<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
hela samhället är ett sorts elitistiskt klass-samhälle, där bara goda samhällsmedborgare (som gjort värnplikt eller dylikt) har rätt att rösta eller skaffa barn osv.
<hr></blockquote>
I boken så framförs idén att enbart de som tjänstgjort i krigsmakten har rätt till att rösta och ställa upp på valbar plats. Tanken är att om man visat sig beredd att ställa upp för samhället med sitt liv som insats, så ska man bli fullvärdig medborgare. De som inte gjort det blir andra rangens medborgare. Detta är i princip det enda Verhoeven behållit, utöver titel och rollnamn.
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
Användandet av atombomben hyllas (något som jag själv faktiskt reagerade kraftigt mot då jag såg filmen), och fienden utmålas som en skriande rasande hord som bara vill förina godheten (det styrande skicket).
<hr></blockquote>
Den ansiktslösa horden monster var ju i filmen högst reell, men i många krigsfilmer har ju just avhumaniseringen av motståndaren varit ett steg i strävan att lättare motivera soldaterna och "de där hemma" att den ska de slåss för är god. Jämför hur den ryske poeten(?) Ilja Ehrenburg uppmanade sovjetsoldaterna under Andra världskriget: "Tyskarna är inga människor…När du har dödat en tysk, döda en till. För oss finns inget fröjdefullare än högar av tyska lik".
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
detta såg kritikern som en direkt länk till hur oliktänkande (judar) utmålades i nazistisk propaganda.
<hr></blockquote>
Nu var det ju inte judarna som dissidenter som var nassarnas mål, utan judarna som just judar. I nazisitisk propaganda benämndes dock judar som "ohyra", och likställdes med råttor som måste utrotas.
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
många av filmens "småfilmer" är dessutom utformade som ren propaganda.
<hr></blockquote>
Alla som är bekanta med Verhoevens SF-filmer (Robocop, Total Recall) känner igen greppet, och det är ju just propaganda som visas - med avsikten att skrattet ska fastna i halsen.
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
slutligen hade underrättelsetjänsten uniformer som förde tankarna till SS soldaters utstyrsel.
<hr></blockquote>
Gestapo-läderrockar (fast med Wehrmacht-litzen, grå uniformer av Waffen-SS-snitt, blixt- och örnemblem... Ikonografin var fullt medveten.
Filmen har tyvärr uppfattats av många som enbart en häftig SF-actionrulle, men i själva verket är den en satir över den totalitära statens syn på människan (soldaten) som förbrukningsvara, och att den genom att använda sig av vackra, sympatiska huvudpersoner, som okritiskt låtit sig indoktrineras, försöker få publiken att tänka "men... de här hjältarna är ju fascister!" De som missat detta är de som är lättast mottagliga för den riktiga propagandan, vilket borde stämma till eftertanke.