Nekromanti Start hjälp DnD4e

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det kommer mera..

Så.

Nu skall vi tolka detta exempel:

Smite Undead, Cleric Attack
You scorch an undead foe with your weapon, driving it back and then binding it in place.
Encounter: (Special) * Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon
Standard Action: Melee weapon
Target: One undead creature
Attack: Wisdom vs. Will
Hit: 2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.

Här står det att det är en Standard Action med ett melee weapon, och för att lyckas slår vi Wisdom vs. Will istället för exempelvis Strength vs. AC som det är på dom flesta melee weapons (om vi förstått det hela rätt).

Det är en encounter variant så den får bara användas en gång per encounter. Sen har vi diverse bös uppradat: Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon. Detta bös fyller säkerligen någon funktion?

Kan vara så att det som står vid Hit: (2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.) Förklarar vad böset menar.

Så..

Är vi rätt ute? För att attackera med ett meele weapon används Strength vs. AC så länge det inte står nått annat, och för ett ranged weapon används Dexterity vs. Reflex vanligtvis.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Konrad Konvalj said:
Sen har vi diverse bös uppradat: Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon. Detta bös fyller säkerligen någon funktion?
Channel Divinity betyder att clericen måste förbruka en av sina channel divinity uses. Divine anger att det är en divine power. Radiant betyder att skadan är av typen radiant (som många vandöda tar extra skada av). Weapon betyder att det är en vapenattack och att proficiency bonus därför räknas in i attackslaget.

Konrad Konvalj said:
Är vi rätt ute? För att attackera med ett meele weapon används Strength vs. AC så länge det inte står nått annat, och för ett ranged weapon används Dexterity vs. Reflex vanligtvis.
Standardattacken går alltid mot AC, även för avståndsattacker.

Jarl

Hero
Konrad Konvalj said:
Det kommer mera..

Så.

Nu skall vi tolka detta exempel:

Smite Undead, Cleric Attack
You scorch an undead foe with your weapon, driving it back and then binding it in place.
Encounter: (Special) * Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon
Standard Action: Melee weapon
Target: One undead creature
Attack: Wisdom vs. Will
Hit: 2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.

Här står det att det är en Standard Action med ett melee weapon, och för att lyckas slår vi Wisdom vs. Will istället för exempelvis Strength vs. AC som det är på dom flesta melee weapons (om vi förstått det hela rätt).
Vilken ability man använder för att träffa har inget med vapen att göra, det är specifikt för varje power.

Konrad Konvalj said:
Det är en encounter variant så den får bara användas en gång per encounter. Sen har vi diverse bös uppradat: Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon. Detta bös fyller säkerligen någon funktion?
Channel Divinity = Divine-klasser har dessa förmågor, med begränsningen att man bara får använda en Channel Divinity-förmåga per encounter, även om man har flera att tillgå.

Divine = power source. Feats och förmågor som påverkar Divine påverkar denna power.

Radiant = skadetyp. Förmågan gör radiant-skada. Många odöda är sårbara för denna skadetyp, men det anges isf i monsterbeskrivningen.

I regelboken står det hur keywords fungerar, under avsnitten hur man tolkar powers.

Konrad Konvalj said:
Kan vara så att det som står vid Hit: (2[W] + Wisdom modifier radiant damage, and you push the target a number of squares up to 3 + your Constitution modifier. The target is immobilized until the end of your next turn.) Förklarar vad böset menar.
Vid "Hit:" står det vad som händer när man träffar :gremsmile: I detta fall tar målet 2x vapenskada, blir tryckt bakåt 3 + CON rutor och kan inte förflytta sig tills prästens nästa runda är över.

Konrad Konvalj said:
Det egentligen inga generella regler av den här typen. Varje power fungerar så som dess beskrivning anger. Letar du efter en generell regel så kan man väl säga att vapenattacker oftast slår mot AC och implementattacker oftast slår mot något av Fort, Ref eller Will.

anth

Vetefan
1. Olika klasser anfaller med olika abilities. T.ex. använder psionic-classen Ardent från PHB3 Charisma för melee attacks. Det första man lär sig är att DnD4 fullständigt saknar logik - bara spela och ha kul. :gremsmile:

2. Denna power får användas en gång per encounter, men det står även special - det finns alltså specialregler för hur ofta man får använda den (utan att ha boken framför mig gissar jag att det har att göra med Channel Divinity).

4. Channel Divinity, Divine, Radiant, Weapon
Weapon betyder just att man använder ett vapen - till skillnad från clericens holy symbol som är ett implement.
Radiant betyder att det är radiant damage. Vissa monster har olika resistances och vulnerabilities mot olika sorters skada. Ta dig en titt på ett par undeads så kommer du att se att de flesta har radiant vulnerability, d.v.s. de tar MER skada om skadan är radiant.
Divine talar om vilken sorts power source som används, andra sources är arcane, martial, psionic, primal och shadow.
Channel Divinity har jag för mig är en Cleric power, d.v.s. Smite Undead är en variant av Channel Divinity, m.a.o. måste du ÄVEN läsa om Channel Divinity för att få reda på hur Smite Undead fungerar.

5. Viktigt: skilj på "ability" och "ability modifier".
Attack: Wisdom vs. Will betyder (wisdom modifier + ½ level) vs. Will.
En enkel tumregel är att om man slår en d20 får man lägga på ½ level, annars får man det inte (men det gäller inte alltid).

Om du träffar slår du vapenskadan två gånger och lägger på din wisdom modifier.
Skadan är radiant, om den vandöda har radiant vulnerability lägger du på den till skadan.
Du flyttar sedan den vandöda 3 + con mod ifrån dig (läs på om pull/push/slide för att lära dig skillnaden).
Den vandöda är sedan imobilized (läs på om conditions som imobilized/stunned/slowed/dazed/restrained för att lära dig skillnaden).
Sedan varar effekten till end of your turn (till skillnad från "save ends" som det annars brukar vara).

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
1. Det första man lär sig är att DnD4 fullständigt saknar logik - bara spela och ha kul. :gremsmile:
Det förklarar nog det mesta! :gremgrin:
Vi antog att det fanns viss logik i det hela. När det helt plötsligt inte var lika som vid första läget trodde vi kort, och gott att det var vi som förstod fel.

Tackar övriga för alla hjälpande inlägg. Tillbaka till studieboken.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu är jag i farten igen.

En ny fråga som jag troligen redan löst genom att läsa ytterligare några gånger, men det är alltid skönt med ett: Yes! Kör på kompis.

Håller på att tillverka ett stycke Hexblade med en av mina bruna vänner.

Till en början uppfattade vi det som att man fick välja 1 av de saker som står listade under:

Class Features and Powers

* Eldritch bolt
* Pact Reward
* Pact Boon
* Pact Weapon
* Daily Power

Efter lite klurande valde vi att köra på en Fey Pact, och valde därefter Pact Weapon. Sen var det klart & betalt.

Nu har spelare nummer 2 påbörjat sin karaktär, och vi har riktat in oss på en Hunter. Listan på level 1:

Archery Style
Expert Archer
Distrupitive shot
Weapon Talent
Aspects of the wild
Wilderness knacks

Här slog det oss att han får allt det goda som står omnämnt. Är det rätt uppfattat? Nu när jag har skrivit frågan är det ju faktiskt helt solklart, och jag förstår inte riktigt hur vi tänkte. Jag trycker på skicka ändå för att få ett yes till svars..

Oldtimer

Slava Ukraini!
Konrad Konvalj said:
Nu är jag i farten igen.

En ny fråga som jag troligen redan löst genom att läsa ytterligare några gånger, men det är alltid skönt med ett: Yes! Kör på kompis.

...
Här slog det oss att han får allt det goda som står omnämnt. Är det rätt uppfattat?
Yes! Kör på kompis. Båda rollfigurerna får allt det gottiga som är listat.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Oldtimer said:
Konrad Konvalj said:
Nu är jag i farten igen.

...
Här slog det oss att han får allt det goda som står omnämnt. Är det rätt uppfattat?
Yes! Kör på kompis. Båda rollfigurerna får allt det gottiga som är listat.
+1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mer funderingar:

At-Will: Får användas hur många gånger man vill per dag/encounter/och så vidare.

Encounter: Får användas en gång per encounter, sen måste man vila.
Om man har två olika encounter powers får man fortfarande bara använda 1 per encounter? Eller får man använda alla 1 gång?

Daily: Får användas en gång per dag.
Om man har två olika daily powers får man fortfarande bara använda 1 per dag? Eller får man anväda alla 1 gång per dag?

Varför finns Melee Basic Attack?

*Kör man med en Cleric exempelvis har man ju Blessing of Battle att välja bland.

Blessing of Battle
At-Will * Divine, Weapon
Standard Action, Melee weapon
Target: One creature
Attack: Wisdom vs. AC
Hit: 1[W]+Wisdom modifier damage. + Effect ( orkar inte skriva den )

Förstår jag det hela fel? Om jag kör på Clericen så lär jag ju inte använda Melee Basic Attack eftersom den andra At-Will prylen är bättre? Finns det en hake eller är jag bara dum?

Dante

Staff member
Encounter: Du får använda alla dina encounter powers en gång per encounter. Undantag finns, men då står det på powern ifråga.

Daily: Samma som ovan, fast en gång per dag.

Melee Basic Attack: När du får utföra en opportunity attack är det (nästan) alltid en melee basic attack.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Dante said:
Encounter: Du får använda alla dina encounter powers en gång per encounter. Undantag finns, men då står det på powern ifråga.

Daily: Samma som ovan, fast en gång per dag.

Melee Basic Attack: När du får utföra en opportunity attack är det (nästan) alltid en melee basic attack.
* opportunity attack, där var haken.

Gällande encounter & dailys står det säkerligen special eller liknande på dem som man inte får utnyttja tillsammans med andra encounters under en encounter.

Det tar sig tror jag! Hade dock haft ett helvete utan alla elit-forumiter! Dags för första encountern på torsdag så jag är lite nervig..

Oldtimer

Slava Ukraini!
Konrad Konvalj said:
Varför finns Melee Basic Attack?
Vissa saker tillåter bara en grundattack. Till exempel Opportunity Attack, Charge, Commander's Strike (Warlord Power), etc. Du har helt rätt i att den är sämre än ens vanliga At-Will, så därför kör man den bara om man måste. Kom också ihåg att den normalt baseras på styrka, så vissa klasser har en riktigt usel grundattack. Det är sällan man ser en magiker utföra en Charge med sin dolk. :gremwink:

anth

Vetefan
Oldtimer said:
Kom också ihåg att den normalt baseras på styrka, så vissa klasser har en riktigt usel grundattack. Det är sällan man ser en magiker utföra en Charge med sin dolk. :gremwink:
Finns det inte en feat som gör att man får byta vilken ability man använder?
(jag har inte sagt att featen är bra, bara att den finns)

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
Oldtimer said:
Kom också ihåg att den normalt baseras på styrka, så vissa klasser har en riktigt usel grundattack. Det är sällan man ser en magiker utföra en Charge med sin dolk. :gremwink:
Ja, Melee training heter featen. Det finns även vissa powers som man kan använda som en basic melee attack.

/Han som däremot undrar varför vissa avståndspowers får räknas som basic ranged attack

Dante

Staff member
Han said:
/Han som däremot undrar varför vissa avståndspowers får räknas som basic ranged attack
För att warlords ofta delar ut basic attacks till sina gruppkamrater – och då vill gruppens trollkarl mycket hellre skjuta magic missile på sin fiende än kasta en kniv.

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth said:
Oldtimer said:
Jovisst, det finns ju Feats för det mesta. Med fler än 3000 Feats att välja på, kan man ändra på det mesta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Dagen D närmar sig med stormsteg. Ikväll är det dags för att entra DnD4e för första gången, och det vore magnifikt om jag kunde säga: "Yes we can!"..(the rules) likt Barack Obama, men så är inte fallet.

Opportunity attack
Ger spelaren en möjlighet att slänga iväg en basic attack som en minor action när en motståndare släpper på garden. Typ passerar eller drar fram sin båge när denne är placerad bredvid spelaren.

Second Wind
Kan användas en gång per encounter som en standard action. Betyder det kort och gott att man först kan använda sin standard action till en attack, och sedan slänga fram sin Second Wind för att köra en healing surge på sig själv?

Om en annan spelare kör en first aid eller heal skill så kan man använda sin second wind utan att räkna den som en standard action, och fortsätta slakta på med sitt vapen?

Mju..

Det kan komma nån till fråga under dagen.

// Brun

Dante

Staff member
Opportunity Attack

En OA är en opportunity action:

Trigger: Opportunity actions allow you to take an action in response to an enemy letting its guard down. The one type of opportunity action that every combatant can take is an opportunity attack. Opportunity attacks are triggered by an enemy leaving a square adjacent to you or by an adjacent enemy making a ranged attack or an area attack.

Once per Combatant’s Turn: You can take no more than one opportunity action on each other combatant’s turn. You can’t take an opportunity action on your own turn.

Interrupts Action: An opportunity action interrupts the action that triggered it.

- - -

Second Wind
Utan att förbruka Action Points kan du bara utföra EN standard action per runda.

Om någon annan lyckas med ett DC10 Heal-slag får du använda Second Wind utan att förbruka någon action – men du får inte tillgodoräkna dig den defense-bonus du normalt får av en SW.

anth

Vetefan
Konrad Konvalj said:
Opportunity attack
Ger spelaren en möjlighet att slänga iväg en basic attack som en minor action när en motståndare släpper på garden. Typ passerar eller drar fram sin båge när denne är placerad bredvid spelaren.
1. Opportunity attack är ett specialfall av opportunity action (även om jag inte kommer på något på rak arm, kan man göra opportunity actions som inte är opportunity attacks).

2. Opportunity attack:
- görs under MOTSTÅNDARENS stridsrunda, inte under ens egen stridsrunda, det kostar därför ingen minor action eftersom man inte har minor actions under andras rundor.
- får bara göras en gång per motståndares stridsrunda, gör en motståndare flera saker som ger opportunity attack får man bara en attack, men om flera motståndare gör saker får man en opportunity attack per motståndares stridsrunda.
- är en interrupt, så attacken genomförs INNAN den handling som orsakade attacken (till skillnad mot reaction som genomförs efter).

Det borde finnas något som heter triggered action som du kan läsa på - där står allt beskrivet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Det borde finnas något som heter triggered action som du kan läsa på - där står allt beskrivet.
+1

Det finns ju hur mycket som helst att läsa, och jag har säkerligen redan läst det. Dock så känns det så mycket bättre när en forumit med skills kan förklara det hela för mig på ett svenskt och bra vis.

Det jag fick bekräftat här är att en OA får göras under monståndarens runda, och är således "gratis".