Nekromanti Starflight

Pazuzu

Warrior
Någon som minns den gamla dataspelet Starflight? Jag tänkte göra lite rollspel av det om det går...

smaffy

Hero
ja.. jag älskar det!
fast det skulle vara bättre om "spelplanen" var tredimensionell, fan vad jag störde mig på det.. ähh.

det underliga med starflight är ju att det finns äcklig få människor i galaxen.. hela tiden mötte man ju bara på massor av utomjordingar, stjärnsystem som flummade osv. jag tror jag vann spelet av en ren slump.. jag åkte omkring i galaxen och tittade lite var stanns och helt plöttsligt råkade jag landa på en planet och hitta artefakt-språraren, tog ombord den och visste inte vad den gjorde... vad är chansen att man hittar en liten kristall när man åker omkring i världsrymden och landar på planeter lite hur som hellst? som att av misstag hitta en nål i en höstack lika stor som ett hyreshus.. =) sen förvirrade jag mig och råkade landa på dödsstjärnan, av misstag igen.. whee..

nåja.. jag har alltid velat spela rymdresenär i nån sjuk framtid, landa på planeter och utforska och leta efter saker... och, ja! gå omkring i svampvärldar =)

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]

Pazuzu

Warrior
Jag har bara spelat sci-fi typ några gånger sådär och det har aldrig varit särskilt skoj. Vad ska det hela gå ut på och ärligt talat, vad ska karaktärerna syssla med osv så man kan skapa äventyr?! Det är lixom lätt i ett dataspel att glida runt å så händer det massa saker men i rollspel kan man inte riktigt spela en besättning osv...

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>men i rollspel kan man inte riktigt spela en besättning osv<p><hr></blockquote><p>
Kan man inte? En rymdskeppsbesättning är ju ofta ett lysande exempel på ett sci-fianpassat äventyrarparty. I stället för att du har krigaren, barbaren, tjuven, jägaren, trollkarlen och helaren så har du kaptenen, säkerhetschefen, maskinisten, kommunikations/sensorchefen, vetenskapsmannen och skeppsläkaren.

Sedan om man har ett lite större skepp så finns det ju ofta ett gäng NPCer med, men deras uppgift är ju mest att hänga med ner på okända planeter och dö för att visa att det är fara å färde (så kallade Redshirts).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Zizop

Swordsman
<I>...ett gäng NPCer med, men deras uppgift är ju mest att hänga med ner på okända planeter och dö för att visa att det är fara å färde (så kallade Redshirts).</I>

från STAR TREK alltså... För de som sovit under en sten de senaste 40 åren.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Pazuzu

Warrior
Men det är det jag menar. Det är trist att spela sånt, och det är inget man kan syssla med i storyn.

Krille

Super Moderator
"Men det är det jag menar. Det är trist att spela sånt"

Smaksak. Dessutom finns det inget som hindrar en att spela något annat. Bara för att standard-SF har en motsvarighet till standard-fantasy så innebär det inte att fantasyns mer underliga rollbesättningar inte skulle kunna ha en motsvarighet i SF.

"och det är inget man kan syssla med i storyn."

Kan man inte? Hur sjutton har Paramount lyckats producera hur många säsonger vardera av original-Star Trek, Next Generation, Deep Space Nine, Voyager, nio långfilmer och nu senast börjat med Star Trek: Enterprise på det konceptet, om man inte hade kunnat syssla med just de sakerna i storyn? Hur sjutton lyckades en bondgrabb, en interstellär prinsessa, en smugglare, en vandrande ryamatta, en tolk och en mekaniker underhålla publiken genom tre filmer? Hur kunde Fox börja en serie om fem marinflygare i ett krig mot utomjordingar om det inte gick att göra stårysar om ämnet?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Zizop

Swordsman
<I>...nu senast börjat med Star Trek: Enterprise...</I>

Jag är hänger med i meningen ända till hit, men sen så. Vad menar du med "<I>nu senast</I>"?

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Eleas

Hero
"Men det är det jag menar. Det är trist att spela sånt, och det är inget man kan syssla med i storyn."

Ett tips: se ett par avsnitt av Farscape. Där har vi i många fall briljanta stårysar på just ett sådant tema.

--
Björn