Nekromanti Start hjälp DnD4e

Konrad Konvalj

Myrmidon
Hej alla glada forumiter!

Eftersom det finns så väldans många OT-trådar ute nu så slänger jag in en liten DnD-tråd som gagnar mig själv.

Idag anlände bäckerna, och nu är dom uppackade!
Kort & gott: Oh my good!

De böcker jag beställde efter tips och råd från goda forumiter var följande:

Heroes of the Forgotten Kingdoms
Heroes of the Fallen Lands
Rules Compendium
Monster Vault
DM Kit

Några frågor:

Hur jäflarns gör jag nu för att komma igång? Tanken är att vi skall träffas för en första genomgång i morgon, men jag vill gärna ha lite kött på benen.

Tillverkar vi egna formulär eller finns det nån lämplig plats att ladda ner dessa på? Jag har snabbt kollat igenom lådorna som ett barn på julafton, men jag hittade inga. Kan ju vara så att jag är förblindad av girighet.

Alla ni som gillar att lira detta (och även ni som inte gillar att lira detta) får mer än gärna kasta information på mig.

// Konrad, inne i silen

Storuggla

Champion
"Hur jäflarns gör jag nu för att komma igång? Tanken är att vi skall träffas för en första genomgång i morgon, men jag vill gärna ha lite kött på benen."

Oj, ambitiöst schema! :gremsmile: Börja med att läsa en av Heroes of-böckerna. De är skrivna för spelare och lär ut reglerna och termerna bra. Regelboken tar man efter det eftersom den har fler regler och har sig. Så gjorde jag iaf.

"Tillverkar vi egna formulär eller finns det nån lämplig plats att ladda ner dessa på?"

Det finns. Här finns WotCs egna och antagligen finns det hemmagjorda lite varstans på internets.

Storuggla, fina tokens!

Jarl

Hero
Lägger till att det första äventyret de släppte till 4e, Keep on the Shadowfell, finns att ladda ner helt gratis, i en reviderad version här!

Det är inget superäventyr, men är ändå underhållande, och passar rätt bra som intro.

anth

Vetefan
Här mitt förslag:

1. FÖRST:
Läs igenom raserna och vad varje klass får vid level 1 - så får du en grov uppfattning om de olika klasserna.
LÄS INTE mer än level om level 1 vid första genomläsningen - det är bara skumläsning och du kommer bara att bli förvirrad.

2. Genomgång
Förklara för spelarna hur du vill att din kampanj ska vara (de kommer antagligen vara lite förvirrade i början).
Gå igenom raser och klasser (level 1) så att spelarna får en uppfattning om de olika klasserna.

3. Läs igenom Heroes-böckerna lite mer ordentligt, men läs bara igenom klasserna upp till level 10. Skumma igenom de övriga böckerna.

4. Låt spelarna få skapa rollpersoner en och en - eftersom ni bara har en uppsättning böcker är det meningslöst att låta flera göra rollperson samtidigt. Undantaget är om två spelare bestämt sig i förväg för vilka klasser de vill ta och klasserna finns i olika böcker.

5. Ladda ner och läs igenom äventyret som Jarl tipsade om - inte världens bästa äventyr, men en grund att stå på.

6. Skapa ett encounter och ha en kort spelsession där spelarna mest introducerar sina rollpersoner och spelar encountret.

7. Läs igenom alla böckerna ordentligt.

DnD4 är konstruerat så att om spelarna gjort ordentliga rollformulär med all information om rollpersonerna och DM gjort ett ordentligt encounter med all information om monster nedskriven så man inte behöver slå i böcker under sessionen - är DnD4 EXTREMT LÄTTSPELAT.

Men första gången kommer ni att upptäcka att någon glömt än det ena än det andra - och det kommer att bli ständiga avbrott. Därför ska första sessionen vara kort. Efter det går alla hem och förbereder sig till nästa spelsession och fixar allt man missat.
Jag skulle tro att ni kommer att behöva 2-3 spelsessioner innan allt flyter på.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett tips från periferin: jag tycker att man som spelare bör skaffa ett D&D Insider-konto för att få ta del av character builder. För mig var det ett måste när jag spelade D&D4, och jag kan inte komma på något annat spel där programvara för karaktärshantering kommer så till sin rätt som i D&D4.

Då slipper dessutom spelgruppen dela på böcker och sånt. Allt en spelare behöver finns i character builder.

anth

Vetefan
Vitulv said:
jag tycker att man som spelare bör skaffa ett D&D Insider-konto för att få ta del av character builder. För mig var det ett måste när jag spelade D&D4, och jag kan inte komma på något annat spel där programvara för karaktärshantering kommer så till sin rätt som i D&D4.
Håller delvis med.
Det är en mycket bra investering om DM har tillgång till ett DDI-konto eftersom man får tillgång till samtliga monster fällor, gifter... ja allt. Spelarna kan faktiskt låna det kontot för att göra rollpersoner med Character Builder.

Däremot känns det som overkill att ALLA spelare springer och skaffar ett DDI-konto innan man bestämt sig för om DnD4 är kul eller ej.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth said:
Vitulv said:
jag tycker att man som spelare bör skaffa ett D&D Insider-konto för att få ta del av character builder. För mig var det ett måste när jag spelade D&D4, och jag kan inte komma på något annat spel där programvara för karaktärshantering kommer så till sin rätt som i D&D4.
Håller delvis med.
Det är en mycket bra investering om DM har tillgång till ett DDI-konto eftersom man får tillgång till samtliga monster fällor, gifter... ja allt. Spelarna kan faktiskt låna det kontot för att göra rollpersoner med Character Builder.

Däremot känns det som overkill att ALLA spelare springer och skaffar ett DDI-konto innan man bestämt sig för om DnD4 är kul eller ej.
Bra tips från er båda, tycker jag. Character Builder är awesome; men det räcker oM GM har. Då kan man snabbt och lätt skapa rollpersoner till första spelmötet utan att behöva lära sig just de reglerna, och testa om spelet är nåt man vill fortsätta med. Och en månads DDI är inte så fasansfullt dyrt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
anth said:
Vitulv said:
Håller delvis med.

Bra tips från er båda, tycker jag. Character Builder är awesome; men det räcker oM GM har. Då kan man snabbt och lätt skapa rollpersoner till första spelmötet utan att behöva lära sig just de reglerna, och testa om spelet är nåt man vill fortsätta med. Och en månads DDI är inte så fasansfullt dyrt.
Jo, visst räcker det om GM har, men jag som spelare hade mycket nöje med mitt eget konto, då jag kunde sitta på kammaren och pilla och fnula på egen hand.

Men så är jag också väldigt glad i att fnula med rollpersoner.

Edit: insåg att ni ju faktiskt pratar om att komma igång, för att avgöra om man överhuvud taget gillar spelet. Då räcker det absolut med att GM har DDI-konto. Om ni fortsätter spela så rekommenderar jag dock dina spelare att skaffa egna konton.

Jocke

Man med skägg
Det som jag upplevde var nyckeln när vi spelade D&D4E (vilket var vårt första möte med D&D) var att vi givk igenom de olika rollerna (striker, controler etc.) och lite vad de faktiskt gör i strid och poängen av att ha en av varje efter som det var det helt nya momentet för oss som spelgrupp.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Här mitt förslag:

1. FÖRST:
Läs igenom raserna och vad varje klass får vid level 1 - så får du en grov uppfattning om de olika klasserna.
LÄS INTE mer än level om level 1 vid första genomläsningen - det är bara skumläsning och du kommer bara att bli förvirrad.

2. Genomgång
Förklara för spelarna hur du vill att din kampanj ska vara (de kommer antagligen vara lite förvirrade i början).
Gå igenom raser och klasser (level 1) så att spelarna får en uppfattning om de olika klasserna.

3. Läs igenom Heroes-böckerna lite mer ordentligt, men läs bara igenom klasserna upp till level 10. Skumma igenom de övriga böckerna.

4. Låt spelarna få skapa rollpersoner en och en - eftersom ni bara har en uppsättning böcker är det meningslöst att låta flera göra rollperson samtidigt. Undantaget är om två spelare bestämt sig i förväg för vilka klasser de vill ta och klasserna finns i olika böcker.

5. Ladda ner och läs igenom äventyret som Jarl tipsade om - inte världens bästa äventyr, men en grund att stå på.

6. Skapa ett encounter och ha en kort spelsession där spelarna mest introducerar sina rollpersoner och spelar encountret.

7. Läs igenom alla böckerna ordentligt.

DnD4 är konstruerat så att om spelarna gjort ordentliga rollformulär med all information om rollpersonerna och DM gjort ett ordentligt encounter med all information om monster nedskriven så man inte behöver slå i böcker under sessionen - är DnD4 EXTREMT LÄTTSPELAT.

Men första gången kommer ni att upptäcka att någon glömt än det ena än det andra - och det kommer att bli ständiga avbrott. Därför ska första sessionen vara kort. Efter det går alla hem och förbereder sig till nästa spelsession och fixar allt man missat.
Jag skulle tro att ni kommer att behöva 2-3 spelsessioner innan allt flyter på.
1. Klart, och jag misstänkte att det räckte med level 1 ( än så länge )
2. Min tanke var att göra så, men nu är det bekräftat. Tack för den!
3. Läser igenom Heroes-böckerna just nu. Rätt grundligt, men inte till level 10. Skall rycka upp mig, och se om jag kan flukta lite på dessa levlar efter lunch.
4. Precis min tanke. Vi kommer att skapa 1 från Heroes of x & 1 från Heroes of x simultant så att alla kan vara delaktiga och lära sig.
5. Laddade ner det i morse. Tippar på att jag får svårt att läsa igenom det till ikväll.
6. Ah. Det lät trevligt, och lärorikt även för mig som DM.
7. I will do

I övrigt, tack så mycket!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vitulv said:
Ett tips från periferin: jag tycker att man som spelare bör skaffa ett D&D Insider-konto för att få ta del av character builder. För mig var det ett måste när jag spelade D&D4, och jag kan inte komma på något annat spel där programvara för karaktärshantering kommer så till sin rätt som i D&D4.

Då slipper dessutom spelgruppen dela på böcker och sånt. Allt en spelare behöver finns i character builder.
Skaffa ett eller flera D&D Insider-konton står på listan. Beror lite på vad alla tycker om det, men jag tippar på att vi alla är fast i silen.

Jarl

Hero
anth said:
Detta är grejen. 4e är all prep. På gott och ont såklart, det tar ju tid att preppa. Men har alla fixat det, så är det klart, allt flyter på mumma.

Eksem

Champion
En sak som är mycket typiskt för 4E är hur man organiserar sin information. Det är väldigt svårt att veta från början hur man vill ha det, utan man får prova sig fram lite.

Det första man märker är dock att det inte fungerar så bra att slå i böckerna medan man spelar. Det är mycket som måste kollas upp och räknas ut. Därmed är det bra att räkna ut alla siffror på t.ex. powers redan från början.

Även som DM är det en poäng att ha de monster man förberett på separata blad (något snabbt sätt att fixa detta känner jag dock inte till, mycket DM-jobb går åt till sådant, tyvärr).

När vi väl gjort rollpersoner första gången vi spelade satte vi igång direkt med Keep on the Shadowfell, så det går att dyka rätt in. Det som är så bra med 4E är att regeldesignen är undantagsbaserad, så själva regelkärnan är mycket simpel, med Powers som undantag från reglerna. Detta innebär att alla komplicerade regler bara behöver hanteras av den som vill använda dem.

Jarl

Hero
Eksem said:
Även som DM är det en poäng att ha de monster man förberett på separata blad (något snabbt sätt att fixa detta känner jag dock inte till, mycket DM-jobb går åt till sådant, tyvärr).
Därför kan det vara extra bra att börja med ett färdigkonstruerat äventyr, även om det inte är så superbra, för då finns alla monsterstats klara, och man ser hur det är tänkt att fungera i ett encounter.

Förhoppningsvis kommer de snart fixat till online-versionen av Monster Builder så man kan pussla ihop encounters och få dem utskrivna på ett och samma papper.

Tills dess, kolla in färdiga grejer. Då menar jag inte bara de större äventyren; om DM har en Insider-prenumeration får man också tillgång till drösvis med småäventyr (lagom för en spelkväll) i pdf-tidningen Dungeon.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Jag använder en iOS-app som funkar hyfsat, DM tools. Den har inte alla powers och sånt, men iaf basic stats och sånt... Det vore riktigt najs att ha.

anth

Vetefan
Eksem said:
Den bästa lösningen som jag känner till är att kopiera monster från DDI och sedan skriva ut dem.

Observera att jag inte tycker att lösningen är bra, bara att den är den bästa som jag känner till.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Så..

Nu har vi nästan tillverkat karaktärerna, och det är fan lite meck när man är helt ovan.

Jag slänger fram några frågor som vi har stannat upp på vid ett flertal tillfällen, och sedan kört en chansning på hur vi skall fortsätta.

Dom flesta (säkerligen alla) klasserna har proficiency i x-antal olika rustningar & vapen. Är tanken då att spelarna väljer ut vad dom vill använda sig av i strid och sedan plussar på proficiency bonus (+2) på just det vapnet de valt?

Sen skall man också välja 1 Feat. Då bläddrar vi fram alla de olika featsen, och väljer en. Exempelvis Weapon Focus som också ger 1+(om jag inte minns fel, har inte boken med mig på jobbet).

Vi fyller i prof. +2, feat +1, ability modifier +(vad man nu har i abilityn), och nått mer för att få fram vilket attack-bonus man får. Är vi rätt ute?

Sen har vi det här med ability modifier. Den känns rätt central och viktig. Vi har antagit att det alltid är ability modifier som skall användas för att få fram alla bonusar. På vissa ställen på våra formulär står det endast abil. men då sticker värderna upp i taket. Det kan ju vara så att vi inte läst reglerna tillräckligt väl för att förstå hur det egentligen fungerar, men det känns lite otydligt ibland. Den här modifier-listan som säger att man får exempelvis +2 om man har 12-13 i en ability finns inte representerad i Heroes of x-böckerna tror jag, och det känns lite otydligt.

Jag kommer säkerligen spamma den här tråden hejvilt ett tag framöver. Av den enkla anledningen att jag (högst troligt) får hjälp med att få insikt i DnD silen av er eliter.

Jarl

Hero
Konrad Konvalj said:
Dom flesta (säkerligen alla) klasserna har proficiency i x-antal olika rustningar & vapen. Är tanken då att spelarna väljer ut vad dom vill använda sig av i strid och sedan plussar på proficiency bonus (+2) på just det vapnet de valt?
Klasser slåss antingen med vapen (som har proficiency bonus) eller implements (som inte har det). För de klasser som använder vapen så lägger man till vapnet proficiency bonus (som kan variera, +3 för svärd, +2 för yxa osv) till attackslaget

Konrad Konvalj said:
Sen skall man också välja 1 Feat. Då bläddrar vi fram alla de olika featsen, och väljer en. Exempelvis Weapon Focus som också ger 1+(om jag inte minns fel, har inte boken med mig på jobbet).
Weapon Focus ökar skadan med ett, inte chansen att träffa. De feats som ökar träffchansen heter något med Expertise.

Konrad Konvalj said:
Vi fyller i prof. +2, feat +1, ability modifier +(vad man nu har i abilityn), och nått mer för att få fram vilket attack-bonus man får. Är vi rätt ute?
Jadå, normalt sett är träffchansen:

Ability modifier + proficency bonus + half level + feat bonus + enhancement bonus (från magiska föremål).

Exempel:
Waf, en lv4 Fighter med Strength 20 och ett +1 magiskt långsvärd och inga feats har:

5 + 3 + 2 + 0 + 1 = +11 to hit.

En del klasser kan få bonus på att träffa också, men annars är det allt.

Konrad Konvalj said:
Sen har vi det här med ability modifier. Den känns rätt central och viktig. Vi har antagit att det alltid är ability modifier som skall användas för att få fram alla bonusar.
Ja, det är alltid ability modifier. Den enda gången man använder en stat rätt av är när man får start-HP (som oftast är typ 12 + CON). Glöm inte också att alla d20-slag utom saving throw lägger man på halva sin level: träffslag, färdighetsslag etc.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jarl said:
Konrad Konvalj said:
Sen har vi det här med ability modifier. Den känns rätt central och viktig. Vi har antagit att det alltid är ability modifier som skall användas för att få fram alla bonusar.
Ja, det är alltid ability modifier. Den enda gången man använder en stat rätt av är när man får start-HP (som oftast är typ 12 + CON). Glöm inte också att alla d20-slag utom saving throw lägger man på halva sin level: träffslag, färdighetsslag etc.
Tackar! Då är vi mer på det klara. Övrigt du nämner hade jag skaplig hum om, men hade säkerligen blandat och gett lite gällande proficiency bonusar och liknande. Eftersom boken saknades tog jag weapon fucus som exempel men nu ser jag ju att jag skulle val Axe Expertise istället. Du förstod mig och det är ju huvudsaken.

Half-level missar vi inte ty den står präntad lite varstans om inte överallt på formuläret vi använder oss av.