Konrad Konvalj
Myrmidon
Det kommer mera..
Så.
Nu skall vi tolka detta exempel:
Smite Undead, Cleric Attack
You scorch an undead foe with your weapon, driving it back and then binding it in place.
Encounter: (Special) * Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon
Standard Action: Melee weapon
Target: One undead creature
Attack: Wisdom vs. Will
Hit: 2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.
Här står det att det är en Standard Action med ett melee weapon, och för att lyckas slår vi Wisdom vs. Will istället för exempelvis Strength vs. AC som det är på dom flesta melee weapons (om vi förstått det hela rätt).
Det är en encounter variant så den får bara användas en gång per encounter. Sen har vi diverse bös uppradat: Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon. Detta bös fyller säkerligen någon funktion?
Kan vara så att det som står vid Hit: (2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.) Förklarar vad böset menar.
Så..
Är vi rätt ute? För att attackera med ett meele weapon används Strength vs. AC så länge det inte står nått annat, och för ett ranged weapon används Dexterity vs. Reflex vanligtvis.
Så.
Nu skall vi tolka detta exempel:
Smite Undead, Cleric Attack
You scorch an undead foe with your weapon, driving it back and then binding it in place.
Encounter: (Special) * Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon
Standard Action: Melee weapon
Target: One undead creature
Attack: Wisdom vs. Will
Hit: 2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.
Här står det att det är en Standard Action med ett melee weapon, och för att lyckas slår vi Wisdom vs. Will istället för exempelvis Strength vs. AC som det är på dom flesta melee weapons (om vi förstått det hela rätt).
Det är en encounter variant så den får bara användas en gång per encounter. Sen har vi diverse bös uppradat: Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon. Detta bös fyller säkerligen någon funktion?
Kan vara så att det som står vid Hit: (2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.) Förklarar vad böset menar.
Så..
Är vi rätt ute? För att attackera med ett meele weapon används Strength vs. AC så länge det inte står nått annat, och för ett ranged weapon används Dexterity vs. Reflex vanligtvis.