag som ska läggas upp på siten. Tyvärr ingår inga illustrationer i spelet... :gremfrown:

Hur "svår" är världen att lära sig då? - det beror kanske på hur mycket av universa man tänker använda sig av?
Med det menar jag hur många raser finns det och har de alla inbördes relationer som någon slags klisché, eller är det ännu värre, att det talas olika språk inom samma ras?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
7 spelbara (+5 som jag tog bort från SC version III men de är endast beskrivna och har inga tärningsslag).

Världen är stor och för att använda sig av hela så tror jag att detvkommer ta ett tag innan den sitter. Men det är min avsikt. SÅ mycket värld att det helöa tiden ska gå att hitta nya saker. Annars hade jag gjort en värld på 50 sidor. Men jag är detaljist som en del börjar haja. :gremwink:

Raserna har vissa inbördesrelationer. Om jag förstår dig rätt nu dvs. Vissa av raserna har en realtion till den andra rasen.

Det talas i stort sett samma språk i hela galaxen: aquaan. Aquaan är likt engelska, spanska och latin (varför? befolkningen i Aqua Universa kommer från Jorden ursprunligen men det var länge sen). Rasspråken existerar; man erhåller dem oftast från början men är dock inte det vanligaste sättet att kommunicera. Inom sin delprovins och provins talas också ett typ av språk som är ungefär lika vanligt som aquaan - lite beroende på hur pass stor och utvecklad provinsen är.

Nu har jag i alla fall beställt det - efter vånda och sju svåra år (fast egentligen bara den ekonomiska biten.... Nåt annat får stryka på foten :gremgrin:... tvlisensen kanske...)
Ska försöka övertala en kompis att bidra med en bild eller två kanske... Han kan rita.. när han vill... senaste tiden har den inte blivit så mycket..... den bifogade gjorde han mest för att se om han fortfarande kunde plus att han ville rita sin DoD karaktär...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om han vill så är han mer än välkommen att inkomma med bidrag. Jag skulle älska att få ett galleri till spelet. tack för din beställning.

Niklas

Hmm
Jag har nästan övertalat en annan kompis att försöka göra en illustration eller två - ungefär lika duktig (kanske bättre om han får den berömda tummen ur) nu så ska jag bara få honom att sätta sig och göra det också... Först var han lite skeptisk men ju mer jag berättade desto positivare blev han... Tyvärr tecknar jag sämre än vad jag skriver - alltså ganska uselt tyvärr... Hade du nöjt dig med streckgubbar så kanske :gremgrin:....

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Just shoot man... Jag blir glad för allt. Passar det så slänger jag upp det. :gremlaugh: